موضع ایران درمورد افغانستان، تحقق خواست مردم این کشور است

محمود عباس‌زاده ، سخنگوی کمیسیون امنیت نلی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز ضمن اشاره به تحولات افغانستان و موضع ایران درمورد طالبان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در مواضع اخیر ایشان در مورد افغانستان و تحولات که در این کشور رخ داد است بیان کردند که جمهوری اسلامی خواهان و مدافع تحقق خواسته ملت افغانستان است بنابراین ما به نظر مردم این کشور احترام می گذاریم.

او گفت: موضوع افغانستان بسیار پیچیده است. بازیگران مختلفی در تحولات این کشور نقش دارند. کشورهای منطقه ای و فرا منطقه‌ای از جمله پاکستان، هندوستان، چین، همسایه های شمالی افغانستان و حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، روسیه و ترکیه.

وی افزود: از طرفی بسیاری از بازیگران با مسئله افغانستان مرتبط هستند و هر کدام یک هدف دارند. با توجه به اینکه افغانستان همسایه ماست و مشترکات تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و دینی بسیار عمیقی بین ایران و مردم افغانستان وجود دارد جمهوری اسلامی نسبت به این کشور حساس تر است. چرا که سرنوشت کشورهای منطقه به یکدیگر مرتبط است. این ارتباط می تواند هم افزا یا مضر باشد.

موضع ایران درمورد افغانستان، تحقق خواست مردم این کشور است

عباس زاده تاکید کرد: طبیعتاً دستگاه‌های مربوطه مسائل افغانستان را رصد می کنند. آنچه که جمهوری اسلامی به دنبال آن است تحقق اراده مردم افغانستان است که منطق رای اکثریت است. آن هم در شرایط کاملاً آزاد بدون فشار و تهدید و تحریک. چرا که در سایه تهدید و جنگ نمی توان دولتی را اداره کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس گفت: آنچه که مبنای توسعه و سعادت افغانستان است بستر سازی برای تحقق اراده مردم این کشور فارغ از اقوام، احزاب و گروه‌های مختلف است. به همین دلیل دوران گذر افغانستان باید مدیریت شود تا به شرایط با ثبات نسبی برسیم و بتوان انتخابات برگزار شود و آن دولتی که مردم افغانستان میخواهند سر کار بیاید. اگر افغانستان برای بسترسازی این شرایط کمک خواست نیز ما آماده هستیم.