نامه نمایندگان مجلس به شورای نگهبان برای تایید قانون انتخابات ریاست جمهوری

  علی حدادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از شورای نگهبان در خواست کرده اند که قانون انتخابات ریاست جمهوری تایید شود و به مرحله اجرا برسد..

وی ادامه داد: هنوز این قانون انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون شورا‌های مجلس ارجاع داده نشده است و در اختیار شورای نگهبان است از این رو انتظار است که شورای نگهبان این قانون را تایید کند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس گفت: اعضای شورای نگهبان با مصوبه مجلس شورای اسلامی موافق هستند، زیرا اگر موافق نبودند در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آئین نامه‌ای را با بند‌های مصوبه مجلس شورای اسلامی منتشر نمی کردند.

حدادی با بیان اینکه مجلس مصر است که مصوبه خود در شورای نگهبان تایید شود، تصریح کرد: زمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند در تایید یا رد یک مصوبه مجلس شورای اسلامی ورود کند که اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان باشد از این رو در این قانون نه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان است و نه خلاف قانون که این ورود مجمع جای شگفتی دارد.

نامه نمایندگان مجلس به شورای نگهبان برای تایید قانون انتخابات ریاست جمهوری

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمایندگان به خصوص کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس پیگیر تایید قانون انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان هستند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سال گذشته درحال تهیه و تدوین قانونی برای انتخابات ریاست جمهوری بودند تا این قانون به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برسد. بعد از رفت و آمد این مصوبه بین مجلس و شورای نگهبان بالاخره در فروردین ماه مصوبه نهایی با رای نمایندگان در صحن علنی مجلس تصویب و راهی شورای نگهبان شد. اما در زمان بررسی این مصوبه در شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام با این قانون مجلس مخالفت کرد که طبق قانون مجمع زمانی حق دخالت دارد که اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان باشد که بر سر این مصوبه هیچ اختلافی در بین شورای نگهبان و مجلس نبود حتی شورا موافق قانون مجلس بود، اما با توجه به مخالفت مجمع این قانون تایید نشد تا این که خود شورای نگهبان دست به تهیه آئین نامه برای انتخابات ۱۴۰۰ زد تا انتخابات ریاست جمهوری را به درستی هدایت کند ولی هنوز قانون انتخابات ریاست جمهوری در پیچ شورای نگهبان گیر کرده است و منتظر تایید نهایی است.