ایران به دلیل فعال عمل‌کردن در دیپلماسی از سفر گِروسی جلوگیری نکرد

 روح الله لک علی آبادی کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان گفت: حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم درباره برجام گفت که ما هیچ ابایی برای گفت‌وگوی احیای برجام نداریم، ولی مذاکره نباید برای مذاکره باشد، بلکه مذاکره باید نتیجه بخش باشد و ما به دنبال رفع همه تحریم‌ها هستیم، با این صحبت توپ در زمین اروپا و آمریکاست و آنها باید اعلام موضع جدی در زمینه عمل و نه فقط حرف داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مذاکره باید دستاورد داشته باشد، اظهار کرد: «جوزف بورل» نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و "رابرت مالی" نماینده ویژه ایالات متحده اصرار دارند که مذاکرات احیای برجام هرچه زودتر صورت گیرد، اما حرف ما این است که مذاکرات در مقام حرف هیچ ارزشی ندارد و باید دستاوردی داشته باشد، آنها اصرار بر این دارند که نتیجه مذاکرات احیای برجام برد برد باشد، قطعا بردی که سهم ایران هست، برداشته شدن تحریم هاست، باید همه اعضای ۵+١ باید نگاهی واقع گرایانه نسبت به مذاکرات داشته باشند.

لک علی آبادی با اشاره به پیش شرط‌هایی که برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام لازم است، بیان کرد: برجام به تعابیر کارشناسان مختلف زشت یا زیبا در گذشته امضا شد و ترامپ با بدعهدی از این توافقنامه خارج شد، بنابراین یکی از پیش شرط‌ها که هم عقلانی بوده و هم خیلی سخت نیست، بازگشت آمریکایی‌ها به امضای خودشان و عمل به تعهداتشان است.

ایران به دلیل فعال عمل‌کردن در دیپلماسی از سفر گِروسی جلوگیری نکرد

استفاده از مکانیزم ماشه یکی از نقاط ضعف و پاشنه آشیل برجام است

وی درباره پیش شرط دوم برای ورود ایران به مذاکرات احیای برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران باید نتیجه گفت‌وگو‌ها را ببیند و نه اینکه مذاکرات حالت فرسایشی به خود بگیرد، مذاکرات برجام ١٠ سال طول کشید تا در نهایت در ماه‌های پایانی دولت روحانی به نتیجه رسید، همچنین در مذاکرات احیای برجام باید تعهد در مقابل تعهد باشد.

لک علی آبادی ادامه داد: استفاده از مکانیزم ماشه یکی از نقاط ضعف و پاشنه آشیل برجام است، اینکه همه تحریم‌ها برگردند به قبل از مذاکرات، خیلی ناعادلانه است و اگر قرار بر برگزاری گفت وگویی جدیدی است، باید استفاده از این گزینه برداشته شود.

وی با اشاره آمدن رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل فعال عمل کردن در دیپلماسی از سفر گروسی جلوگیری نکرد، البته متاسفانه برخی اوقات برخی مسئولان آژانس بازدید‌هایی انجام می‌دهند که باید محرمانه بماند، اما گا‌ها این بازدید‌ها در رسانه‌های بین المللی بازگو می‌شود.

 لک علی آبادی با اشاره به اینکه رافائل گروسی به دنبال این است که بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای ایران دسترسی بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: مجلس در آذرماه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرد که باعث صیانت از حقوق ملت ایران می‌شود، بنابراین طبق این مصوبه نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود و رافائل گروسی نمی‌تواند دسترسی بیشتری به مراکز هسته‌ای داشته باشد.

