طالبان باید هرچه سریعتر عاملان جنایت قندوز را شناسایی کند

فداحسین مالکی در گفت و گو با افکارنیوز،  با اشاره به شهادت تعداد زیادی از مردم بی دفاع و بی گناه افغانستان در مسجد سید آباد شهر قندوز اظهار داشت : حوادث اخیر قندوز پیام زیادی داشت.

 

وی افزود: داعش گفته این حادثه مرگبار و خونین کار این گروه است و اگر کار این گروه باشد این مسئله زنگ خطری است برای طالبان چراکه داعش در یک گوشه ای از افغانستان فعالیت می کند، آن هم در شرق افغانستان.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اینکه داعش بیاید و در قندوز عملیات خطرناکی انجام دهد، به هر حال یک فاجعه برای طالبان است.

 مالکی با بیان اینکه طالبان نشان داده نتوانسته امنیت کشور افغانستان را برقرار کند، بیان داشت: اینکه طالبان در افغانستان یکسری محدودیت هایی در گوشه و کنار این کشور ایجاد کند و اینکه مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کند، به معنای تامین نیست و اینکه به‌هرحال اقشار مختلف در حاکمیت مشارکت داده نشوند معنای امنیت نمی دهد.

طالبان باید هرچه سریعتر عاملان جنایت قندوز را شناسایی کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با این حال مسئولیت مستقیم این مسئله با طالبان هست و طالبان باید هرچه سریعتر عاملان این جنایت را شناسایی کرده و فرمایشات مقام معظم رهبری هم بر همین اساس است چرا که اگر این کار مجددا ادامه پیدا بکند دو  اتفاق در افغانستان رخ خواهد داد.

 این نماینده مجلس بیان داشت: یک اینکه جنگ های داخلی کشور و اختلافات مذهبی شکل می گیرد که این موضوع از جمله خواسته های امریکا و اسرائیل هست و اما خواسته خود ملت ها این نیست و طالبان باید حواسش به این موارد باشد.

وی بیان داشت: و دوم اینکه این مسئله می تواند امنیت منطقه را به خطر بیاندازد و طالبان باید متوجه این موضوعات باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مناسبات منطقه دولت سیزدهم با همسایگان اظهار داشت: سیاست دولت تا به امروز سیاست تعامل با همسایگان بوده است ؛اولویت اول دولت تعامل با همسایگان و اولویت دوم تعامل با کشورهای منطقه است که این رویکرد رویکرد بسیار درستی است و خواسته مجلس هم بر همین اساس است.

این نماینده مجلس بیان داشت: البته در دولت قبل هم تلاش‌های زیادی در این راستا صورت گرفت، بیان داشت: با این حال  ما باید به ظرفیتهای کشورهای همسایه بها داده و ظرفیت‌های تجاری و  اقتصادی آنها استفاده کنیم.