نقش حواریون انقلاب در دفاع مقدس

​ دوران دفاع مقدس ملت ایران در مقابل مستکبران که به معنای واقعی کلمه برای نابودی انقلاب نوپای اسلامی مردم ایران با یکدیگر متحد و رژیم بعث را از هر لحاظ آماده رویارویی با جمهوری اسلامی ایران کردند، یکی از بی‌بدیل‌ترین صحنه‌های تاریخ را رقم زد.

تاریخی که تاکنون مردمی را همچون مردم ایران اسلامی در دفاع از دین، سرزمین و استقلال خود ندیده بود، اما مردم ایران با حضور تمامی اقشار و ادیان، از پیر و جوان تا مسلمان و مسیحی و زرتشی به رهبری امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در مقابل تجاوز رژیم بعث، به تاریخ درس ایثار، فداکاری و آزادگی دادند، درسی که البته نشات گرفته از مکتب عاشورا و امام حسین (ع) است.

 نقطه اتحاد

۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ بود و مردم در حال سپری کردن آخرین روز تابستان؛ شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که آخرین روز از تابستان سال ۱۳۵۹ آغاز جنگی برای مردم و انقلاب اسلامی نوپای آنان باشد. اکثر کشور‌های جهان دست به دست یکدیگر دادند و از رژیم بعث به صورت همه‌جانبه حمایت کردند، حمایتی از یک عروسک خیمه شب‌بازی به نام صدام! سران بیش‌تر کشور‌های جهان گمان می‌کردند، چون انقلاب اسلامی ایران در ابتدای راه خود قرار دارد و هنوز آنطور که باید بر اوضاع مسلط نیست و از جنبه نظامی هم آنچنان توانی برای مقابله با رژیم بعث ندارد به راحتی از صدام  شکست خواهد خورد، حتی صدام هم در همان ابتدای آغاز جنگ وعده فتح ۷ روزه تهران را داده بود.

در مقابل رژیم بعث و متحدانش که او را از هر لحاظی حمایت می‌کردند، مردمی قرار داشتند که سرزمینشان در طول تاریخ مورد هجوم کشور‌ها و امپراطوری‌های بزرگی قرار گرفته و راه دفاع از سرزمین خود را در مقابل تجاوزگران به خوبی آموخته‌ بودند و از جان و مال و هر‌آنچه که دارند برای دفاع از ذره ذره خاک این سرزمین مضایقه نمی‌کردند. دفاع مقدس بار دیگر نقطه‌ای شد برای اتحاد دوباره، اتحادی که هر زمان وقتی به آن نیاز است، مردم بدون توجه به هر ماجرا و جناح‌بندی خاصی آن را به منصه ظهور می‌رسانند؛ از همان سال‌های مبارزه با نظام ستم‌شاهی تا دفاع مقدس و عرصه‌های سیاسی.

 رژیم بعث که گمان می‌کرد می‌تواند ۷ روزه به تهران برسد از همان ابتدا با مقاومت مردم ایران مواجه شد و در جنگی که طبق محاسبات خودشان قرار بود ۷ روزه در آن به پیروزی برسند؛ بدون هیچ دستا‌وردی در جایگاه طرف شکست خورده آن را به اتمام رساند، شکستی که حضور همه‌جانبه مردم ایران فارغ از هر گونه قوم، نژاد، دین و ... عامل اصلی آن بود.

نقش حواریون انقلاب در دفاع مقدس

بزرگ‌مردان کوچک

در پی حمله هوایی دشمن به خاک ایران؛ در همان روز نیروی هوایی ارتش ایران بزرگ‌ترین عملیات هوایی خود را علیه عراق انجام داد. آیت‌الله خامنه‌ای نماینده امام در شورای عالی دفاع، صبح این روز ضمن گزارشی به مجلس اظهار داشتند که نیرو‌های هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از صبح حدود پانزده مرکز مهم نظامی عراق، از جمله جنوب بغداد و شهر موصل را هدف قرار داد.

در این عملیات ۱۴۰ هواپیما ماموریت داشتند که تقریباً همگی به سلامت برگشته‌اند و از چند فروند اطلاعی در دست نیست. از بعد از ظهر ۳۱ شهریور که حملات هوایی عراق شروع شد تا نیمه شب، ۱۰ میگ عراقی سرنگون شد و یک فانتوم از ایران آسیب دید و برنگشت. یکی، دو ساعت بعد از حمله عراقی‌ها، حملات هوایی ایران شروع شد.

 پس از اعلام امام خمینی (ره) مبنی بر حضور تمامی اقشار جامعه جهت دفاع از اسلام و ایران، مردم ایران اسلامی صفوف مقابله با دشمن را تشکیل دادند، در این صفوف، اما چیزی که بیش‌تر از هر چیز دیگر به چشم می‌خورد، حضور بزرگ مردان کوچکی بود که خود را آماده دفاع از کشورشان کرده بودند و دفاع از اسلام و ایران را وظیفه اصلی خود می‌دانستند، انسان‌هایی به ظاهر نوجوان، اما پخته و آزاده، نوجوانانی که حتی برای حضور در جبهه‌های جنگ شناسنامه‌های خود را دستکاری می‌کردند تا بتوانند به مقابله با دشمن متجاوز اعزام شوند.

اتحاد یعنی همین، اینکه یک خانواده با حضور همه‌جانبه خود از سرزمین در مقابل دشمنان دفاع کند، پدر و پسر‌هایی که در جبهه‌های جنگ به مبازره تن به تن با رژیم بعث می‌پرداختند و مادران و دخترانی که در پشت جبهه‌ها به مردان خود کمک می‌کردند، اتحاد یعنی حضور همه در کنار هم.

