علت نگرانی رژیم صهیونیستی از ارسال سوخت ایران به لبنان

 شرایط لبنان که تلاش می‌شود از سوی جریان‌هایی مانند ۱۴ مارس و گروه‌های مخالف مقاومت بی ثبات و همواره ناآرام باشد در چند ماه گذشته به دلیل بحران سوخت وارد مرحله جدیدی شد.

خلاء سیاسی و نبود دولت در کنار چالش‌های اقتصادی و سیاسی که بیشتر محصول برنامه‌ریزی غرب و جریان‌های مخالف مقاومت است، امروز عروس خاورمیانه را به شدت درگیر کرده است. اگرچه موضوعاتی مانند بحران زباله چالش‌های بسیاری را ایجاد کرد و بحران ادامه دار برق نیز در این کشور همچنان بسیاری از زیرساخت‌های لبنان را تهدید می‌کند، اما این بار به نظر می‌رسد با وجود مخالفت‌ها، مقاومت قصد دارد بحران سوخت را تا اندازه‌ای حل کند.

تصمیم حزب‌الله در خصوص حل بحران سوخت لبنان یک اقدام راهبردی است

نکته مهم اینجاست که آمریکا و رژیم صهیونیستی با یارگیری از میان جریان‌های داخلی لبنان سعی می‌کنند تا از این بحران‌ها برای گروکشی و انتقام از لبنان بهره‌برداری کنند و از طرفی برای رفع این بحران‌ها نیز مانع تراشی می‌کنند.

دلیل نگرانی رژیم صهیونیستی نیز از این اقدام این است که دیگر نمی‌تواند از موضوع بحران سوخت در داخل برای ضربه زدن به مقاومت و انحراف افکار عمومی لبنان به سمت دیگر استفاده کندبنابراین بحران برق یا سوخت یا بحران‌های اقتصادی در لبنان بیش از آنکه محصول ناتوانی و عدم وجود زیرساخت‌ها در این کشور باشد؛ نتیجه تلاش غرب برای زمین گیر کردن این کشور و سرانجام انتقام از سلاح مقاومت شده است.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان با اعلام حرکت کشتی حامل سوخت از ایران به سوی لبنان، به صهیونیست‌ها هشدار داد که در صورت هر گونه تعرض به کشتی مذکور، پاسخ سختی دریافت خواهند کرد.

در همین رابطه «طراد حماده» وزیر سابق کار لبنان در خصوص بحران کنونی لبنان اظهار داشت: یارانه مشتقات نفتی همچون بنزین، دیزل و گاز بر اثر اقداماتی همچون احتکار، قاچاق و سوء مدیریت مصرف این منابع حیاتی به بن بست رسید و لغو شد. در خصوص این موضوع میان بانک مرکزی و ریاست جمهوری اختلاف نظر وجود داشت و به درگیریهای سیاسی منجر شد. پارلمان لبنان نیز نتوانست برای این مسئله راه حلی بیابد.

وی با بیان این مطلب افزود: موضوع بحران سوخت و فشارهای ناشی از آن به یک تهدید امنیت ملی و امنیت اجتماعی تبدیل شده است و گروه‌های سیاسی درگیر در لبنان متاسفانه در چنین شرایطی به جای در نظر گرفتن منافع ملی، مصالح شخصی و حزبی محدود خود را در نظر می‌گیرند. ما طی ماه‌های آینده انتخابات پارلمان را در پیش داریم و گروه‌های سیاسی مختلف لبنان با توجه به این انتخابات تنها در راستای منافع حزبی خود عمل می‌کنند و از این شرایط خرسند هستند.

طراد حماده درباره نقش حزب الله حل و فصل بحران‌های کنونی لبنان گفت: در میان گروه‌های سیاسی، تنها حزب الله در سیاست‌های منجر به ورشکستگی مالی دولت نقش نداشته است چرا که دیدگاه اقتصادی آن مبتنی بر ایجاد اقتصاد مولد نه اقتصاد رانتی است، اقتصاد رانتی که توام با قرض گرفتن، افزایش هزینه و مصرف، سرقت بیت‌المال و انباشت ثروت در دست حاکمان و متولیان امر است.

وزیر سابق کار لبنان گفت: بدون شک تصمیم حزب الله در خصوص حل بحران سوخت لبنان یک تصمیم راهبردی و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است و این امر روزنه نجات لبنان از بحران کنونی است، تصمیمی که اثرات و نتایج بسیاری به همراه دارد. نتایج این تصمیم حزب الله عالی خواهد بود و شرایط قبل اتخاذ این تصمیم با بعد آن بسیار متفاوت خواهد بود.

وی در خصوص ارسال سوخت از ایران به لبنان گفت: این اقدام باعث تقویت بیشتر روابط دو ملت ایران و لبنان خواهد شد. دلیل نگرانی رژیم صهیونیستی نیز از این اقدام این است که دیگر نمی‌تواند از موضوع بحران سوخت در داخل برای ضربه زدن به مقاومت و انحراف افکار عمومی لبنان به سمت دیگر استفاده کند.

طراد حماده با اشاره به تحرکات برخی گروه‌های داخلی لبنان در ایجاد بحران در این کشور اظهار داشت: در لبنان جریان‌های مختلفی وجود دارند که در جنگ اقتصادی کنونی در این کشور شریک هستند، جریان‌هایی مرتبط با طرف‌های خارجی که آمریکا آنها را تحریک می‌کند. در منطقه نیز درگیری شدیدی میان ایران به عنوان پرچمدار محور مقاومت با آمریکا و غرب در جریان است. طرفین درگیر جنگ اقتصادی، تحریم، محاصره و مذاکرات دشوار هستند. حزب الله در این نبرد یک قوای اساسی محسوب می‌شود و ایران این گروه را مورد حمایت همه جانبه قرار می‌دهد، علیرغم اینکه گروه‌های محلی و داخلی لبنان در محاصره، تحریم و جنگ اقتصادی تحمیلی علیه لبنان نقش دارند اما ما انتظار داریم در این نبرد اقتصادی پیروزی چشمگیری محقق کنیم.