برجام عملا نشان داد کارایی لازم را ندارد

 احمد دستمالچی سفیر سابق ایران در اردن و لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به غفلت‌های دولت دوازدهم در روابط خارجی گفت: دولت گذشته نسبت به رابطه با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه بی توجه بود، چراکه این دولت تمام شانس خود را روی برجام ی متمرکز کرد که فرجامی نداشت.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی ایران گسترش روابط با کشور‌های همسایه تعریف شد و ایران امنیت و ثبات کشور‌های همسایه و منطقه را امنیت و ثبات خود می‌داند، بیان کرد: حسرتی در روابط با همسایگان از دولت قبل به وجود آمد که باتوجه به رویکرد دولت سیزدهم، این حسرت با رابطه‌ای خوب با همسایگان جبران خواهد شد، رئیسی با توجه به اولویتی که قانون اساسی برای رابطه با همسایگان قائل شده، خواهان فعال کردن ظرفیت‌های این رابطه است.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان افزود: ما می‌توانیم با کشور‌های همسایه که دارای اشتراکات دینی و تاریخی هستند، هم رابطه‌های مردمی و هم رابطه دولتی و مراودات تجاری خوبی داشته باشیم و به نظرم رویکرد رئیسی در سیاست خارجی به زودی به عرصه عمل می‌آید و همکاری بین کشور‌های همسایه آغاز می‌شود.

 دستمالچی با تاکید بر اینکه برجام عملا نشان داد کارایی لازم را ندارد، گفت: برجام و مذاکره با آمریکا، وقت و انرژی مملکت را برای غربی‌ها هدر داد چراکه آن‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نبوده و نیستند. با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری، دولت دوازدهم، دولت عبرت آیندگان شد، بنابراین دولت‌های آینده باید بدانند که نباید به غرب اعتماد کنند و تمام تخم مرغ‌ها را در سبد دشمن گذارند.

وی با اشاره به لازمه عملی شدن رویکرد رئیسی مبنی بر رابطه با کشور‌های همسایه، اظهار کرد: تحکیم رابطه با همه کشور‌ها و ملاقات با مقامات کشور‌های همسایه، ایجاد سازوکار‌های مناسب برای مراودات تجاری، تبادل کالا و توسعه اقتصادی از جمله مواردی است که رئیس جمهور جدید باید آن را در دستور کار قرار دهد.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان با تاکید بر اینکه مسائل ثانویه‌ای هم برای همکاری با کشور‌های منطقه به دولت رئیسی کمک می‌کند، بیان کرد: تحولات جهانی و گرایش کشور‌های جهان به رابطه با شرق و عدم تمرکز بر غرب به رویکرد سیاست خارجی رئیسی کمک می‌کند، اما به هر حال آنچه که مهم است اراده قوی رئیس جمهور سیزدهم برای شکل گرفتن رابطه با کشور‌های همسایه است که در ابتدا باید همه سران کشور‌های منطقه خواهان رفع مسائل اختلافی خود باشند، این چنین ایران فرصتی برای ابراز رویکرد‌های خود برای همکاری‌های منطقه‌ای و گفتگو‌های اثربخش است.