مجلس برادر قدرتمند سایرقواست نه برادر ذلیل

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس موقت نهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه بعد از استقرار در صندلی رئیس مجلس طی سخنانی اظهار داشت: در ابتدای سخن باید از برادر عزیز آقای مرندی که بسیار خوب جلسه را اداره کردهاند و همچنین اعضای هیئت رئیسه سنی صمیمانه تشکر کنم.

وی افزود: اگر ما در اجرای سوگند نامه مشکل گروه کر ‌داشتیم، ولی آقای مرندی این مشکل را هم نداشت و با صدایی رسا و خوب مجلس را اداره کرد و در تلاطم‌هایی هم که وجود داشت، با طمائنیه از مسئله عبور می‌کردند.

رئیس موقت مجلس نهم در ادامه گفت: همچنین از حسن نظر و حسن اعتماد نمایندگان که به بنده و همکارانم در هیئت رئیسه رای دادید، واقعا تشکر می‌کنم و خدا را سپاسگزارم که قلوب نمایندگان را به نحوی منعطف کرد که بعضی از عیوب ما را نبینید وگرنه شاید رای نمایندگان طور دیگری بود.

لاریجانی اضافه کرد: در حال حاضر احساس می‌کنم که مسئولیت سنگینی بر دوش بنده و همکارانم در هیئت رئیسه گذاشته شده است و با توجه به انتظاری که مردم از مجلس نهم دارند، مخصوصا در حل مسائل مهم کشور باید خیلی مسائل را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: با اینکه ما با بضاعت کمی در خدمت شما هستیم ولی قول می‌دهیم که همه توان خودمان را خرج کنیم تا آبروی مجلس و حیثیت کشور به نحوی حفظ شود که نیات ملت عزیز در حفظ حقوق‌شان توسط مجلس به خوبی رقم بخورد.

لاریجانی اظهار داشت: تلاش ما این است که انشالله با سامان‌دهی مجلس به سمتی حرکت کنیم که خداوند از ما راضی باشد و مورد توجه امام زمان(عج) قرار بگیریم.

رئیس موقت قوه مقننه ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا با همکاری نمایندگان در ابتدای کار از یک استراتژی مدونی برای مجلس نهم برخوردار شویم، خوشبختانه در مجلس نهم افراد صاحب‌نظر در شئونات مختلف بسیار هستند و این یک ظرفیت خوب نخبگی در کشور است که ما در ابتدای کار تلاشم کنیم تا استراتژی مدونی برای مجلس نهم تدوین شود و بعد هم اولویت‌های کمیسیون‌های مختلف را مشخص کنیم تا مجلس نهم دارای یک نقشه راه مشخص در ۴ سال باشد.

لاریجانی گفت: قطعا مرکز پژوهش‌ها و سایر بخش‌های تحقیقی در این زمینه می‌توانند به ما کمک کنند؛ همچنین کمیسیون‌ها هم باید در این زمینه فعال باشند.

رئیس موقت مجلس نهم افزود: مجلس نهم باید از حواشی پرهیز کند و روی مسائل اصلی و متن مشکلات ملت متمرکز باشد؛ یکی از مسائل مهم برای کشور ما این است که نهادهای حکومتی وظیفه اصلی خود را به درستی بشناسند و آن را محقق کنند.

" جایگاه مجلس در قانون اساسی جایگاه رفیع و بی بدلیلی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب مجلس است که برای سایر قوا ریل‌گذاری می‌کند. "

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در ابتدای مجلس هشتم فرمودند که مجلس باید مظهر حکمت نظام باشد؛ مجلسی که در این مسیر قرار دارد، باید هم شان خود را بشناسد و هم در همین طراز تعاملات خود را تعریف کند از این جهت و بر اساس نص قانون اساسی موضوع استقلال مجلس را ما به جدیت پیگیری می‌کنیم.

لاریجانی گفت: استقلال مجلس به معنای ستیز با هیچ قوه‌ای نیست. استقلال مجلس به معنای این است که مجلس مستقل تصمیم بگیرد یعنی شرایط کشور را تجزیه و تحلیل کند و با مجموعه مقدورات کشور و با همه استعدادش تصمیم مستقل بگیرد.

