نقش با اهمیت ایران و پاکستان در تحولات افغانستان

 مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا  درباره اهداف و اهمیت سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران ، گفت: تحولات افغانستان تقریبا ریشه در برخی از گرایش‌های مذهبی دارد که در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته توسط قدرت‌های فرا منطقه‌ای مورد حمایت و ایجاد قرار گرفته است.

وی افزود: طالبان گروهی است که مبنای ایدئولوژیک دارد، پیش از این یک گروه کوچک ۸۰ هزار نفری بود، اما اکنون به یک حکومت تقریبا ۴۰ میلیون نفری رسیده و قاعدتا همسایگان با دید نگرانی به تحولات افغانستان می‌نگرند.

طالبان

خورسند با بیان اینکه در تحولات افغانستان نقش ایران و پاکستان بسیار مهم است، تصریح کرد: خاستگاه تفکری طالبان تقریبا از کشور پاکستان است، شاید پاکستان مدخل تامین سلاح و منابع مالی طالبان در سال‌های گذشته بوده، از سوی دیگر ایران همواره به عنوان مولفه امنیت ساز درمنطقه پر آشوب غرب آسیا بوده و به عنوان یک لنگرگاه امنیت و بازدارندگی در منطقه را به ارمغان آورده است؛ قاعدتا باید تعاملات دیپلماتیک جدی تری در منطقه داشته باشد تا بتوانند اولا امنیت همسایگان و منافع ملی آن‌ها که از جمله ایران و پاکستان است تامین شود و ثانیا کمک شود که مردم افغانستان از ظلم و ستم و رنج کم تری در سال‌های آینده بهره ببرند.

کارشناس مسائل اوراسیا درباره اهمیت سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران، گفت: پاکستان و ایران به عنوان نزدیک‌ترین همسایگان به جغرافیای افغانستان قاعدتا بیشترین تاثیر را می‌توانند در تحولات افغانستان بگذارند، ایران و پاکستان تمایل به تشکیل یک دولت در افغانستان دارند، اما این موضوع هیچ موقع انجام نشده است و در شرایط فعلی هم به نظر نمی‌رسد که طالبان یک دولت فراگیر تشکیل دهد.

ایران و پاکستان با تردید به تحولات افغانستان نگاه می‌کنند

وی افزود: ایران و پاکستان به تحولات افغانستان با دید نگرانی و تردید نگاه می‌کنند، سفر وزیر خارجه پاکستان در شرایط کنونی می‌تواند بستر و فضای ایجاد یک دولت فراگیر را شاید در آینده نزدیک در افغانستان فراهم کند.

خورسند ادامه داد: تنها راه حل بحران‌های افغانستان تشکیل دولت فراگیر است؛ دولتی که تقریبا همه جناح‌ها و گروه‌های مدعی افغان بتوانند در آن حضور داشته باشند، اما در شرایط کنونی تعاملات دیپلماتیک ایران باید بالاتر از این باشد و شاید ما باید به جای پاکستان نماینده‌ای از سوی دولت خود برای رایزنی با کشور‌های همسایه می‌فرستادیم.

کارشناس مسائل اوراسیا ادامه داد: سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که زمینه‌ای برای ایجاد صلح در همسایه شرقی مان باشد، قاعدتا ما هم از صلح در افغانستان بازخورد‌های بسیار خوبی می‌گیریم، همانطور که از ناامنی و اغتشاش در افغانستان نگرانی داریم.

گفتنی است شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان از ۲۴ آگوست با موضوع بررسی و رایزنی در مورد اوضاع کنونی افغانستان به ۴ کشور منطقه سفر کرده است.

قریشی گفته که با هدف مشورت با کشور‌های منطقه در مورد وضعیت موجود افغانستان، از ۲۴ آگوست به ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان سفر خواهم کرد.