رایزنی اتحادیه اروپا با مدیرکل آژانس درباره برجام

  «استفن کلمنت» با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت که با رافائل گروسی مدیرکل آژانس در دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در وین دیدار کرده است. وی افزود که در این ملاقات دو طرف پیرامون «همکاری‌های قوی» اتحادیه اروپا با آژانس و همچنین مسائل مورد علاقه از جمله برجام گفت‌وگو کردند.

نشست آتی شورای حکام و شصت و پنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

رایزنی اتحادیه اروپا با مدیرکل آژانس درباره برجام

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد؛ اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران هم ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و  اعلام کرد که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد. وی با بیان اینکه از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها استفاده می‌کنیم خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبری معظم انقلاب بر خود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد.