معاون بایدن در آسیا به دنبال چیست؟

  سنگاپور تثبیت کننده حضور دریایی آمریکا در جنوب شرق آسیاست و از شراکت تجاری عمیقی با واشنگتن برخوردار است.

سنگاپور در عین حال خواستار حفظ روابط عمیق با چین و جایگاه بی طرفی در میانه روابط یخ زده چین و آمریکاست.

مناسبات چین و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ سلف جو بایدن به شدت به تیرگی گرائید و دو طرف درمورد موضوعات بسیاری از جمله فناوری، امنیت سایبری و حقوق بشر اختلافات بسیاری دارند.

معاون بایدن در آسیا به دنبال چیست؟

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و لوید آستین وزیر دفاع این کشور پیشتر اولین سفرهای فرامرزی شان را به ژاپن و کره جنوبی انجام دادند. آستین ماه گذشته به سنگاپور، ویتنام و فیلیپین سفر کرد و نسبت به حمایت آمریکا در برابر تحرکات پکن در دریای جنوب چین خبر داد.

در این میان، کاخ سفید امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یه سری توافقات جدید میان آمریکا با سنگاپور با هدف مقابله با تهدیدهای سایبری، تغییرات جوی و پرداختن به همه گیری کووید – ۱۹ انجام می شود.

بیانیه کاخ سفید همزمان با سفر هریس به منطقه صادر شد که بخشی از تمهیدات دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با نفوذ چین در این منطقه است.

در زمینه امنیت سایبری، وزارتخانه های خزانه داری و دفاع آمریکا و همچنین آژانس امنیت زیرساختی و امنیت سایبری هر یک تفاهم نامه هایی را با همتایان سنگاپوری به منظور افزایش به اشتراک گذاری اطلاعات و آموزش برای مقابله با تهدیدهای سایبری امضا کرده اند.

در زمینه مساله آب و هوا نیز دو کشور در حال راه اندازی برنامه مشارکت اقلیمی آمریکا – سنگاپور هستند که تلاشی جدید بین وزارتخانه های بازرگانی، انرژی، حمل و نقل و خزانه داری با نهادهای مشابه در سنگاپور در جهت توسعه استانداردهای جدید آب و هوایی و همکاری در زمینه پروژه هایی برای توسعه زیرساخت انرژی پاک تلقی می شود.

دو کشور همچنین در زمینه همکاری نزدیکتر برای مقابله با گونه های مختلف کووید – ۱۹ و انجام تحقیقاتی در خصوص روش های درمانی کرونا به توافق دست یافتند.

بعلاوه وزارت بازرگانی آمریکا با وزارت تجارت و صنعت سنگاپور برای ایجاد مشارکت متمرکز بر تقویت تجارت در صنایع مهم همکاری می کند.

کاخ سفید همچنین از توافق های بیشتری بین دو کشور برای تقویت همکاری در زمینه اکتشافات فضایی و مسائل دفاعی خبر داد.

این بیانیه روز دوشنبه پس از دیدار هریس با «حلیمه یعقوب» رئیس جمهوری سنگاپور و «لی هسین لونگ» نخست وزیر این کشور صادر شد.

هریس قرار است روز سه شنبه در سخنانی، دیدگاه دولت بایدن در ارتباط با این منطقه را ترسیم کند و با مقام های تجاری ملاقات داشته باشد.

این دومین سفر خارجی معاون بایدن است که اولین آن در ماه ژوئن (خرداد) به گواتمالا و مکزیک بود.

انتظار می رود هریس در مذاکرات خود با رهبران سنگاپور و ویتنام بر نیاز به یک منطقه آزاد و باز هند- اقیانوس آرام تاکید کند.

در همین حال، الکساندر فلمن رئیس شورای تجاری آمریکا – آسه آن گفت که هریس باید در مذاکراتش با رهبران سنگاپور مراقب باشد زیاد بر مساله چین تمرکز نکند، اما بر مناسبات مثبت و سازنده آمریکا با سنگاپور و ویتنام اشاره داشته باشد.

فلمن افزود: وی در صورتی می تواند در دام افتد که این سفر را به عنوان سفر آمریکا در مقابل چین قرار دهد. در حالی که این سفر باید سفر مقام آمریکایی به کشورهای دوست در جنوب شرق آسیا باشد.

وی یادآور شد: اگر چین به محور اصلی مذاکرات تبدیل شود، پیشرفت دوستان ما در منطقه نه تنها در سنگاپور و ویتنام بلکه فراتر از آن را سخت تر می کند.

در این میان، پکن به سفر هریس به منطقه واکنش نشان داد و خبرگزاری چینی شینهوا روز شنبه در مقابله ای این سفر را به عنوان تلاشی برای مهار چین ترسیم کرد.

شینهوا در گزارش خود آورد: سفر مقام های ارشد بایدن به جنوب شرق آسیا با هدف جلب توجه این کشورها برای تشکیل حلقه مهار در برابر چین به شمار می رود. اما کشورهای جنوب شرق آسیا تمایلی به انتخاب بین چین و آمریکا ندارند و طرح آرزومند آمریکا با شکست مواجه می شود.

این مقاله در ادامه حاکی است: رویکرد آمریکا براساس تفکر منسوخ جنگ سرد است و هدف آن ایجاد مشکل در مناسبات با چین، تفرقه افکنی و رویارویی و تلاش برای ایجاد حلقه بازدارندگی است.