واکنش کارشناس سیاسی به مهمانان خارجی تحلیف رئیسی

 محمد پارسا نجفی تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اهمیت شرکت مهمانان خارجی در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی ، گفت: مراسم تحلیف آقای رئیسی بسیار خوب برگزار شد، حضور ۱۱۵ هیئت از کشور‌های مختلف نشان دهنده اهمیت و جایگاه ایران است، کشور‌های غربی به ویژه آمریکا، انگلیس و متحدان منطقه‌ای آن‌ها مانند امارات و عربستان سعودی تلاش زیادی کردند که با استفاده از رسانه مانع از انتخابات خوب در ایران شوند، اما انتخابات به خوبی برگزار و انتقال آرام قدرت هم انجام شد، حضور هیئت‌های خارجی نشان دهنده همین انتقال آرام و خوب قدرت در ایران است که بیانگر وجود دموکراسی در ایران است، آن هم در منطقه‌ای که شاهد هستیم کشور‌هایی مانند عربستان، امارات، بحرین، قطر و کویت فاقد دموکراسی بوده و هستند.

وی افزود: موفقیت حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در خرداد ماه امسال به معنای موفقیت جبهه انقلابی و شکست جریان غربگرا محسوب می‌شود، با این برداشت کشور‌های دیگر تلاش کردند روابط خودشان را با ایران چهار سال یا هشت سال آینده به نحو دیگری پایه ریزی کنند، برداشت کشور‌های دیگر از موفقیت رئیسی این است که ایران به رویکرد‌های انقلابی خود بازگشته و غربگرایی از قوه مجریه کنار رفته است.

نجفی حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف رئیسی، اهمیت ایران در جهان را نشان داد

ایران دیگر تنها به مذاکره با غرب اکتفا نخواهد کرد

نجفی ادامه داد: ایران به سمت قوی شدن حرکت می‌کند و نیازی به مذاکره با غرب نخواهد داشت، ایرانی که بر توانمندی‌های داخلی و همکاری‌های منطقه‌ای و همگرایی انقلابی تمرکز خواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی و چیدمان مهمانان، گفت: نمایندگان هیئت‌های انقلابی یا کشور‌های انقلابی دوست ایران در ردیف اول مجلس حضور داشتند، مثلا نماینده دولت نجات ملی یمن در ردیف اول بود و نماینده اتحادیه اروپا در پشت آنها؛ این موضوع پیام بسیار جدی و مهمی را به جهان مخابره می‌کند که ایران از همه ظرفیت‌های خودش استفاده خواهد کرد و دیگر مانند دولت یازدهم و دوازدهم فقط به مذاکره با غرب اکتفا نخواهد کرد.

حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف رئیسی، اهمیت ایران در جهان را نشان داد

وی افزود: حضور ۱۱۵ هیئت‌های نمایندگی از کشورهای مختلف مثل روسای جمهور عراق، افغانستان، ارمنستان و روسای مجالس سوریه، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه و .. اهمیت ایران را در جهان نشان می‌دهد، برخلاف آنچه که تبلیغ می‌شد ایران دارای یک دموکراسی و انتقال آرام قدرت است، حتی آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۰ با چه شرایط بدی مواجه شد و انتقال قدرت با چه وضعیت آشفته، متشنج و تنش انجام گرفت، اما در ایران در آرامش، ثبات و امنیت این انتقال قدرت انجام شد، این نکته مهمی است که مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید به دنیا مخابره می‌کند.

 کشور‌های تحریم شده توسط آمریکا، می توانند با هم اتحادیه تشکیل دهند

نجفی با اشاره به حضور وزرای خارجی بولیوی، نیکاراگوئه و معاون رئیس جمهور ونزوئلا در مراسم تحلیف رئیسی، تصریح کرد: کشور‌های آمریکای لاتین قبل از دولت آقای روحانی روابط رو به رشدی با ایران داشتند و در دولت یازدهم و دوازدهم که جریان غربگرا بر ایران حکومت می‌کرد حجم این روابط کاسته شد و به سردی گرایید، حضور این هیئت‌های نمایندگی نشان می‌دهد که آن‌ها امیدوارند با تغییر رویکرد ایران از غربگرایی به رویکرد انقلابی، شاهد روابط گرم و صمیمانه اقتصادی و سیاسی مابین ایران با کشور‌های انقلابی آمریکای لاتین باشند.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: آقای رئیسی این فرصت را دارد که یک اتحادیه‌ای از کشور‌های تحریم شده توسط آمریکا را تشکیل دهد، یعنی کشور‌هایی مانند نیکاراگوئه، ونزوئلا، سوریه، بولیوی، یمن، کوبا، ایران، لبنان و .. می‌توانند اتحادیه ای ضد تحریم‌های آمریکا را تشکیل دهند و از دلار استفاده نکنند که این موضوع در دیپلماسی اقتصادی می‌تواند مورد توجه باشد.

وی افزود: در شرایطی می‌توانیم در دیپلماسی یا گفت‌وگو‌های بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم که مولفه‌ای یا اهرمی برای اعمال فشار به طرف مقابل در اختیار داشته باشیم، وقتی توان هسته‌ای قدرت موشکی و همکاری‌های منطقه‌ای از شما سلب شود، چه اهرم فشاری برای متقاعد کردن طرف مقابل در زمان مذاکره خواهید داشت؟ جریان غربگرا این موضوع را متوجه نبود یا عامدانه آن را انکار می‌کرد، در نتیجه در مذاکرات هم به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

اگر مذاکره‌ای با غرب انجام شود، ایران از موضع قدرت وارد می‌شود

نجفی ادامه داد: حتی زمانی که در ماجرای برجام امتیاز دادند باز هم چیزی عاید آن‌ها و کشور نشد، بنابراین زمانی که شما بر مولفه‌های قدرت خودتان از جمله حمایت از محور مقاومت تاکید کنید این به معنای افزایش قدرت شما در رایزنی‌های بین المللی و دیپلماتیک است، بنابراین اگر مذاکره‌ای با غرب انجام شود ایران از موضع قدرت وارد می‌شود، زمانی که شما در مذاکره از موضع قدرت وارد عمل شوید احتمال موفقیت شما در آن مذاکره و توافقی که منافع شما را تضمین کند بسیار زیاد است.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: تلاش بسیار خوبی می‌تواند صورت بگیرد که ایران با قدرت در عرصه بین الملل حاضر شود، یکی از مواردی که می‌تواند به عنوان یک مولفه مهم در دیپلماسی اقتصادی و عمومی برای ایران کارکرد داشته باشد، افزودن ابعاد اقتصادی به محور مقاومت است و ایجاد اتحادیه از کشور‌های غرب آسیا که همگرایی بیشتری با هم دارند و این همگرایی هم افزایی را ایجاد کنند و بتوانند مشکلات را از طریق همگرایی برطرف کنند این فرصتی است که در شرایط خوب امنیت امروز برای آقای رئیسی وجود دارد.

وی افزود: اکنون آمریکایی‌ها از منطقه در حال عقب نشینی هستند و این فرصت وجود دارد که ایران، عراق و سوریه هسته اولیه یک همگرایی اقتصادی را در محور مقاومت تشکیل داده و تلاش کنند آن را گسترش دهند، هم از ابعاد جغرافیایی و هم از جهت ماهوی آن را توانمند کنند.