عراق بر تاثیرگذاری ایران در سیاست داخلی خود واقف است

 فرهاد وفایی فرد کارشناس مسائل عراق درباره دعوت رسمی عراق از ایران برای شرکت در نشست سران منطقه‌ای در بغداد، گفت: این نشست‌ها برای ایجاد گفت‌وگو بین بازیگران مهم منطقه‌ای است که آغاز آن بین ایران و عربستان انجام شد و چند دور گفت‌وگو هم در بغداد برگزار شده است، چند روز گذشته هم وزیر خارجه عراق اعلام کرد که  مسئولان تهران و ریاض در حال گفت‌وگو هستند.

عراق بر تاثیرگذاری ایران در سیاست داخلی خود واقف است

وی افزود: نشست سران منطقه از چند منظر اهمیت دارد؛ به عنوان مثال از نظر هر کدام از کشورهای شرکت کننده این نشست مطلوبیت هایی دارد، عراق در راستای سیاست خارجی متوازن به دنبال برگزاری این اجلاس است؛ در واقع بیشتر احزاب و مسئولان سیاسی عراق باورشان این است که توسعه، پیشرفت و بازیگری عراق در منطقه بدون یک موازنه بین ایران و عربستان و حتی ایران و آمریکا پیش نمی‌رود، بنابراین عراق برنامه دارد که این گفت‌وگو‌ها شکل بگیرد.

وفایی فرد ادامه داد: این نشست برای اهداف نخست وزیر و تیم سیاسی حاکم بر عراق مهم است، در واقع آن‌ها می‌خواهند برای انتخابات زود هنگام پارلمانی پیش رو این نشست را به عنوان یک برگ برنده استفاده کنند که ارتقای جایگاه منطقه‌ای عراق است.

کارشناس مسائل عراق با اشاره به اهمیتی که نشست سران منطقه برای عربستان دارد، اضافه کرد: عربستان در دوران جنگ یمن خود را نیازمند گفت‌وگو می‌داند و بعد از حمله به آرامکو که شاید بیش از ۵.۵ میلیون از عرضه بازار نفت کم کرد عربستان نسبت به تضمین‌های امنیتی آمریکا با عدم قطعیت مواجه شد، بنابراین بیشتر به گفت‌وگو‌های منطقه‌ای رو آورد، ضمن اینکه در مورد آینده برجام هم نگران است که اگر تهران و واشنگتن بر سر احیاء برجام به توافق برسند عربستان از این قافله عقب نماند، بنابراین یک سری مطلوبیت‌هایی برای گفت‌وگو دارد.

وی با اشاره به مطلوبیت نشست سران منطقه برای ایران، گفت:  ایران معتقد است که اگر قرار است با عربستان با توافقی برسد مجموع گسترده تری از موضوعات مورد توافق قرار بگیرد، ایران در عین اینکه معتقد است مسئله یمن با حضور طرف‌های یمنی به ویژه انصارالله باید حل شود، در کنار آن معتقد است که در منطقه باید مسائلی مثل یمن، لبنان، عراق، مسائل مختلف و نقش آفرینی عربستان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وفایی فرد ادامه داد: به نظر می‌رسد که عربستان بیشتر برموضوع جنگ یمن تاکید دارد و تمایل زیادی برای توسعه این گفت‌وگو‌ها در حوزه‌های دیگر ندارد، ضمن اینکه ایران نگرانی‌هایی هم در مورد حمایت عربستان از برخی گروه‌های تجزیه طلب و شبکه‌های رسانه‌ای ضد ایرانی دارد که آن‌ها هم می‌تواند جزو محور‌های گفت‌وگو باشد.

کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: تصور می‌کنم طرفین بیشتر منتظر این هستند که در این اجلاس که اواخر آگوست برگزار می‌شود کشور‌های دیگر در چه سطحی شرکت می‌کنند، آن‌ها هم در همان سطح شرکت کنند، اینکه مثلا از سه کشور عربستان، ترکیه و ایران هر سه رئیس جمهور در این اجلاس شرکت کنند، شاید غیر محتمل باشد، اما این اجلاس مهم است.

وی افزود: عراق نسبت به بازیگری ایران حساس است و می‌داند که یکی از قطب‌های اثرگذاری که می‌تواند در فضای سیاست داخلی عراق اثر بگذارد، کشور ماست، به هر حال ایران با عراق مرز مشترک دارد و در بین کشور‌های منطقه، ایران بیشترین صادرات را به عراق دارد، عراق بر این امر واقف است که ایران بر گروه‌های مقاومت نفوذ دارد و ایران در سیاست داخلی عراق اهمیت دارد.

وفایی فرد با بیان اینکه در پرونده‌های مختلف منطقه ایران صاحب موقعیت قابل توجهی است، گفت: ایران در پرونده یمن، لبنان و سوریه صاحب موقعیت است، بنابراین عراق اگر بخواهد کشوری توازن بخش باشد و محوری برای گفت‌وگو ها، طبیعتا مهم‌ترین قطب گفت‌وگو ایران است.

 گفتنی است فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق که به تهران سفر کرد بعدازظهر سه‌شنبه ۱۹ مرداد ماه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه عراق با تسلیم دعوتنامه نخست وزیر کشورش به حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، برگزاری "نشست کشور‌های همسایه عراق" را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و گفت که این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشور‌های منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود. امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفتگوی کشور‌های منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است.