غفلت ما باعث شده ظرفیت‌های عظیم ورزشی ما تحلیل برود

حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، عصرامروز (چهارشنبه ۳ شهریور) در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه های خود برای وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به بیانیه گام دوم گفت: رهبر انقلاب می فرمایند ایران از لحاظ استعدادهای استفاده نشده رتبه یک دنیا را دارا است و یکی از مخاطب های این سخن، وزارت ورزش و جوانان است.

سجادی با بیان اینکه امروز تحول نه خواست ما بلکه یک که ضرورت است، تصریح کرد: وزارت ورزش می تواند و باید پیشتاز تحول در دولت مردمی باشد. چرایی و چگونگی تحول از تغییر نگاه سیاست ها و راهبردها شروع می شود.

غفلت ما باعث شده ظرفیت‌های عظیم ورزشی ما تحلیل برود

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مسئله ورزش و جوانان تا حدودی از متن کشور به حاشیه رفته است. باید با نگاهی فرابخشی و با تعامل گسترده با دیگر دستگاه ها ورزش را در جایگاه اصلی خود قرار داد.

سجادی با بیان اینکه بیانیه گام دوم، ما را به میدان داری جوانان دعوت می کند، اظهار داشت: این نشان می دهد برای تحقق بیانیه گام دوم این وزارتخانه باید نقشی ستادی و تعاملی پیدا کند؛ نسل جوان را برانگیزد، استعدادها را پرورش دهد و با تعاملات حاکمیتی، شکوفایی و تحول آفرینی را فرآهم آورد.

وی ادامه داد: نقش ورزش در کاهش هزینه های بیمارستانی غیرقابل کتمان است. بسیاری از مولفه های سبک زندگی و حرکت های اجتماعی از آن تأثیرپذیر است، فتوت روحیه پهلوانی و مروت را بازآفرینی کند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان  با بیان اینکه دشمن برای ورزش ما برنامه های زیادی دارد، گفت: غفلت ما باعث شده ظرفیت های عظیم ورزشی ما تحلیل برود.

وی با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی گروه ها و نهادهای مردمی سیاست قطعی ماست، اظهار داشت: رویش های انقلاب اسلامی صدها برابر ریزش های آن بوده است و باید این رویش ها را قدر بدانیم.

سجادی ادامه داد: کوشش من این است که بخش مهمی از بدنه مدیریتی وزارت متعلق به جوانان باشد و مأموریت این وزارتخانه ایجاد هم افزایی و میدان سازی برای حلقه های میانی و جریان های خودجوش جوانان باشد.

گزینه پیشنهادی وزارت ورزش با بیان اینکه ما آمده ایم تا تحول ورزش را با همراهی تمام دستگاه ها و نمایندگاه مجلس رقم بزنیم، اظهار داشت: اعتماد شما با رای بالا این اعتماد را دو برابر خواهد کرد.

سجادی با بیان اینکه جوانان ما بهترین جوانان عالم هستد و در این مورد تردید نداریم، اظهار داشت: ۷۰ درصد جمعیت ما متولد بعد از انقلاب هستند. این یعنی یک اتفاق بزرگ و مبارک. باید با این جوانان کارهای بزرگ کنیم. هر جا کار بزرگی انجام شده جوانان پای کار بوده اند.

وی افزود: وزارت جوانان را تبدیل یک قرارگاه مربوط به مسائل جوانان و وزارتخانه ای برای شکوفایی جوانان خواهیم کرد، البته این کار یک دستگاه نیست و همه دستگاه ها باید همراهی کنند. دبیرخانه این قرارگاه در این وزارتخانه تشکیل خواهد شد. این وزارتخانه قرارگاه تولید امید خواهد بود.

گزینه وزارت ورزش ادامه داد: معرفی من به عنوان یک افتخارآفرین برای کشور یک افتخار بود. من ۱۷ سال از دوران جوانی ام را در تیم ملی دو و میدانی بوده ام. در حد توانم تلاش کرده ام. رکوردهایم متأسفانه هنوز پابرجاست که باید ارتقا کند.

سجادی با بیان اینکه من شرایط ورزشکاران را درک می کنم، اظهار داشت: نبودن امکانات و رقابت در سطح بین المللی را متوجه می شوم. من درد ورزشکار را درک می کنم. هم با درد آشنا هستم هم با درمان. اجازه نمی دهیم ورزشکاران ایران در میادین بین المللی غریب باشند.

