برنامه پیشنهادی عیسی زارع‌پور برای وزارت ارتباطات

 برنامه پیشنهادی  عیسی زارع‌پور برای تصدی سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی منتشر شد. اسـتفاده حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظرفیت‌های فضای مجازی برای رسیدن به ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی در افق 1404 با رویکرد ایجاد شفافیت، مبارزه بـا فساد، ارتقاء کارآمدی و بسط عدالت از طریق ارائه خدمات هوشمند، تامین و تسهیل ارتباطات فراگیر، ارائه سرویس‌های محتوای داخلی، ایجاد و توسعه زیرسـاخت امن و پایـدار در تمامی ارکان دولت و جامعه، تمدن‌سازی در فضای مجازی، مقابله بـا تهاجم فرهنگی و ارتقاء جایگاه اقتصاد دیجیتال به عنوان پیشران و موتور محرک پیشرفت همه جانبه بـا در نظـر گرفتن ارزش‌های اسـلامی-ایرانی مبتنـی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به عنوان چشم‌انداز این برنامه ذکر شده است.

در این برنامه ذکر شده که فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های پیشرفت و توسعه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رسوخ و از مرحله تاثیرگذاری بـر شـئونات مختلف زندگی روزمره مردم عبور کرده و به جزئی از زندگی آنان تبدیل شده اسـت. ایـن بخش، سهم قابل توجهی در ایجاد ارزش افزوده اقتصاد کشور ایجاد کرده و در به‌کارگیری زیرساخت و شـبکه‌های توسعه‌یافتـه و کارآمد بـا هـدف کاهـش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری ملی موثر اسـت. در واقع پدیده(پارادایم)های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات، فرصتـی را بـرای جهشی بزرگ در عرصه جهانی و تبدیل شدن بـه کشوری پیشرفته بـا ویژگی جامعه‌ی دانش‌محور فراهم کرده اسـت.

مطالبه خدمات و نیازمندی‌های جدید در ایـن عرصه و پاسخ به آن‌ها، مستلزم توجه به تحولات سریع و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین جهت ارتقاء شـاخص‌های حوزه فنـاوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا و ارائه خدمات پایدار و مبتنی بر پیشرفت و توسعه اسـت. بخش اعظمی از این موارد بـا ایجاد عدالت و فسادستیزی در دسترسی همگانی به امکانات فناورانه پایه، افزایش کیفیت خدمات، تنظیم‌گری مناسب، مشارکت بخـش خصوصـی و شـرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه منابع انسانی و سایر موارد لازم محقق خواهد شد.

این برنامه که با رویکرد مبتنی بر به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی اعم از جمعیت جوان و نخبه، وجود بیش از 40 سال تجربه در مدیریت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، دستاوردهای سیاستی و اجرایی در مدیریـت ایـن عرصه، هم‌صدایی کشورهای منطقه و سایر کشورهای همسو با جمهـوری اسلامی ایران در این عرصه؛ بـا نگاه درون‌ساز و برون‌نگر تهیه شده است.

در ادامه این نوشتار، پس از بررسی اسناد بالادستی، هشت موضوع مهم مرتبط با حوزه ماموریتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات، شتاب‌دهی رشد صنعت فضایی و خدمات پستی مورد بررسی قرارگرفته و در هر بخش ضمن بیان وضعیت مختصر، مهم‌ترین چالش‌ها و راهبردهای پیشنهادی برای برون‌رفـت از وضع موجـود و رسیدن بـه وضع مطلوب ترسیم شده اسـت.

 

فایل پیوست: دانلود