ارسال سوخت مجانی از طرف ایران برای مردم لبنان، دروغی بزرگ است

 حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به انتقال سوخت از ایران به لبنان گفت: لبنان کشوری است که متاسفانه طی ٢سال گذشته در شدیدترین بحران اقتصادی قرار گرفته که علت آن نقشی است که گروه‌های وابسته به ١۴ مارس در این کشور داشتند، این گروه به دلیل وابستگی به فرانسوی‌ها و آمریکایی ها، تلاش کرد تا لبنان را در بحران اقتصادی فرو ببرد تا زمینه برای مقابله مردمی علیه مقاومت اسلامی و حزب الله لبنان را فراهم کند.

وی ادامه داد: ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان که بیش از ٣٠سال این مسئولیت را دارد، از مهره‌های اصلی در ایجاد بحران اقتصادی لبنان به ویژه طی ٢سال گذشته است، اما به دلیل وابستگی به آمریکا در زمره خط قرمز‌های واشنگتن تلقی می‌شود و اجازه برکناری سلامه را نمی‌دهند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه سعد حریری نخست وزیر لبنان که وابسته به جریان ١۴مارس است، طی ٢،٣ سال گذشته چند بار نخست وزیری را بر عهده گرفته و دولت تشکیل داده و یک باره از قدرت کناره گیری کرده است، اظهار کرد: سعدحریری به عنوان نخست وزیر مسئولیت تشکیل کابینه را برعهده گرفته، اما با وقت کشی مانع ایجاد دولت می‌شود که در نهایت سبب بحران و خلا سیاسی و مشکلات اقتصادی بیشتر برای لبنان شده است.

ارسال سوخت مجانی از طرف ایران برای مردم لبنان، دروغی بزرگ است

مهم ترین مشکل امروز لبنان، خاموشی‌های روزانه است

عابدینی با اشاره به اینکه سال گذشته آمریکایی‌ها یک دور تحریم‌هایی را تحت عنوان تحریم‌های "قیصر" یا "سزار" بر ضد سوریه و لبنان اعمال کردند، بیان کرد: این تحریم‌ها بر تعمیق بحران اقتصادی لبنان افزود. در حال حاضر مهم‌ترین مشکل این کشور، عدم بهره مندی از برق است، چراکه سوخت ژنراتور‌ها را ندارند، به همین دلیل لبنان شاید چند ساعت در روز برق دارد و مابقی آن در خاموشی به سر می‌برد، همچنین  این کشور را مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌دهد.

 وی با اشاره به اینکه حزب الله لبنان درخواست فروش سوخت  از جمهوری اسلامی ایران کرد،گفت: بخش خصوصی لبنان برای فروش سوخت توسط ایران به آنها پا جلو گذاشت، چرا که کشور‌های دیگر حاضر به فروش گازوئیل مازوت به لبنان نبودند، جمهوری اسلامی ایران به خواست مردم لبنان لبیک گفت.

عابدینی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها در واکنش به فروش سوخت ایران به لبنان، تلاش برای انجام دو کار کردند، بیان کرد: آن‌ها نخست با تهدید‌ها سعی بر این داشتند که مانع فروش سوخت از ایران به لبنان شوند، دوم آنکه همچنان با گذاشتن پای خود روی گلوی مردم لبنان، آن‌ها را تحت فشار قرار داده تا شاید از تصمیم خود برای حمایت از مقاومت دست بردارند.

وی افزود: با اعلام آمادگی کشورمان برای فروش سوخت، آنها گفتند که ایران تحریم است و تهدید کردند که اجازه نخواهند داد کشتی‌های نفتکش ایرانی به سواحل مدیترانه برسند، اما جمهوری اسلامی ایران بی توجه به این موضوعات، اقدام به گسیل نفتکش‌های خود به سواحل مدیترانه کرد که در کنار سوریه لنگر انداختند و قرار است سوخت از آنجا به صورت زمینی در اختیار لبنان قرار گیرد، این مسئله ٢موضوع را شامل می‌شود؛ نخست آنکه اگر آمریکایی‌ها و گروه ١۴مارس با این موضوع مخالفت کنند، تبعا مقابل افکار عمومی مردم لبنان قرار می‌گیرند و به ضرر آنهاست و اگر نسبت به این موضوع موافقت کنند، سبب افزایش محبوبیت ایران در لبنان می‌شوند، به این ترتیب هرگونه هدف گیری آن‌ها در رابطه با فروش سوخت ایران به لبنان، بازی دو سر باخت برای غرب، رژیم سعودی و برخی گروه‌های ١۴مارسی است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: برای خود گروه‌های ١۴مارسی هم در مورد خرید سوخت از ایران شکافی ایجاد شده، به طوریکه برخی آنها مخالف و برخی موافقند. اولین محموله سوخت  جمهوری اسلامی ایران به سواحل سوریه رسیده است.

مجانی قرار دادن سوخت ایران به مردم لبنان، دروغی بزرگ است

عابدینی درباره شبهه افکنی رسانه‌های معاند درباره پرداخت هزینه‌های محموله مذکور توسط لبنان به کشورمان، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا فرآورده‌های نفتی خود را به هرجایی به ویژه مردم مظلوم لبنان که تبعا هم نیازمند هستند و هم روابط بسیار خوبی با کشورمان دارند، بفروشد، مجانی قرار دادن سوخت ایران به مردم لبنان، دروغی بزرگ است، چراکه محموله‌های سوخت کشورمان به بخش خصوصی لبنان فروخته و هزینه آن گرفته شده است.

وی ادامه داد: محموله سوخت چیزی نیست که مجانی در اختیار لبنان قرار داده شود، چراکه این سوخت‌ها در اختیار حزب الله یا جریان شیعی قرار نمی‌گیرد، بلکه در اختیار مردم لبنان قرار می‌گیرد، قبلا هم که ایران نفتکش‌هایی به ونزوئلا اعزام کرده بود، برخی می‌گفتند که این اقدام، مجانی صورت گرفته اما بعد‌ها مشخص شد که کشورمان پول آن را دریافت کرده است، باور پذیر نیست که محموله‌های این چنینی مجانی در اختیار مردم کشوری قرار گیرد.

گفتنی است خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری درباره خبر اعلام شده از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر ارسال سوخت از کشورمان به لبنان، گفت است که تجارت عادی در حوزه مشروع مانند انرژی تصمیم حاکمیتی و مرسوم است که براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستان‌مان نفت می‌فروشیم. قطعا ما نمی‌توانیم رنج مردم لبنان را که با طراحی پشت پرده دچار مشکل شده‌اند ببینیم.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال محموله‌های سوخت به لبنان، اظهار کرده است که آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع ما را بگیرد، در اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم. همگان بدانند که تجارت مشروع در این حوزه جزو بدیهیات اولیه حقوق بین‌الملل است و تا زمانی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد این مسیر و فروش ادامه می‌یابد. کشور‌های دیگر اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کاهش دهند نباید لحظه‌ای درنگ کنند.