ابراز امیدواری ریاض برای حل مسائل اختلافی با ایران

« فیصل بن فرحان » وزیر امور خارجه عربستان سعودی امروز یکشنبه با « جوزپ بورل » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

شبکه خبری «الحدث» گزارش داد، بن فرحان در این دیدار، روابط عربستان با اتحادیه اروپا را «عمیق و تاریخی» خواند و چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی را با بورل بررسی کرد.

وی بدون هیچ اشاره‌ای به تجاوزات سعودی علیه ملت یمن، نسبت به اقدامات نیروهای انصار الله در یمن، ابراز نگرانی کرد.

ابراز امیدواری ریاض برای حل مسائل اختلافی با ایران

وزیر خارجه عربستان باز هم نسبت به پیشرفتهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، ابراز نگرانی و ادعا کرد که تهران، در این زمینه، تخطی کرده است.

شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از بن فرحان گزارش داد که مذاکرات ریاض و تهران، در مرحله بررسی قرار دارد، ولی ابراز امیدواری کرد که در جریان مذاکرات، مسائل اختلافی نیز حل شود.

بورل هم با بیان اینکه، «کشورهای اتحادیه اروپا، بزرگترین شریک راهبردی عربستان هستند»، خبر داد که در این دیدار، اوضاع یمن و پرونده هسته‌ای ایران را بررسی کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد.

وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «سفر به عربستان سعودی را با دیدار نایف الحجرف دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس آغاز کردم تا تعامل بین اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس را استراتژیک‌تر و با هم درباره ثبات در منطقه، (موضوعات مرتبط با) آب و هوا و تجارت همکاری کنیم. شراکت ما بیش از سه دهه قدمت دارد و بر اعتماد متقابل و علایق مشترک بنا شده است».

نایف فلاح مبارک الحجرف دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، سابقه اظهارنظرهای ضد ایرانی و اتهام‌زنی علیه مواضع منطقه‌ای ایران را در کارنامه خود دارد.

وی در دیدار اسفندماه ۱۳۹۹ (سال گذشته)  با سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ریاض با اشاره به موضوع توافق هسته‌ای ایران، خواستار «مشارکت شورای همکاری در هر گونه مذاکره مربوط به امنیت و ثبات منطقه» شده بود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همچنین در این دیدار بر  لزوم «عدم مداخله ایران در امور داخلی کشورها و دست برداشتن از متزلزل کردن امنیت و ثبات» منطقه تاکید کرده بود.

جوزپ بورل پیش از سفر به عربستان سعودی، روزهای جمعه هفته گذشته و شنبه (دیروز)  با مقام‌های ارشد امارات عربی متحده در ابوظبی و دبی دیدار کرده بود.

بعد از دیدارهای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دو شهر، دفتر جوزپ بورل در بیانیه‌ای اعلام کرد که او امارات عربی متحده را در جریان تلاش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) قرار داد.