اهمیت راهبردی سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک

 امیر عباسی خوشکار کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ، گفت: سفر پنج روزه حسین امیرعبداللهیان به نیویورک و استقبال از وی در فرودگاه جان اف کندی توسط مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل جهت برگزاری چهل و پنج دیدار و جلسه از محور‌های سیاسی برجسته‌ای برخوردار بوده است. جهت گیری‌های کلان سفر امیرعبداللهیان به نیویورک و شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی بر اساس راهبرد‌های اساسی سیاست خارجی دولت سیزدهم طراحی شده است.

وی افزود: منطقه گرایی فعال و نگاه متوازن به سیاست خارجی از جمله محور‌های کلان سیاست خارجی دولت سیزدهم است که توسط تیم وزارت امور خارجه به ریاست حسین امیرعبداللهیان دنبال می‌شود. دیدار با دبیرکل سازمان ملل، وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس و سایر دولت‌های اروپایی در کنار دیدار با وزرای خارجه کشور‌های آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اهمیت راهبردی سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک

نگاه متوازن و فعال به شرق و غرب

عباسی خوشکار تصریح کرد: مهم ترین محور‌های اهمیت سفر اخیر وزیر امورخارجه را می‌توان در انتقال پیام به قدرت‌های غربی و قدرت‌های منطقه غرب آسیا در چند گزاره‌ راهبردی خلاصه کرد؛  مفاهیم کلیدی مانند سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی فعال و پویا و هوشمند به عنوان انگاره‌های جهت دهنده به ذهنیت سیاست خارجی در سفر نیویورک در دستورکار ملاقات با قدرت‌های جهانی قرار گرفت.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ملاقات با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیر امور خارجه هند و تاکید بر مناسبات اقتصادی و سیاسی گسترده‌تر با شرکای هندی نشان دهنده اراده گسترده دستگاه سیاست خارجی به استفاده از ظرفیت‌های بازار‌های قدرت‌های نوظهور شرقی و به طور همزمان کاهش تنش‌های سیاسی با غرب است. پس از بدعهدی طرف غربی در منتفع سازی اقتصادی طرف ایرانی از مزایای مالی و تجاری برجام نگاه متوازن به شرق و بهره برداری از فرصت‌های تعامل اقتصادی با هند و چین به عنوان اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم معرفی شد.

عملگرایی انتقادی در مذاکرات هسته‌ای

وی افزود: بسیاری از خبرگزاری‌ها و کارشناسان سیاست بین الملل به دنبال مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با استمرار مذاکرات وین در دیدار با طرف‌های غربی بودند. نگاه انتقادی به راهبرد مذاکراتی آمریکا در دوره بایدن و استمرار تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه مهم‌ترین محور‌های گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اروپا، همتایان انگلیسی و فرانسوی بود.

عباسی خوشکار تاکید کرد: وعده وزیر امور خارجه به طرف‌های غربی مبنی بر بازگشت ایران به میز مذاکرات و در عوض آن تغییر رویکرد آمریکا از نگاه لفاظی صرف به نگاه رفع عملی تحریم‌ها مهم‌ترین موضع گیری هسته‌ای امیرعبداللهیان در این دیدار‌ها بود. نگاه انتقادی جمهوری اسلامی ایران به وقت کشی آمریکایی‌ها در دوره بایدن نشان دهنده پایان صبر راهبردی ایران از راهبرد آمریکایی مذاکره برای مذاکره و قرار دادن جمهوری اسلامی ایران در مارپیچ مذاکرات فرسایشی با دست آورد صفر است. امیرعبداللهیان در سفر نیویورک از کسب دست آور‌دهای ملموس به عنوان ضامن استمرار مذاکرات در آینده به عنوان موضع رسمی مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره قرار داده بود.

استمرار حمایت از بازیگران ضد استکباری

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه دیدار با وزرای امور خارجه سوریه، نیکاراگوئه و ونزوئلا، پیام جمهوری اسلامی ایران در استمرار اراده جدی در زمینه حمایت از دولت‌های مخالف رویه استکباری آمریکا در سراسر جهان به غربی‌هاست، گفت: گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ونزوئلا جهت تقویت همکاری‌های نفتی و انرژی سبب واکنش وزارت امورخارجه آمریکا به توافقات دوجانبه انجام شده است. اعلام مواضع مشترک با وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در زمینه انتقاد از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر علیه نیکاراگوئه در جریان دیدار‌های روزانه انجام شد. حمایت از نظام سیاسی قانونی سوریه و تاکید بر حمایت از شرکای منطقه‌ای ایران پیام روشنی بود که به صهیونیست‌ها و متحدین منطقه‌ای آمریکا ارسال شد.

دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم توسط وزیر امور خارجه در نیویورک دنبال شد

وی افزود: راه حل دولت سیزدهم و تیم سیاست خارجی آن حل مسائل و بحران‌های منطقه در قالب بهره گیری از سازوکار‌های چند جانبه درون منطقه‌ای است. طرح حمایت از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و حل بحران یمن با استفاده از اراده نیرو‌های یمنی نشان دهنده نگاه سلبی جمهوری اسلامی ایران به مداخلات مخرب فرامنطقه‌ای است. پیگیری اولویت نگاه به همسایگان در دیدار وزیر امور خارجه عراق و آذربایجان و تاکید بر تقویت همکاری‌های مشترک فارغ از دولت‌های مداخله گر فرامنطقه‌ای مکمل رویکرد سیاست همسایگی با رویکرد دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم است که توسط وزیر امور خارجه در نیویورک دنبال شده است.

عباسی خوشکار ادامه داد: مهم‌ترین پیامد‌ها و دستاورد‌های سفر وزیر امور خارجه به نیویورک جهت شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل را می‌توان در دو محور اساسی خلاصه کرد؛ محور اول تمایل سیاسی جمهوری اسلامی ایران به بازگشت به میز مذاکره با نگاه عمل‌گرایانه در قالب فرمول عمل در برابر عمل است. توافق با آژانس انرژی اتمی و حمایت از برگزاری مجدد مذاکرات وین نشان داد جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش تصاعدی تنش‌های سیاسی با دولت‌های غربی نیست و همواره از موضع گفت‌وگو‌های موثر چندجانبه و صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود دفاع می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: محور دوم از دستاوردهای سفر وزیر خارجه به نیویورک،  اولویت دادن به سیاست همسایگی و چندجانبه گرایی منطقه است. آغاز گفت‌وگو‌ها با وزرای خارجه برخی کشور‌های همسایه و تقویت دیپلماسی اقتصادی جهت دستیابی سهم از بازار‌های منطقه غرب آسیا و حمایت از متحدین منطقه ایی و فرامنطقه مجموعه تلاش‌هایی است که در قالب دیدار‌ های حسین امیر عبداللهیان با سایر دولت‌ها به شکل آشکاری دنبال شد.