توسعه ارتباط ایران با چین و روسیه مهم است

صباح زنگنه ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز ضمن اشاره به تقویت روابط ایران با کشورهای شرق آسیا بیان کرد: علاوه بر بحث کشورهای شرق آسیا کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس نیز ظرفیت های بالایی دارند. البته دو کشور چین و روسیه به عنوان دو ابرقدرت شناخته می‌شوند و به لحاظ سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی از توان بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: همین امر می تواند تحولی در اقتصاد آسیا و دنیا ایجاد کند. اکنون چین شریک اول برای ۱۰۰ کشور جهان محسوب می شود. همین مسئله می تواند در توسعه اقتصاد کشور ما نیز موثر و کمک کننده باشد. علاوه بر این مسئله راه و روشی که چین به کار برده و اولویت هایی که برای اقتصاد قائل شده می‌تواند الگوی خوبی برای ایجاد تغییراتی در ساختار اقتصاد کشور ما باشد و فرصت های جدید را برای ما فراهم کند.

این کارشناس ادامه داد: ازطرفی ایران می‌تواند نقش مهمی را در جاده ابریشم جدید ایفا کند و زنجیره تولید و توزیع و مصرف خود را از این طریق تقویت و ارتباطاتش را با کشورهای مختلف توسعه دهد.

توسعه ارتباط ایران با چین و روسیه مهم است

زنگنه همچنین اظهارکرد که قطعاً توان بالفعل و توان بالقوه ایران در خلال ارتباط بیشتر با کشورهای شرقی و عضویت آن در سازمان بین المللی همکاری شانگهای افزایش خواهد یافت و این مسئله از سوی کشورهای اروپایی مورد ارزیابی قرار می گیرد و هم اکنون نیز مورد توجه آنها قرار گرفته است.

او درانتها اظهارکرد: چین نیز از این مسائل در محاسبات خود استفاده می کند تا از توان ژئوپلیتیک ایران و جامعه جوان کشور ما و تجربه‌های بزرگی که در برابر چالش‌های مهم سیاسی و اقتصادی به دست آوردیم استفاده کند. بنابراین ایجاد نگاه تعادل در برقراری روابط با کشورهای دنیا برگ برنده کشور ماست‌ رویکردی که اکنون به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم اتخاذ شده و امیدوار هستیم با وجود فشارهای کشورهای غربی و آمریکا همچنان ادامه داشته باشد.