آخرین وضعیت بررسی طرح تهاتر نفت در مجلس

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین روند بررسی طرح انجام پروژه‌‌های ریلی با استفاده از تهاتر نفت خام ، گفت: این طرح در جلسات اخیر کمیسیون برنامه‌بودجه و محاسبات مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با کلیات طرح موافقت کردند، افزود: در این جلسه مقرر شد، تا این طرح در کارگروه زیربنایی کمیسیون و با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و راه‌آهن بررسی شود و بعد از تدوین یک طرح پخته و جامع ، گزارش آن به صحن کمیسیون ارائه شود و پس از بررسی و تصویب در کمیسیون، طرح جهت ارزیابی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه شود.

آخرین وضعیت بررسی طرح تهاتر نفت در مجلس

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه بر اساس طرح مذکور می‌توان با تهاتر نفت خام در تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های زیربنایی بزرگ کشور مانند ریلی، قطار سریع‌‌السیر، بنادر و ... استفاده کرد، ادامه داد: بر اساس این طرح به شرکت‌های توامند داخلی که امکان استخراج و صادرات نفت را دارند اجازه داده می‌شود تا روزانه یک میلیون بشکه نفت استخراج و صادر کنند و درآمد آن را در بخش حمل و نقل ریلی و ساخت قطارهای تندرو تهاتر کنند.

ابوترابی بیان داشت: البته باید این امکان در اختیار شرکت‌هایی که اهلیت دارند قرار گیرد و مسائل فنی و مالی آن در شورایی مرکب از معاون اول رئیس جمهور و وزرای کشور، اقتصاد و نفت تعیین شود.

وی با بیان اینکه برای مثال قطار سریع و السیر اهواز به اصفهان و تهران در حدود 6 میلیارد یورو هزینه دارد، گفت: قطار تندروی تهران -مشهد و تهران -تبریز و یا شیراز به بندرعباس در حدود 25 میلیارد یورو هزینه دارد که با این روش و با استفاده از ظرفیت عظیم بخش خصوصی می‌توان آن را تامین کرد.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با تاکید بر اینکه پیش رفت در حوزه حمل و نقل می‌تواند باعث رشد و پیشرفت هر کشوری باشد،گفت:حمل و نقل ارزان ، پاک و پرسرعت باعث ارتقا کشورها می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد. 

ابوترابی در پایان تصریح کرد :ذخایر نفتی فراوانی در کشور وجود دارد و باید این سرمایه عظیم برای توسعه زیرساخت‌های کشور و سرمایه‌گذاری‌های مولد استفاده شود تا هم رونق و رشد اقتصادی و هم اشتغال در کشور ایجاد شود.