ساختار بودجه فعلی به هیچ وجه قابل ادامه دادن نیست/ بودجه باید متحول شود

حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگو با افکارنیوز، با اشاره به راهکار‌های هدایت جریان نقدینگی در کشور بیان داشت: یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصاد در کشور کنترل نقدینگی است.

وی با بیان اینکه رفتار‌های مبتنی بر قوانین می‌تواند نقدینگی در کشور را هدایت و کنترل کند، اظهار داشت: وقتی ما کسری بودجه داریم و ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از محل بانک مرکزی به آن تزریق می‌شود این مسئله خود به خود می‌تواند محرک تورم و افزایش نقدینگی در جامعه شود.

حاجی بابایی با بیان اینکه این تزریق پول می‌تواند پایه پولی کشور را افزایش دهد تأکید کرد: دولت‌ها وقتی صد‌ها هزار میلیارد تومان اوراق فروشی می‌کنند این اوراق بالاخره نقدینگی را افزایش خواهد داد و روز به روز میزان آن را بالا خواهد برد.

ساختار بودجه فعلی به هیچ وجه قابل ادامه دادن نیست/ بودجه باید متحول شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک سیستم تنظیم شده و دقیق اقتصادی داشته باشیم، اظهار داشت: این سیستم باید به مانند موتور یک ماشین عمل کند تا همه اجزای این موتور به طور هماهنگ در حرکت باشند تا نه قدرت موتور کاهش پیدا کند و نه صدای جزئی از این موتور بلند شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه سیستم حاکم بر اقتصادمان به دلایل گوناگون تنظیم نیست و باعث می‌شود تا ما بعضاً با کسری بودجه و مشکلات مربوط به اشتغال و افزایش نقدینگی مواجه شویم.

حاجی بابایی در ادامه با اشاره به الزامات بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: خوشبختانه ستاد مرتبط با تدوین بودجه ۱۴۰۱ در دولت تشکیل شده است لذا این بودجه باید متحول شود یعنی روند موجود بودجه به هیچ وجه قابل ادامه دادن نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سیزدهم باید منابع بودجه سال آینده را پایدار، واقعی و شفاف کند همچنین شفافیت در هزینه‌های این بودجه باید مدنظر قرار گیرد.

حاجی بابایی تأکید کرد: همچنین اصلاح ساختار بودجه به طور حتم باید محقق شود چرا که این مسئله بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری تأکید شده است.

وی بیان داشت: این اراده را ما در دولت و سازمان برنامه و بودجه می‌بینیم که دنبال تحول در بودجه‌نویسی هستند و ما هم همکاری لازم را انجام می‌دهیم که بودجه ۱۴۰۱ یک بودجه متفاوت باشد.