ادعاهای ضد ایرانی مقام پنتاگون

«ماریا کارلین»، معاون موقت وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی بر ضرورت اتحاد جامعه بین‌المللی علیه ایران تأکید کرده است.

کارلین درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «لازم است ما با همه شریکان منطقه‌ای و متحدان بین‌المللی‌مان هم‌پیمان باشیم تا اطمینان حاصل کنیم جامعه بین‌المللی تا آخرین حد ممکن متحد است و می‌تواند از چگونگی تغییر تهدیدها و اقدامات لازم در خصوص آنها اطمینان حاصل کند.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «وظیفه ما در پنتاگون آماده کردن مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای رئیس‌جمهور است. ما می‌دانیم کارمان چیست و سعی داریم آن را به بهترین نحو انجام دهیم.»

اظهارات کارلین در حالی مطرح شده که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته در دیدار با همتای صهیونیست خود دیپلماسی را بهترین راه برای رسیدگی به مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران عنوان کرده بود.

ادعاهای ضد ایرانی مقام پنتاگون

در بیانیه‌ای از کاخ سفید آمده است: ««سالیوان توضیح داد که این دولت معتقد است دیپلماسی بهترین مسیر برای دستیابی به این هدف است. او همچنین خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور تصریح کرده چنانچه دیپلماسی شکست بخورد ایالات متحده آمریکا آماده توسل به سایر گزینه‌ها است.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

این مسئله چندی پیش توسط مقام معظم رهبری هم بیان شد و ایشان در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستار گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.