مهمان‌پرست: امیرعبداللهیان روابط منطقه‌ای را متحول می‌کند

 رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در تبین اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی در دولت حجت‌الاسلام رئیسی گفت: ما در دوره‌های مختلف شاهد یک مشکل اساسی در وزارت خارجه بودیم که در ۸ سال اخیر نیز استمرار داشت. مشکل این بود که استراتژی کار ما با کشورهای مهم دنیا و برنامه‌ریزی‌ برای زمان‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت، ضعیف بود.

وی ادامه داد: حتما باید در شورای عالی امنیت ملی کار کارشناسی جدی و فوری صورت پذیرد که در وزارت امور خارجه دولت آقای رئیسی به سمت آن اهداف حرکت شود.

مهمان‌پرست: امیرعبداللهیان روابط منطقه‌ای را متحول می‌کند

روابط خارجی را متناسب با شرایط روز دنیا هدف‌گیری کنیم

مهمان‌پرست تصریح کرد: باید متناسب با شرایط روز دنیا در روابط خارجی‌مان مسائل اقتصادی را به عنوان یک اولویت در نظر بگیریم و هدف گیری‌ها با گرایش اصلی منافع ملی و منافع اقتصادی کشور طراحی شود.

دیپلمات ارشد سابق کشورمان ادامه داد: اصولاً اگر به دنبال روابط پایدار با ثبات و مستمری باشیم حتماً باید این روابط تا حد امکان با منافع اقتصادی و منافع ملی گره بخورد تا هم برای ما و هم برای طرف مقابل، ضمانت پایداری و تداوم داشته باشد.

مهمان‌پرست افزود: در وزارت امور خارجه باید دیپلماسی اقتصادی بسیار پررنگ باشد؛ معنی آن نیز این نیست که حتماً از طریق معاونت اقتصادی باشد، بلکه جهت‌گیری معاونت‌های منطقه‌ای نیز باید با اولویت اقتصادی باشد و همه با هم احساس کنند که وظیفه اصلی‌شان توجه به نیازهای کشور برای فراهم کردن زمینه جهش در بخش تولید و رفع نیازهای فناورانه روز دنیا و همچنین تسهیل شرایط برای صادرات علی‌الخصوص کالاهای غیر نفتی است.

بخش‌های مختلف کشور می‌تواند از طریق وزارت امور خارجه فعال شود

وی همچنین افزود: خیلی از بخش‌ها در فکشور می‌توانند از طریق حمایت وزارت امور خارجه فعال شوند، حتی بحث گردشگری که به نظر من یکی از مهمترین موضوعاتی است که در اقتصاد بدون وابستگی به درآمد نفت باید روی آن سرمایه‌گذاری شود.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان گفت: نکته دیگری که ما در ۸ سال گذشته خیلی کم به آن توجه کردیم و یک نقص بزرگ محسوب می‌شود، برمی گردد به عدم توازنی که ما در روابط بین الملل منطقه‌ای و چندجانبه داشتیم.

برجام، توازن در روابط بین‌المللی دولت را بهم زد

وی ادامه داد: این عدم توانایی به خاطر اعتقادی است که دولت قبل به برجام داشت و همچنین تاکید بر این مسئله که اگر با کشورهای غربی به ویژه با آمریکا، به یک تفاهم برسیم، نیازهای اصلی کشور تامین می‌شود و دیگر احتیاجی به کشور دیگر و دوستان دیگری به صورت جدی نداریم.

مهمان‌پرست تصریح کرد: ما با تمرکز بیش از حد بر روی موضوع برجام، از روابط دوجانبه و چندجانبه و منطقه‌ای غفلت کردیم و به همین دلیل نتوانستیم آن جهش اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی را به صورت جدی دنبال کنیم.

وی ادامه داد: باید در سیاست‌خارجی دولت جدید، روابط دوجانبه را حتماً به صورت متوازن از طریق همکاری‌های منطقه ای دنبال کنیم. همسایگانمان نیز می‌توانند نقش جدی در این رابطه داشته باشند.

