عکس یادگاری سفرای انگلیس و روسیه چه مفهومی دارد؟

عکس منتشر شده از سوی از سفیر جدید انگلیس به همراه سفیر روسیه که به نوعی بازسازی ماجرای حضور  روزولت، استالین و چرچیل در کنفرانس تهران بود باعث خشم و عصبانیت بسیاری از ایرانی ها شد.

مردم ایران به خوبی یادشان است که کنفرانس تهران در سال 1322 و در زمان رژیم منحوس پهلوی از روزهای تلخی بوده که در آن نیروهای اشغالگر خارجی بدون اینکه به مقامات وقت خبر دهند مرزها را بسته و جلسات سری تشکیل دادند.

اما بعدها انگلیسی ها در توجیه رفتار خود عنوان کردند که برا چرچیل جشن تولد گرفته بودند و نیازی به دعوت از مقامات ایرانی نبود!

در همان زمان شاه دست نشانده غربی ها هیچ واکنشی نیز نشان نداد و این حقارت در زمان رژیم طاغوت برای ایرانی ها ثبت شد.

کنفرانس تهران در آن سالها نشان داده بود که حکومت ایران در زمان پهلوی ها چگونه مورد استعمار قدرتهای جهانی قرار گرفته و ایران چگونه وابسته بوده است.

اما پس از انقلاب اسلامی و عزتی که ایرانیان پیدا کرده اند چنین عکسی از چشم مردم و مسئولان مخفی نمانده و هرچند روسها سعی در سهوی نمایش دادن آن کردند اما رئیس مجلس واکنش تندی نشان داد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در پیامی توئیتری نوشت: اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. ‌هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.

محمد جواد ظریف نیز در توئیتر نوشت: امروز تصویری بسیار نابجا را دیدم، لازم است که به همه یادآوری کنم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه در دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران نشان داده اند که سرنوشت آن ها دست سفارت های خارجی یا قدرت های خارجی نیست - و در مذاکرات برجام نیز همین طور بود.

همچنین حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی  وزارت امور خارجه  و دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل در واکنش به انتشار تصویری در محل سفارت روسیه در تهران با حضور جاگاریان و شرکلیف سفرای روسیه و انگلیس در توئیترش نوشت: اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران، افکار عمومی را در جمهوری اسلامی ایران مکدر کرده است و نشان دهنده بی توجهی به آداب دیپلماتیک و غرور ملی مردم غیور ایران است.اصلاح و جبران سریع این خطا، ضرورت دارد.

بر همین اساس سفرای انگلیس و روسیه توسط وزارت خارجه فرا خوانده شده اند و سفیر فدراسیون روسیه در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا به وزارت امورخارجه دعوت شد.

لوان جاگاریان در این ملاقات تصریح کرد، قصد وی از انتشار این عکس صرفاً یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.

سفیر روسیه ضمن تاکید بر روابط راهبردی دو کشور ایران و روسیه و مراودات عمیق و دوستانه بین دو کشور تصریح کرد: از اینکه انتشار این عکس باعث سوءتفاهم و رنجش خاطر مردم کشور دوست، ایران شده اظهار تأسف می‌نمایم.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه نیز پس از شنیدن توضیحات سفیر روسیه، ضمن تاکید بر روابط دوستانه دو کشور به وی یادآوری کرد؛ انتشار این عکس ولو با قصدی که عنوان شد، قابل پذیرش نبوده و توجه لازم به مقتضیات تاریخی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبان از جمله مواردی است که باید مورد توجه دقیق سفرا قرار گیرد.

در این ملاقات همچنین تاکید شد که ملت بزرگ ایران طی ۴۲ سال گذشته به کرات ثابت کرده‌اند استقلالی که با جانفشانی‌ها و مقاومت‌های تاریخی به دست آورده‌اند را با تمام دقت و جدیت محافظت کرده و به عنوان یک کشور مقتدر روابط خود با کشورهای دیگر را مبتنی بر عزت ملی تنظیم می‌کند.

همچنین به دنبال انتشار تصویر دیدار اخیر سفرای روسیه و انگلیس، امروز دستیار وزیر و مدیرکل اروپای‌غربی وزارت امور خارجه ضمن دعوت سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه، با غیر قابل قبول دانستن این اقدام که باعث جریحه دار شدن احساسات و غرور ملی مردم ایران شده، تاکید کرد مردم بزرگ ایران در طول تاریخ همواره ثابت کرده اند که هر گونه تحرکات زاییده تفکرات استکبارمآبانه را قویا مردود شمرده و در برابر آن ایستادگی می کنند.

سفیر انگلیس در پاسخ ضمن ابراز تاسف از سوء تفاهم بوجود آمده اظهار داشت : ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور، تاکید می کنم هیچگونه قصد و نیت سوئی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده اند تنها اتحاد  روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.

سفیر انگلیس در پایان ابراز امیدواری کرد بتواند در دوره ماموریتش در تهران، بر اساس جلب و ارتقاء احترام و اعتماد متقابل، به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

آنچه مشهود است اینکه کشورهای خارجی باید بدانند که اساس روابط ایران پس از انقلاب اسلامی بر اساس منافع کشورمان تعریف می شود و اگر کشوری حتی سعی کند به استقلال ایران خدشه وارد کند مطمئنا با برخوردی قاطع روبرو خواهد شد.

مردم ایران در سالهای عمر جمهوری اسلامی با تمام وجود به پای نظام مردمی و اسلامی خود ایستاده و نمی گذارند کسی خاطر آنها را مکدر کند.

روسیه و انگلیس باید بدانند دیگر دوران شرارت های سیاسی در ایران سالهاست به پایان رسیده و سیاست خارجه ایران بر مبنای استقلال و تعامل است اما اگر سهوا هم به بازی های سیاسی روی آوردند پاسخ مقتدری از ایرانیان دریافت خواهند کرد.

عکس یادگاری سفرای روسیه و انگلیس هرچند هم سهوی بوده باشد برای مردم ایران خاطرات تلخی را تداعی می کند و به همین دلیل است که سایمون شرکلیف مامور انگلیس در تهران باید بداند ایران کشوری مانند نیجریه و یمن نیست بلکه دوران ماجراجویی در ایران به پایان رسیده و به جای عکس یادگاری بهتر است ماجرای دستگیری ملوانان را دوباره مرور کند.