نخستین گام مجلس برای شفافیت آرا؛ از پخش مذاکرات کمیسیونی تا انتشار هزینه سفرهای نمایندگان

مهدی طغیانی در گفتگو با افکارنیوز با اشاره به بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس اظهار داشت: بنده یکی از موافقین جدی طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس هستم چراکه طرح شفافیت بخشی از مشکلات ما را در رویه ها و فرایندهای داخلی مجلس برطرف می‌کند.

وی افزود: متأسفانه سبک انتخاباتی ما یک سبک ویژه‌ای است و کاملاً فرد محور است، با این حال برخی از کشورها روش های متفاوتی را در نظر دارند که به آنها اجازه می دهد برخی از آفت هایی که ما در حال حاضر در مجلس داریم را با آن سبک ها مدیریت کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: نوع انتخابات ما برخی از آفت ها را ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد طرح شفافیت می تواند بسیار در این موضوع کمک کننده باشد تا آن آسیب‌ها برطرف شود ضمن اینکه  این طرح کمک می کند تا هر اتفاقی که در مجلس رخ می دهد ، به دلیل این که بعدا پاسخگویی به همراه خواهد داشت، تصمیمات درباره آن موضوع کاملاً قوی و محکم تر اخذ شود، یعنی همه نماینده ها با استدلال در مورد موضوعات نظر بدهند.

نخستین گام مجلس برای شفافیت آرا؛ از پخش مذاکرات کمیسیونی تا انتشار هزینه سفرهای نمایندگان

طغیانی بیان داشت: همچنین این طرح می تواند به فعالیت ها در کمیسیون ها و مذاکرات انجام شده کمک کند. این طرح همچنین شفافیت در زمینه انجام سفرهای نمایندگان و هزینه‌های ناشی از آن را مدنظر دارد تا این موارد هم روشن و منتشر شود.

طرح شفافیت آرای نمایندگان به کارایی مجلس اضافه می کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان به کارایی مجلس اضافه می کند، گفت: این طرح بسیار خوب است و به کاراتر شدن مجلس کمک می‌کند.

طغیانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نمایندگان به طرح شفافیت آرای نمایندگان انتقاداتی را وارد دانستند و آیا این انتقادات رفع شده است، گفت: یک نگرانی که نمایندگان در راستای طرح شفافیت مطرح می‌کنند این است که برخی از فشارهای اجتماعی و فشارهای صنفی مانع عملکرد درست مجلس شود لذا بلاخره برخی از قوانین مجلس تهدید کننده برخی منافع صنفی است و اگر نماینده بخواهد رای لازم را در این زمینه بدهد ممکن است بعدا تحت فشار قرار گیرد، با این حال این موارد را کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در اصلاحیه خود اعمال کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت:  مهمترین ویژگی طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس این است که یک قدم مهم برای کاراتر شدن نظامات تصمیم گیری در کشور برداشته می شود. همچنین پیرو این طرح بسیاری از فرآیندها و گفتگوها و مذاکرات علنی شده و این اتفاقات کمک می‌کند تا مباحث در مجلس بیش از پیش تخصصی‌تر پیش برود.