رونق تولید اولویت‌ مجلس و دولت باشد

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، مجلس هشتم با همه فراز و نشیب هایی که داشت پایان یافت. در این دوره مجلس علاوه بر حجتالاسلام علی بنایی و حجتالاسلام محمدرضا آشتیانی که هر دو آنها در دوره هفتم نیز نمایندگان مردم در خانه ملت بودند، علی لاریجانی برای نخستین بار در انتخابات مجلس شرکت کرد و با کسب بیشترین رای توانست اعتماد مردم قم را به خود جلب کند و در صدر جدول آرای حوزه انتخابیه قم قرار گیرد.

پس از برگزاری انتخابات مجلس هشتم، لاریجانی با تشخیص نمایندگان بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد و به دنبال آن در چهار سال گذشته که وکیل مردم قم در مجلس بود علاوه بر توجه به مسائل کلان کشور، اهتمام جدی در برطرف کردن مشکلات و موانع توسعه استان داشته و هر زمانی که در حوزه انتخابیه‌اش حضور می‌یافت میزبان قشرهای مختلف مردم و مدیران استان بود.

علاوه بر آن در دوره ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم، ارتباط گسترده‌ای بین علما و مراجع عظام تقلید با رئیس مجلس برقرار شده و پیشنهادات و رهنمودهای مراجع عظام تقلید در کمیسیون‌های مختلف مجلس مورد پیگیری قرار گرفت، به گونه‌ای که لاریجانی در تصمیمی که به نظر کارشناسان حوزه، بسیار عاقلانه است، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را در قم بنا کرد تا رابطه بین فقه و قانون از دریچه حوزه و کارشناسان خبره حوزه بررسی شود.

لاریجانی اکنون در انتظار تحولات و شرایط جدیدی است که در صورت اعلام کاندیداتوری و همراهی اکثریت نمایندگان مجلس بار دیگر بر کرسی ریاست مجلس تکیه زند.

در حاشیه کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی که در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیثقم برگزار شد، فرصت کوتاهی دست داد تا با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم و نماینده دوره‌های هشتم و نهم مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفتگوی کوتاهی داشته باشیم.

هر چند که فرصت رئیس مجلس برای پاسخ به سئوالات خبرنگار مهر بسیار کم بود اما لاریجانی به موضوعات مهمی در این گفتگو اشاره کرده است.

کارهای بادوام فرهنگی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اتمام دوره فعالیت نمایندگان مجلس هشتم، مهمترین مسائلی که در این دوره مورد پیگیری و تصویب قرار گرفته که در پیشرفت استان قم موثر بوده چه مسائلی بوده است؟ اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در کنگره عبدالجلیل رازی قزوینی مطرح شده تعداد مدارس علمیه در قم بوده است. یکی از دغدغه‌های مجلس هشتم این بود که اگر بخواهیم تاثیرگذاری فرهنگی واقعی، منزه و خالص در جامعه داشته باشیم باید در شهرهای مختلف مدارس علمیه وجود داشته باشد و بنابراین مجلس شورای اسلامی اهتمام خاصی به این موضوع داشته و برای کارهای عمرانی مدارس علمیه چه در قم و چه در شهرهای استان‌های مختلف سرمایه گذاری کرده که این یک کار با قوام و پایدار فرهنگی محسوب می‌شود.

وی توجه جدی به برطرف کردن مشکل آب و تسریع در پروژه بزرگ انتقال آب از سرشاخه های دز را یکی دیگر از مسائلی برشمرد که مجلس شورای اسلامی نسبت به آن اهتمام خاصی داشته است.

لاریجانی اظهار کرد: مسائل مربوط به مترو، مونوریل و برخی از طرح‌هایی که در حال انجام است مثل حرم تا جمکران، طرح های گازرسانی و آبرسانی از دیگر مسائلی بود که مجلس هشتم مورد توجه قرار داده و آنها را جزو پروژه های عمرانی قرار داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال این حجم فعالیت‌ها را برای توسعه و عمران و آبادانی قم کافی ندانست و تاکید کرد: چون عقب افتادگی در قم زیاد است همچنان باید این پمپاژ وجود داشته باشد تا قم در جایگاه اصلی خودش قرار بگیرد.

واحدهای تولیدی نیمه راکد هستند

محور دیگر این گفتگو، نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین عدم پویایی و نشاط واحدهای صنعتی و تولیدی استان برای تحقق شعار امسال بود.

