دو اقدام کلیدی دولت و مجلس درباره اصلاح ساختار بودجه

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با افکار نیوز با اشاره به اصلاح ساختار بودجه در مجلس اظهار داشت : امسال دو اتفاق هم راستا و هم زمان با هم در راستای اصلاح ساختار بودجه به جریان افتاده تا ما بتوانیم وضعیت بودجه ۱۴۰۱ را خیلی بهتر از سالهای قبل مدنظر دشته باشیم.

وی تاکید کرد: اولین موضوع بحث اصلاح ساختار محتوایی بودجه است که طبیعتاً باید متناسب با شرایط کشور و شرایط آنچه که الزامات مرتبط با حوزه تصمیمات اقتصادی در کشور است،عملیاتی و اجرایی شود.

پورابراهیمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۷ پیرو ارائه بودجه دولت به مجلس بیان داشت: مقام معظم رهبری پیرو اصلاح ساختار بودجه مطالبی را مطرح فرمودند و همچنین الزاماتی که ما در عرصه میدانی میبینیم ما را اصلاح ساختار بودجه سوق می دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: موضوع اصلاح ساختار بودجه امروز در سازمان برنامه و بودجه شروع شده و نشست‌هایی پیرامونی انجام می شود؛ همچنین خلاصه گزارش این موضوع را آقای دکتر میرکاظمی اخیراً به مجلس ارائه کردند و قرار است هر چه سریعتر پیش نویس اصلاحات ساختاری بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارائه شود.

دو اقدام کلیدی دولت و مجلس درباره اصلاح ساختار بودجه

پورابراهیمی تصریح کرد: البته ما همزمان با این موضوع نشست های مشترکمان را با دولت در دستور کار داریم و کمیسیون اقتصادی هم به عنوان یکی از کمیسیون های مهمی که در ساختار بودجه نقش دارد، طبیعتاً ماموریت های خود را در این بخش انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: همچنین هفته آینده نشست مشترک ما با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و تیم کارشناسی این سازمان برگزار خواهد شد و ما نظرات خودمان را در این راستا خواهیم داد و گزارش آنها را هم استماع  و در خصوص این موضوع جمع‌بندی خواهیم داشت.

پورابراهیمی ادامه داد: ما اصلاح ساختار بودجه از سوی دولت را به عنوان یک نقطه شروع خوب می دانیم و از دولت به دلیل اهتمام در این زمینه تشکر می‌کنیم،متاسفانه در دولت دوازدهم علی‌رغم همه تذکرات و پیگیری‌هایی که انجام دادیم این موارد صورت نگرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: البته در کنار این موضوع ما در مجلس کار دومی را شروع کردیم و آن اصلاح نحوه رسیدگی به لایحه بودجه است،  بر این اساس کمیسیون آیین‌نامه داخلی چند وقتی است که اقدامات خود را در این راستا آغاز کرده و خوشبختانه پیش نویس اصلاحیه این موضوع هم به زودی نهایی می‌شود؛ به عنوان مثال ما وقتی در سالهای اخیر بودجه را در مجلس بررسی می کردیم، کمیسیون تلفیق را تشکیل می دادیم و گزارش فوق را بررسی و به صحن ارائه می کردیم و اما لایحه بودجه رد می شد، موضوعی که نمونه آن را در سالهای گذشته دیدیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر می کوشیم نحوه رسیدگی به بودجه را تغییر دهیم و اگر گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس رای بیاورد تغییرات آن را مردم ملاحظه خواهند کرد،  لذا همزمان با اصلاحات ساختاری بودجه در دولت  نحوه رسیدگی به بودجه هم در مجلس مدنظر قرار گرفته است بنابراین بنده این دو اتفاق را اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور می دانم چراکه این مسئله به شفاف سازی، ساده‌سازی و نظارت دقیق تر کمک می کند.

پورابراهیمی بیان داشت: انشاالله فکر می کنیم مجموع این اقدامات را  تا یک الی دو ماه آینده کاملا شاهد باشیم و امیدواریم سال ۱۴۰۱ آغاز تحولات بزرگ در عرصه اصلاح ساختار بودجه باشد و نتایج آن بتواند در معیشت و زندگی مردم مشاهده شود.