وی ادامه داد: هدف ما این است که جوانان ورزشکار را در ایران نگه داریم تا برای کشور افتخار آفرینی کند. ما نباید شرایطی را فراهم کنیم که ورزشکار ما به کشورهای دیگر بروند مثل مغولستان. ورزشکاری که به این کشور رفت و با رژیم اشغالگر قدس مسابقه داد و مدالش را به این کشور تقدیم کرد. 

سجادی با اشاره به وجود پروژه های نیمه کاره فراوان در کشور گفت: بخشی از این پروژه ها در مناطق کم برخوردار هستند. ما باید بتوانیم ۱۲۳۴ پروژه نیمه تمام در بین ۴ هزار پروژه را تکمیل کنیم. 

وی با بیان اینکه ورزش همگانی حتماً در دستور کار قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: ورزش همگانی کاهش دهنده هزینه های درمان است. سوای از این که برای شادی جامعه بخش جدا ناپذیر است.

سجادی ادامه داد: اگر من وزیر شدم اجازه بدهید که ورزش همگانی را در سطح شهر بیاوریم. ما باید جریان و حرکت ورزش همگانی دیده و لمس شود. آخرین اتفاق ورزشی که در سطح شهرها دیدیم چه زمانی بوده است؟

سجادی در پاسخ به انتقادات مربوط به انقلابی نبودن خود گفت: من سالها مدرس و مربی در بنیاد شهید بوده ام. ۹ سال در تربیت بدنی بنیاد شهید بوده ام و رایگان کار کرده ام. چهار سال است که بنده عضو گروه های جهادی بوده ام. آیا این انقلابی بودن نیست؟

وی در پاسخ به برخی انتقادات دیگر گفت: آیا آکادمی دوومیدانی زدن جرم است؟ من تاکنون برای دوومیدانی یک ریال هم دریافت نکرده ام. بنده چه زندگی لاکچری دارم؟ چه ارزشی دارد این مسائل. اگر این بررسی های چهار روز دیگر ادامه پیدا می کرد شاید به بنده تهمت جاسوسی هم می زدند!

سجادی با بیان اینکه در بخش بانوان می خواهم قول بدهم که ورزش بانوان باید برای اولین بار مستقل شود، اظهار داشت: ورزش بانوان باید مستقل و خودکفا شود و من این قول را می دهم.

وی در ادامه داد: قول داده ام که طرح آمایش سرزمین را در سه ما ارائه کنم. 

گزینه وزارت ورزش افزود: قول می دهم به محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار به عنوان یک اولویت نگاه کنم. 

سجادی ادامه داد: در بخش جوانان هم برنامه هایی خواهیم داشت که با تشکیل شورای هیات امنایی امور را پیش خواهیم برد. حتماً با مشورت شخص دکتر رئیسی و شورای مشورتی فردی انتخاب خواهد شد که بتوانیم دغدغه جوانان را بیشتر پیگیری کنیم. 

سجادی با اشاره به طرح برخی موضوعات از سوی برخی نمایندگان گفت: بنده زندگی لاکچری ندارم، یک زندگی معلمی و هیأت علمی و بسیار ساده دارم. در بولینگ و بیلیارد مدیریت نکرده ام. در سوارکاری هم صرفاً چندماه در جلسات هیات مدیره یک باشگاه شرکت کنم. آیا این جرم است؟ باشگاه سوارکاری که ندارم. مگر ورزش سوارکاری مورد تأکید اسلام نیست؟

وی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مبنی بر حضور وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در زیرمجموعه ایران مال گفت: ایران مال یک سازه تمدنی است و من از مسائل تخصصی آن خبری ندارم، بنده مشاور ورزشی و سلامت و پزشکی یک مجموعه اقتصادی خصوصی هستم و در قضیه کرونا مثل شیر ایستادم و تخت های زیادی را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم. عمده کار اخیر من هم فعالیت در سایت واکسیانسیون بوده است. این کار بدی است؟

سجادی در پاسخ به یکی از منتقدان گفت: در این سی سال من فقط چهار سال معاون وزیر بوده ام بقیه اش که کاره ای نبودم. بالاخره یک آدم ورزشی مطرح شده است؛ یا رأی می آورد یا نه. روزی به یکی از دوستان گفتم من را از ورزش هم اگر بیرون کنند از تاریخ ورزش که نمی توانند بیرون کنند. رکوردهایمان که در تاریخ هست.

وی افزود: به شما قول می دهم یک تیم قوی در جوانان مستقر شود و دغدغه جوانان را حل کند، نگران نباشید.