این حضور همه‌جانبه به ویژه حضور نوجوانان و جوانان امید بیش‌تری را به رزمندگان تزریق می‌کرد و پیامی مهم را برای دشمنان ایران اسلامی داشت، پیامی که نشان می‌داد نوجوانان و جوانان ایران اسلامی به میزانی از ایمان، درک و شعور رسیده‌اند که از مقابله با دشمن نا امید نمی‌شوند و روحیه ایثار و فداکاری را در خود پرورانده‌اند، نوجوانانی که حسین فهمیده فقط یکی از آنان است.

نقش حواریون انقلاب در دفاع مقدس

نقش اقلیت‌های دینی در دفاع مقدس

از حضور پیر و جوان که بگذریم نکته‌ای عجیب‌تر را می‌بینیم؛ وقتی از اتحاد صحبت می‌کنیم یعنی حضور همه و همه، یعنی تمام ایران. فارغ از هر اعتقادی دفاع مقدس زمینه‌ای را فراهم کرد تا همه در کنار هم باشند و از ایران دفاع کنند، کرد، لر، ترک و فارس گرفته تا مسلمان و مسیحی و زرتشتی، حرف ایران که وسط باشد همه باید یکی بشوند. نقش اقلیت‌های دینی در دفاع مقدس، نقشی است که در هیچ‌کجای دنیا نظیر آن را ندیده‌ایم و زمانی که اقلیت‌های دینی در دوران دفاع مقدس به میدان آمدند همین حضورشان به معنای یک پیروزی بزرگ قلمداد می‌شد.

 تعداد رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان فقط جوانِ اقلیت‌های دینی نیز در جای خود پیام خاصی را مخابره می‌کند؛ ۲۲۱ شهید، یک هزار و ۱۰۲ جانباز و ۴۸ آزاده تنها قطره‌ای از دریای حضور اقلیت‌های دینی در دوران دفاع مقدس است. حضوری که در تالار سوم باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است و در این بخش از تالار، وسایلی از شهدای اقلیت‌های مذهبی در معرض دید عموم قرار گرفته تا همه نسل‌ها بدانند برای پاسداری از وجب به وجب خاک این سرزمین همه باهم متحد بودند.

 برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی ایران، جوانان با به تن کردن لباس مقدس سربازی به خدمت زیر پرچم در آمده و به این صورت دین خود را نسبت به کشور ادا کردند. تعداد زیادی نیز داوطلبانه در کلیه عرصه‌های جنگ از خط مقدم تا پشتیبانی و تدارکات حضور یافتند. تنها در یک مورد ۴۰۰ ایرانی ارمنی که قبلاً خدمت زیر پرچم خود را انجام داده بودند، به طور داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام شدند. جوانان ارمنی و آشوری، کلیمی و زرتشتی با نشان دادن لیاقت و شایستگی خود در خط مقدم جبهه با شرکت در عملیات‌های مختلف، رشادت‌های بی نظیری را از خود نشان دادند. اقلیت‌های مسیحی ارمنی و آشوری، کلیمی و زرتشتی ایران در طول ۸ سال دفاع مقدس صد‌ها شهید، مفقود الاثر، جانباز و آزاده تقدیم نموده‌اند؛ به راستی که اقلیت‌های مذهبی حواریون انقلاب اسلامی ایران بوده، هستند و خواهند بود.

 از برجسته‌ترین شهدای اقلیت‌های دینی می‌توان به «زوریک مرادیان» اولین شهید مسیحی در ۱۹ مهر ۱۳۵۹ در پیرانشهر و «ویگن کاراپتیان» اشاره کرد که مقام معظم رهبری تا قبل از همه‌گیری بیماری کرونا هر سال و در شب میلاد حضرت مسیح از خانواده‌های ایشان دیدار می‌کردند.

 تاریخ‌سازی 

جبهه‌های جنگ در دفاع مقدس حضور یک ایران بود، وقتی که نه سن مهم بود، نه دین و نه شغل و مسئولیت. همه فارغ از هرگونه تفاوتی زیر پرچم نامی به عظمت و بزرگی ایران گرد هم آمدند تا اجازه ندهند هر بیگانه‌ای که سودای اشغالگری به سرش زد ایران را یکی از گزینه‌های خود قلمداد کند. وقتی در جنگی همه مقابل یک کشور صف‌آرایی می‌کنند چاره‌ای جز اتحاد نیست، از رئیس جمهور گرفته تا مسئولین دیگر و مردم همه باید متحد شوند، اتحادی نتیجه‌ای جز پیروزی و ظفر و آنچه در دفاع مقدس رقم خود رخ نمی‌دهد؛ اتحاد آمیخته با ایمان همیشه با پیروزی همراه است.

 باید گفت که امروز نیز ما در جنگ قرار داریم، جنگی همه‌جانبه از سوی رسانه‌های معاند که از همان دشمنانی ارتزاق می‌کنند که در زمان جنگ از صدام حمایت می‌کردند و در ظاهر این‌گونه القا می‌کنند که مردم ایران دیگر مانند زمان دفاع مقدس نیستند، در ایران دیگر جوانانی مثل جوانان ۱۵، ۱۶ ساله دوران دفاع مقدس وجود ندارد و در میان مردم ایران دیگر اتحادی دیده نمی‌شود.

اما حقیقت آن است که مردم ایران در هر برهه‌ای که اتحاد لازمه پیروزیشان باشد اتحاد خود را نشان می‌دهند و دفاع مقدس نیز باید بزرگ‌ترین عبرت برای دشمنان ایران اسلامی باشد تا یک‌دستی، همدلی و اتحاد اقشار مختلف و نقش آنان را دست کم نگیرند و خیال‌های بیهوده به سرشان نزند.