با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و آزادشدن قیمت حامل‌های انرژی، هزینه‌های واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی، دامپروری و… افزایش قابل توجهی یافته و صاحبان این واحدها در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند. این مسئله باعثشده که در دو سال اخیر بسیاری از کشاورزان و صنعتگران به خاطر عدم تزریق یارانه بخش تولید با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرده و لاریجانی نیز در این دیدارها قول پیگیری این موضوع را داده است.

با وجود تلاش‌هایی که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده، تولیدکنندگان با موانع زیادی در مسیر چرخه تولید مواجه هستند و بارها از طریق دیدار با مسئولان اجرایی و مصاحبه با رسانه‌های جمعی از عدم حمایت دولت گلایه کردند.
لاریجانی در این گفتگو ضمن تائید عدم پویایی واحدهای تولیدی استان اظهار کرد: این مشکل هم در قم و هم در استان های دیگر وجود دارد، یعنی بخش‌های صنعتی و کشاورزی و دامداری ما حالت نیمه راکدی دارند.

به اعتقاد نماینده مردم قم در خانه ملت، در شرایط فعلی رونق تولید باید جزو اولویت های مجلس و دولت باشد، کما اینکه مقام معظم رهبری هم به این مسئله اشاره فرمودند.

مجلس در رونق تولید پیشگام بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هشتم در زمینه رونق تولید پیشگام بود و دو گام مهم در آخر سال قبل انجام داد؛ به تشریح این دو اقدام مجلس پرداخت و تصریح کرد: یکی از این موارد تصویب قانون حمایت از تولید داخلی بود که این قانون خیلی قانون مهمی است و تهمیداتی برای تولید به وجود می‌آورد و زمینه‌های تولید را رونق می‌بخشد.

لاریجانی ادامه داد: نکته دوم مسئله‌ای بود که در بودجه سال ۹۱ بسته‌ای برای حمایت از تولید تصویب کردیم و در بودجه گذاشتیم، یعنی به جای اینکه بودجه، تورمی باشد با این کار، شتاب تورمی آن را گرفتیم.

وی اظهار کرد: از صندوق توسعه دو مورد ۱۰ درصدی بودجه‌ای برای صنعت، کشاورزی و دامداری در نظر گرفتیم و هم مبالغی از بانک مرکزی در اختیار بانک‌های دیگر قرار دادیم که بتوانند به فعالان این عرصه ها وام بدهند.

نماینده قم تصریح کرد: اینکه وقتی کسی بخواهد lc باز کند همه پول را از صنعتگران نگیرند، هم یکی از مشکلاتی بود که قرار شد فقط ۱۰ درصد را بگیرند.

لاریجانی ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها هم ۱۰ هزار میلیارد تومان را به بخش تولید اعم از بخش صنعت و کشاورزی و … اختصاص دادیم و در کل بسته جامعی است و من فکر می‌کنم اگر اینها درست اجرا شود هم تورم کاهش می‌یابد و هم تولید رونق پیدا می‌کند.

دفاع از تشیع با مبنای عقلانی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد اهمیت برگزاری کنگره‌هایی نظیر کنگره عبدالجلیل رازی قزوینی در ترویج مکتب اصولی شیعه اظهار کرد: مرحوم عبدالجلیل رازی قزوینی از علمای برجسته پیشین بوده و مجادلات صحیح کلامی داشته و کتاب ارزشمند «نقض» را از روی انصافی که در بحثهای بین شیعه و سنی و دفاع از تشیع با مبنای عقلانی داشته، به سرانجام رسانده است. این یک مشربی است که نشان دهنده کارآمد بودن مکتب فقهی شیعه است.

وی تاکید کرد: در دنیای امروز که به دلایلی جریان های تندرو و متعصبی در صحنه سیاسی و فرهنگی دنیای اسلام به وجود آمدند که فضا را واژگون می‌کنند، این گونه معرفی کتاب ها و شخصیت ها کمک می‌کند که گمراهی به وجود نیاید.

لاریجانی افزود: اینها شخصیت های ممتازی هستند که مسلک های مذاهب مختلف را به درستی معرفی می کنند و مسائل اختلافی را به اندازه مطرح میکنند و به این گونه مسائل دامن نمی زنند، بنابراین برگزاری این گونه بزرگداشتها و معرفی افرادی که اهل انصاف فکری هستند بسیار ضروری است و ما از برگزارکنندگان این گونه برنامهها تشکر میکنیم.