ایدئولوژیک آمریکا در منطقه شکست خورده است

پیرمحمد ملازهی ، کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به خروج کامل آمریکا از افغانستان بیان کرد: آمریکایی ها در افغانستان شکست خوردند. آن ها به لحاظ نظامی نتوانستند به اهدافی که داشتند دست پیداکنند و حتی به لحاظ ایدئولوژیک نیز شکست خوردند که این مسئله مهم تر از شکست نظامی است. 

وی افزود: زیرا جریان لیبرال دموکرات را دور زدند و می خواستند طرحی را که در زمان ترامپ برای ایجاد دموکراسی درکشورهای منطقه طراحی کرده بودند اجرایی کنند. طرحی که برای کشورهایی بود که فکر می کردند دیکتاتوری اداره می شود اما می خواستند با محاصره نظامی دموکراسی را به آن کشورها ارائه دهند و عراق و افغانستان قربانی این استراتژی آمریکا شدند. 

ایدئولوژیک آمریکا در منطقه شکست خورده است

*آمریکا فکرمیکرد میتواند دموکراسی را به کوله پشتی سربازانش بگذارد و به منطقه بفرستد

ملازهی تاکید کرد: اکنون بایدن به صراحت تاکید می کند که آمریکا دیگر نمی خواهد از طریق زور دموکراسی را به کشورها بفرستد. این اظهارات به معنای آن است که استراتژی که طراحی شده بود تا دموکراسی را در کوله پشتی سربازانشان بگذارند و به کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی که از دید آن ها دموکراسی ندارد ارسال کنند.

کارشناس مسائل منطقه اظهارمی کند: این شکست بزرگی است چراکه منطقه غرب آسیا زیر بار نگاه آمریکایی ها نرفت. ازطرفی افغانستان منطقه خاصی است و فرهنگ و دیدگاه خاص خودش را دارد. بنابراین بهترین راهی که آمریکایی ها انتخاب کردند از اواخر دوران اوباما بود. آن ها تصمیم گرفتند از افغانستان خارج شوند.

او گفت: بحث خروج آن ها تقریبا قطعی بود و تمام آمریکایی ها از این نظریه حمایت می کردند. اما نحوه خروج آن ها  در آخرین لحظات درست نبود و اشتباهات استراتژیکی داشت مرتکب شدند. اعلام کردند افغان هایی که با آن ها کار می کردند را خارج خواهند کرد و همین مسئله باعث شد 10 هزار نفر به فرودگاه بیایند و آن فاجعه انسانی رخ دهد.

ملازهی درانتها ابرازکرد: اکنون حتی خودشان هم به این مسئله اذعان می کنند که اشتباه بزرگی صورت گرفته است. البته خودشان می گویند حدود 100 هزارنفر را از افغانستان خارج کردند اما هدف آن ها این نبود. هدف امریکا خروح نیروهای تخصصی انسانی افغان بود تا این افراد نتوانند در بازسازی دولت بعدی نقشی ایفا کنند. طالبان نیروی انسانی و متخصص ندارد.