ایران خواهان شرکت همه گروه‌ها در دولت افغانستان است

  عباس مقتدایی در مورد تحولات افغانستان و روی کار آمدن گروه طالبان در این کشور اظهار کرد: آمریکایی‌ها در واقع از افغانستان فرار کردند و هیچ کس نمی‌تواند این فرار را کتمان کند و در حقیقت آمریکا از افغانستان اخراج شد. آمریکایی‌ها در سال‌های قبل در عراق و سوریه مجبور شدند صحنه را ترک کنند و در دوره جدید هم در افغانستان این مهم رخ داد تا به اهداف خود نرسند.

وی افزود: در روزهای گذشته در نتیجه مقاومت مردم افغانستان آمریکایی‌ها مجبور به خروج از این کشور شدند و هم‌اکنون برای مردم افغانستان فرصتی پیش‌آمده است که سرنوشت خودشان را رقم بزنند. گروه طالبان فعلاً تعهداتی داده و جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های مختلف در افغانستان مذاکراتی داشته است، اما این امر به معنای دخالت ایران در امور این کشور نیست.

ایران خواهان شرکت همه گروه‌ها در دولت افغانستان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: برای ایران مهم است که شرایط امنیتی منطقه را مرتب رصد کند. یکی از علت‌های فرار آمریکایی‌ها از این کشور تلاش‌هایی بود که در داخل افغانستان انجام شد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد کسی را در افغانستان تضعیف کند و هم‌اکنون به دنبال تضعیف نیروهای داخل افغانستان نیستیم، اما به دنبال هم‌گرایی همه مردم افغانستان و دخیل شدن همه گروه‌ها در قدرت هستیم.

مقتدایی با بیان اینکه مردم افغانستان باید در صلح و آرامش زندگی کنند، خاطرنشان کرد: این موارد را جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده که همه گروه‌ها باید سهمی در قدرت آینده نظام سیاسی افغانستان داشته باشند و جلساتی نیز در این باره داشته‌ایم و پیام‌های لازم را نیز داده‌ایم.