دستهای پنهان، دزدان دریایی را حمایت می‌کنند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، امير دريادار غلامرضا خادم بيغم در گفتوگويي با آخرين شماره ماهنامه صف ارتش افزود: اين دستهاي پنهان به دزدان دريايي امكانات لازم را ميدهند تا آنها بتوانند نه تنها در آبهاي سومالي بلكه در ساير نقاط آبهاي آزاد جهان فعاليت كنند و در نتيجه كشورهاي بيشتري درگير اين پديده شوم شدهاند.

وی با بیان اینکه " برخی از سر زور و برخی دیگر به دلیل نیاز به دزدی دریایی وادار می‌شوند "، گفت: بازار کشاورزی و ماهیگیری در سومالی بسیار راکد شده است و کشتی‌های ماهیگیری کشورهای پیشرفته نیز سهم عمده ماهی‌های این منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

دامنه فعالیت دزدان دریایی گسترش یافته است

بی‌غم، فعالیت دزدان دریایی را رو به گسترش دانست و افزود: دزدان دریایی در سالهای نخست بیشتر در حوالی خلیج عدن، که محل تردد بسیاری از کشتی‌های تجاری و نفتکش دنیاست، فعالیت می‌کردند اما امروز دامنه فعالیت آنها گسترش یافته است. رئوس مثلثاقتصادی، واقع در شمال اقیانوس هند، تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب و تنگه مالاگا است و تمام محموله‌های تجاری جهان که از شرق به غرب منتقل می‌شوند، ناگزیر هستند از این مثلثعبور کنند تا به بتوانند به دریای سرخ و کانال سوئز برسند و از طریق دریای مدیترانه به کشورهای اروپایی راه یابند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی از منطقه، فقط افرادی قادر به انجام چنین اقداماتی هستند که اشراف کامل به اوضاع منطقه داشته باشند و بر این اساس این‌گونه حملات از عهده یک کشاورز و یا دریانور ساده سومالیایی بر نمی‌آید.

وی با اشاره به حضور ناوگروه‌هایی از نیروهای دریایی برخی کشورها در خلیج عدن، گفت: امروز با حضور ناوهای جنگی کشورهای مختلف جهان در منطقه، شرایط برای فعالیت دزدان دریایی ناامن‌تر شده است و به همین علت آنها حوزه فعالیت خود را گسترش داده‌اند، به‌طوری‌که یک فروند کشتی تجاری ما در منطقه‌ای که اصلا تصورش را نمی‌کردیم در شرق اقیانوس هند ربوده شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که دزدان دریایی کاملا سازماندهی شده عمل می‌کنند و مورد حمایت دستهای پنهان قرار دارند.

این مقام ارشد نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه " اگر جلوی این پدیده گرفته نشود در آینده شاهد گسترش بیشتر دزدی‌های دریایی در آبهای آزاد خواهیم بود "، یادآور شد: باتوجه به اینکه ناوگان تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران جزو ناوگان‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شوند و از آنجا که حراست از منافع دریایی ما از وظایف نیروی دریایی ارتش است، نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داریم.

از سال ۸۸، حدود ۱۵۰۰ کشتی را اسکورت کرده‌ایم

وی با بیان اینکه " در حال حاضر تمامی کشتی‌های تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران تحت حمایت نیروی دریایی ارتش در دریاهای آزاد و بین‌المللی تردد می‌کنند "، اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش از سال ۱۳۸۸ که نخستین ناوگروه خود را برای برقراری امنیت در موصلاتی دریایی به آبهای آزاد و بین‌المللی اعزام کرد، تاکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ فروند کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت و آنها را از منطقه تهدید خارج کرده است.

بی‌غم با اشاره به اینکه تاکنون ۱۹ ناوگروه این نیرو به آبهای آزاد و بین‌المللی اعزام شده‌اند، اعلام کرد: ناوگروه بیستم نیروی دریایی ارتش نیز آماده است تا با پایان مأموریت ناوگروه نوزدهم، به آبهای آزاد اعزام شود.

سال گذشته بیشترین درگیری را با دزدان دریایی داشتیم

وی همچنین گفت: ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش تاکنون نزدیک به ۱۰۰ مورد درگیری مستقیم با دزدان دریایی داشته است و فقط در سال گذشته(۱۳۹۰) با ۴۴ مورد، شاهد بیشترین موارد درگیری با دزدان دریایی بوده‌ایم.

بی‌غم بر آمادگی نیروی دریایی ارتش برای حفاظت از کشتی‌های ایرانی تاکید کرد و افزود: نیروی دریایی ارتش امروز با بکارگیری تمرین‌ها و تاکتیک‌های مختلف توانسته است منطقه عبور کشتی‌های تجاری و نفتکش را، که در تقسیم‌بندی بین‌المللی به طول یک هزار کیلومتر و عرض حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر است و حتی بیشتر از این منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در پايان، اظهار كرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران امروز در بخش شرقي اقيانوس هند يعني در سواحل هندوستان و تنگه مالاگا نيز حضور دارد و توانسته است امنيت مطلوبي را در منطقه برقرار كند.