دیپلماسی ایران فعال بوده و جامعه جهانی را محدود به غرب نمی‌کند

وی افزود: شاید رافائل گروسی در تهران از قطعنامه احتمالی آژانس برای کشورمان و ایجاد فشار حرف زده که آن‌ها باید در شکل گیری قطعنامه در نظر داشته باشند که دیپلماسی ایران فعال بوده و جامعه جهانی را محدود به غرب نمی‌کند، امروزه هم مسکو و هم پکن از برجام حمایت می‌کنند و اگر آژانس بخواهد که پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت ببرد، ایران می‌تواند از حق وتوی چین و روسیه استفاده کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه به فرض اعمال تحریم بر کشورمان باید در نظر داشت که آنچه به صورت عملیاتی قرار بر تحریم ایران بوده، قبلا صورت گرفته است، گفت: آن‌ها تمام منافذ اقتصادی کشورمان را بسته اند، هر روز یک نفر از شخصیت‌ها را در ایران تحریم می‌کنند و ... ؛ بنابراین من فکر می‌کنم که دیگر فشار مضاعفی وجود ندارد، شکل گیری تحریم‌های جدید صرفا روی کاغذ است که به نظرم بلوف سیاسی است و کشورمان در برخورد با رافائل گروسی بسیار هوشمندانه باید برخورد کند.

لک علی آبادی به اشاره به اینکه برجام را نباید سیاهِ سیاه یا سفیدِ سفید دید، اظهار کرد: به هر حال مذاکرات برجام در این سال ها، دستاورد‌هایی داشته، اما چند نکته برای گرفتن عبرت از گذشته وجود دارد؛ نخست آنکه متاسفانه در تیم مذاکره کننده ما حفره‌های اطلاعاتی وجود داشت که این موضوع ضربات زیادی را به بحث مذاکره وارد کرد، دوم آنکه باید علاوه بر در نظر گرفتن مولفه دانش برای تیم مذاکره کننده، شجاعت هم در نظر داشت.

در دنیای سیاست، اصل الاعمال بالنتایج است

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به نتیجه‌ای که می‌توان از مذاکرات برجامی در دولت گذشته گرفت، بیان کرد: گرچه در امور معنوی گفته می‌شود اعمال بالانیات به این معنی که اگر کاری را اشتباه، اما با نیت خوب انجام بدهی، حسنه‌ای در کارنامه اعمالت نوشته می‌شود، اما در دنیای سیاست، اصل الاعمال بالنتایج است و باید کاری را که انجام می‌دهیم حتما نتیجه درستی داشته باشد، برجام قرار بود زندگی مردم را بهتر و پنجره ما را به سمت دنیا باز کند که متاسفانه از نظر اقتصادی چیزی برای مردم نداشت و برعکس گفته رئیس جمهور گذشته، برجام در دولت دوازدهم هیچ گشایشی را ایجاد نکرد.

وی با اشاره به اتفاقاتی که امروز در افغانستان رخ داده گفت: هژمونی آمریکا که در جامعه بین المللی از آن تقلید می‌شد، وجود نداشته چراکه دیدیم آمریکا بعد از ٢٠سال از مهلکه افغانستان فرار کرد، بنابراین این فرار نشان می‌دهد که ایران می‌تواند قدرتمند‌تر در مذاکرات وارد شده و هیچ هراسی از قدرت پوشالی آمریکا نداشته باشد.

لک علی آبادی با اشاره به اینکه اگر ایران با دانش، شجاعت و بدون هراس وارد مذاکرات احیای برجام شود، دستاورد خوبی خواهد داشت، اظهار کرد: حجت الاسلام رئیسی با انتصاب محمد اسلامی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی نشان داد که فراجناحی عمل می‌کند و از همه افرادی که می‌توانند امروز چرخ مملکت را بچرخانند، استفاده می‌کند، حتی گفته‌هایی مطرح است مبنی بر اینکه که عراقچی مسئول تیم مذاکره کننده برجامی باشد که با توجه به سابقه او و در نهایت با تشخیص اینکه آیا می‌تواند گام‌های درخشانی در مذاکرات بردارد یا خیر، حجت الاسلام رئیسی بدون واهمه‌ای او را مسئول خواهد کرد.