مهمان‌پرست افزود: شاید تصوری که همسایگان داشتند این بود که ما در بحث منطقه به دنبال مشارکت جمعی نیستیم و اهمیتی برای همسایگانمان قائل نیستیم؛ لذا باید این دیدگاه تغییر کند.

سفیر سابق کشورمان در لهستان تاکید کرد: من خیلی امیدوارم که در دولت جدید، روابطمان با همسایگان و کشورهای منطقه را به صورت جدی توسعه دهیم و این باور و اعتقاد به وجود بیاید که امنیت منطقه با همکاری کشورهای منطقه تامین می‌شود و ثبات آن در گرو توسعه روابط منطقه‌ای است.

امیرعبداللهیان به دور از تندروی و رفتارهای احساسی است

مهمان‌پرست همچنین در تشریح ویژگی‌های امیرعبدالهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز گفت: ایشان ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های ایشان این است که مراحل مختلف را در وزارت امور خارجه طی کرده است.

وی ادامه داد: امیرعبدالهیان از کارشناسی، مراحل مختلف مدیریتی را در داخل وزارت خارجه تا رسیدن به مدیر کلی و معاونت وزیر طی کرده است که این نشان‌دهنده یک رشد منطقی است و می‌تواند از همه بخش‌ها مطلع باشد.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه تصریح کرد: از طرف دیگر خیلی مهم است فردی که می‌خواهد مسئولیت وزارت امور خارجه را به عهده بگیرد ماموریت خارج از کشور نیز رفته باشد که امیرعبداللهیان ماموریت‌های زیادی در قالب کارشناس و سفیر داشته است.

وی ادامه داد: لذا این ویژگی به تشخیص نیازهای وزارت امور خارجه در بخش های مختلف کمک می‌کند.

مهمان‌پرست اضافه کرد: ویژگی مثبت دیگر ایشان، روابط عمومی خوب و بهره‌مندی از برخورد بسیار مناسب با همکاران و دوستان در وزارت امور خارجه و همچنین رفتار منطقی، سنجیده و دور از تندروی و برخوردهای احساسی است که این برای شخصیتی که می‌خواهد مدیریت وزارت امور خارجه را بر عهده بگیرد حتماً شاخص مهمی است.

امیرعبداللهیان تحول در روابط منطقه‌ای را دنبال می‌کند

این دیپلمات برجسته سابق کشورمان در ادامه به شمار دیگری از ویژگی‌های وزیر امور خارجه پیشنهادی جدید کشورمان اشاره می‌کند و گفت: تسلط به مسائل منطقه‌ای، برگ‌برنده دیگری است که ایشان می‌تواند در توسعه روابط با منطقه داشته باشد. تخصص اصلی ایشان در این حوزه است و این مهم است، زیرا خیلی از مشکلاتمان فعلاً در این منطقه گره خورده است و باید با این تجربیات و ارتباطات خوبی که وجود دارد، این تحول اساسی را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: به صورت طبیعی ممکن است هر فردی در وزارت خارجه در همه زمینه ها و در همه موضوعات و همه مناطق تسلط کامل را نداشته باشد، این مسئله طبیعی است؛ اما مهم این است فردی که می‌خواهد بیاید و مسئولیت را برعهده بگیرد از شاخص‌های کلی مدیریت برخوردار باشد و بتواند لوازم اصلی را در مجموعه وزارت خارجه، دور هم جمع کند.

بدنه وزارت‌خارجه از حضور امیرعبدالهیان استقبال می‌کنند

مهمان‌پرست در پایان تصریح کرد: آنطور که من با دوستان در وزارت امور خارجه در تماس بودم، دوستان ما از شخصیت امیرعبداللهیان استقبال می‌کنند و تصمیم گرفتند که با هم برای بدست آوردن دستاوردهای خوب و بزرگ کمک کنند.