وی ادامه داد: راهنمای ما در این تصمیم این است که مصالح عامه حفظ شود‌ لذا وظیفه مهم مجلس این است که از حقوق ملت صیانت کند و این وظیفه کوچکی نیست.

رئیس موقت قوه مقننه اظهار داشت: در طول ادوار مختلف مجالس ایران که تا امروز به ۳۳ مجلس ختم شده است، دوره‌های بسیار طلایی در مجالس ایران وجود داشت و دوره‌های بسیار سیاه هم گذارنده شد؛ مثلا از دوره اول مجلس تا ششم ما یک دوره طلایی را شاهد هستیم؛ دوره طلایی دیگر زمانی است که از سال ۱۳۲۰ شروع می‌شود و تا کودتای ۲۸ مرداد ادامه دارد؛ این دوره مجالس ما دارای افراد با نفوذ و با فرهنگ و نخبه بودند.

لاریجانی ادامه داد: دوره طلایی دیگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که امروز هم نهمین مجلس آن را آغاز می‌کنیم، در مجالس بعد از انقلاب هم عنصر آزادی و هم وظیفه‌مندی برای تحقق شعائر دینی وجود داشت، البته ما دوره‌های تاریک هم در تاریخ پارلمان ایران داشتیم؛ چه در زمانی که محمد‌رضا شاه دوره‌ای را بر عهده داشت و چه در زمانی که رضا شاه عهده‌دار مسئولیت بود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی دوره‌های سیاه پارلمان، مجلس سیاه و صامت بود‌ البته نمی‌شود گفت که در این مجالس قانون خوب نوشته نشده چرا‌که در همین مجالس بی خاصیت و بی‌روح هم قانون خوب نوشته شد اما تجزیه و تحلیل ما این است که برخی دوره‌ها دوره‌های تاریک و سیاه تاریخ پارلمان است‌ چرا‌که از حقوق ملت صیانت نشده است و ما یک مجلس فرو‌دست داشتیم که یک مستبد به آنها دستور می‌داد و آنها هم آلت دست بودند بنابراین عزت‌مندی مجلس در گرو این است که ابتدا استقلال خود را حفظ کند و از حقوق ملت صیانت داشته باشد و در تقنین توجه لازم را مدد‌نظر قرار دهد.

رئیس موقت مجلس نهم با بیان اینکه قانونگذاری باید به روز صورت بگیرد، اظهار داشت: من باید از پیام اخیر رهبر معظم انقلاب برای مجلس نهم نهایت سپاسگزاری را داشته باشم؛ کلام نافذ ایشان برای اینکه ما چه طریقی را به درستی طی کنیم، بسیار برای مجلس نهم راهگشاه خواهد بود.

وی اضافه کرد: ما باید بدانیم که چطور قانونگذاری کنیم تا شأن مجلس حفظ شود و هم اینکه روحیه برادری با قوای دیگر محقق شود.

لاریجانی ادامه داد: مجلس خود را یک نهاد مستقل و برادر با قوای دیگر می‌داند اما برادری که قدرتمند است نه برادری که ذلیل باشد و در مقام برادری وقتی می‌توان به برادر دیگر کمک کرد که از قدرت برخوردار باشیم بر این اساس ما همین طریق را دنبال می‌کنیم و می‌دانم که برای حفظ حقوق ملت و مردم‌سالاری دینی چنین وظیفه‌ای برای مجلس نهم باید مد‌نظر باشد.

رئیس موقت مجلس نهم اضافه کرد: البته با مجموع تحولاتی که ما درون آن زیست میکنیم، اعم از شرایط بینالمللی و شرایط منطقهای و وضع و حالی که در داخل کشور داریم، قاعدتا باید گزینش اولویتهای مجلس بسیار با دقت صورت بگیرد؛ قطعا نمایندگان در این مسئله با من همفکر هستند که فلش اصلی دشمن در این شرایط بین المللی به سمت بنیههای اقتصادی کشور است و جیغ و فریادهای آنها در عرصههای دیگر خیلی محلی از اعراب ندارد بر این اساس فشار آنها به این سمت است که بنینه اقتصادی ما را ضعیف کنند.