در پنجمین سفر رئیس‌جمهور چه گذشت؟

 صبح روز جمعه بود که حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در ادامه سفرهای استانی هفتگی خود، پنجمین سفر استانی خود را بعد از استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ایلام به استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج انجام داد.

وزرای کشور، نیرو، نفت، صمت، جهاد کشاورزی و رئیس دفتر رئیس جمهور، افرادی بودند که در این سفر او را همراهی می‌کردند.

رئیس جمهور در بدو ورود به یاسوج با ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم این استان از اشراف دولت به مشکلات این استان خبر داد و گفت: قبل از انجام سفر بررسی‌هایی نسبت به مشکلات و نیاز‌های استان انجام شده و آقای استاندار هم در آخرین جلسه دولت جمع‌بندی خوبی از مسائل در عرصه‌های کشاورزی، صنعت، نفت و گاز و گردشگری ارائه کرد.

در پنجمین سفر رئیس‌جمهور چه گذشت؟

او همچنین گفت: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نعمت‌های خوبی که خداوند به این استان عطا کرده و دارابودن زمینه‌های خوب اقتصادی، نباید با مشکلاتی مثل محرومیت یا بیکاری مواجه باشد و امیدواریم بتوانیم با همکاری جوانان استان، مدیران، نمایندگان، مسئولان و با راهنمایی‌های نماینده محترم ولی فقیه در استان، گام‌های مؤثری برای حل مشکلات برداریم.

رئیسی بلافاصله از فرودگاه یاسوج به سد در حال ساخت تنگ سرخ رفت تا از آخرین وضعیت احداث این سد مطلع شود؛ او در این بازدید با انتقاد از کوتاهی برخی مسئولین گفت: متأسفانه اجرای این پروژه حدود ۱۰ سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است، اما روحیه‌ای که امروز در شما دیدم این امیدواری را ایجاد می‌کند که این عقب‌افتادگی در فاصله زمانی کوتاهی جبران شود؛ بهره‌برداری سریع‌تر از این سد می‌توانست منافع زیادی را نصیب مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی بخش‌های شمالی استان فارس کند، لذا از شما کارگران و مهندسان زحمتکش و عزیز می‌خواهم که با توان و سرعتی مضاعف عملیات احداث این سد را به پیش ببرید تا هر چه زودتر شاهد اتمام عملیات احداث سد و بهره‌برداری از آن باشیم.

رئیسی در این دیدار گریزی هم به حق و حقوق کارگران زد و گفت: حتماً به مسئولان تذکر می‌دهم و تأکید می‌کنم که اجازه ندهند هیچ حقی از شما کارگران عزیز ضایع شود. حتماً به دنبال ایجاد چارچوبی خواهیم بود تا حقی از هیچ کارگری در هیچ نقطه‌ای از کشور ضایع نشود.

رئیسی پس از این بازدید، در جمع عشایر بویراحمدی در تنگه گرگو حاضر شد و از نزدیک با آنان دیدار و گفت‌گو کرد و مشکلات آنان را جویا شد.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به درخواست‌های مطرح شده از سوی معتمدین و سران عشایر در این دیدار، گفت: به طور جدی پیگیر حل مشکلات شما در زمینه کم آبی هستیم و از سوی دیگر تلاش خواهیم کرد نقش واسطه‌ها و دلالان در فروش صنایع دستی و محصولات غذایی عشایر حذف شود تا سود اصلی زحمات و تلاش‌های زنان و مردان کوچ‌نشین نصیب خودشان شود.

او در پایان این دیدار به استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستور داد در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در روز‌های آینده جلسات و نشست‌هایی با عشایر برگزار کند تا مشکلات آنان را در حضور خودشان مورد بررسی قرار داده و آن دسته از مشکلات که در خود استان قابل حل و فصل هستند، به سرعت حل شده و مشکلاتی که نیاز به تصمیم‌گیری دولت دارد نیز به هیات دولت ارائه شوند.

او پس از این دیدار در جمع مردم تنگ سرخ حاضر شد و دستور داد تا در اولین فرصت، هیأتی به ریاست استاندار برای حل مشکلات عشایر ایجاد شود تا برای حل و فصل مشکلات آنان تصمیم بگیرند.

دیدار با نخبگان، علما، ایثارگران و نمایندگان اقشار مردم قدم بعدی سید ابراهیم رئیسی در این سفر بود؛ او در این دیدار، رفع بیکاری و موانع تولید را از اولویت‌های اصلی دولت در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و تاکید کرد که برای تحول در روستا‌ها به زودی جهاد سازندگی احیا خواهد شد.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه به بازدید از منطقه زلزله زده سی سخت رفت و در جریان روند بازسازی بخش‌های آسیب دیده این منطقه قرار گرفت؛ او در جمع مردم این منطقه گفت: وضعیت منطقه نسبت به آن زمان تغییر زیادی کرده و روند بازسازی این امید را ایجاد کرده است که بخش عمده‌ای از مردم بتوانند قبل از شروع فصل سرما به خانه‌های نوساز خود نقل مکان کنند.

رئیس جمهور در آخرین جلسه خود در استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای اداری این استان شرکت کرد و با بیان اینکه رضایت مردم شاخص مهم ارزیابی عملکرد مدیران و مسئولان است، گفت: جبران عقب ماندگی‌ها در استان باید به گونه‌ای باشد که مردم تغییر را احساس کنند.

او در این جلسه از حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان برای مشارکت در توسعه استان حمایت کرد و از برنامه وزیران برای حل مشکلات استان و تصویب ۲۱۷ طرح اجرایی در استان خبر داد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اولویت‌های دولت سیزدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام از جمله سد‌های در دست احداث استان جزو اولویت‌های دولت برای استان است؛ ۲۱۷ طرح در حوزه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، راه و شهرسازی، حوزه کشاورزی، صنعت و گیاهان دارویی برای کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسیده تا هم روند پیشرفت استان و هم اشتغالزایی تسریع شود.

او تصریح کرد: همه دستگاه‌های ذیربط به تکمیل خانه‌های زلزله‌زدگان تا پیش از شروع فصل سرما و نیز سامان دادن مدارس غیراستاندارد موظف شدند؛ همچنین وضعیت خانه‌های روستایی در خطر تخریب نیز باید سامان یابد.

او در پایان از ایجاد بخشی جدید در معاونت اجرایی ریاست جمهوری برای پیگیری مصوبات استانی خبر داد و گفت: بخشی را در معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری ایجاد کردیم که کارش فقط پیگیری اجرای مصوبات سفر‌های استانی خواهد بود و مردم نیز به طور منظم از نتایج اجرای طرح‌ها مطلع می‌شوند.