اقدامات پدافند غیرعامل باید منجر به افزایش بازدارندگی شود

سردار غلامرضا جلالی روز سه‌شنبه در نشست خبری سازمان پدافند غیرعامل کشور که در این سازمان برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیاناتی فرمودند که اتحاد مسلمانان فریضه‌ای قطعی و دستور قرآنی است. وحدت اسلامی یک امر اصولی است نه امر تاکتیکی و مخصوصِ شرایط خاص و این هم‌افزایی موجب قوی شدن مسلمانان می‌شود تا در ارتباطات با کشورهای غیراسلامی نیز با دست پُر وارد تعامل شوند.

 

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال۱۳۸۲ بر اساس تدبیر و فرمان رهبری تشکیل و در سال۱۳۹۰ روز هشتم آبان بعنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شد، ادامه داد: براساس مصوبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هشتم آبان در تقویم رسمی به عنوان روز پدافند غیرعامل ثبت شده است.

سردار جلالی گفت: پدافند غیرعامل به معنای مجموعه اقدامات دفاعی غیرمسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدید و اقدامات خصمانه دشمن و بلایای طبیعی می‌شود.

اقدامات پدافند غیرعامل باید منجر به افزایش بازدارندگی شود

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه قدمت پدافند غیرعامل به قدمت تمدن بشری باز می‌گردد، افزود: این موضوع برای نسل‌های بشر به صورت تلاش آنها برای حراست و مراقبت در برابر دشمنان طبیعی و انسانی نمایان شده است و در طول تاریخ همواره تمهیداتی برای در امان ماندن از این حوادث مد نظر داشته‌اند.

وی با بیان اینکه شیوه دشمنان برای ضربه زدن به مردم و کشور تغییر پیدا کرده و از بخش نظامی به حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سایبری، نوین و شناختی انتقال یافته است، گفت: با اشراف کامل امنیتی و نظامی ایران بر مناطق مرزی و بیرون از مرزها، امروز دشمن از طریق نظامی و تروریسمِ آشکار قادر به آسیب زدن به کشور و مردم نیست و به همین دلیل آنها شیوه‌های غیرمستقیم و پنهانی را برای حمله و تهدید انتخاب کرده‌اند.

سردار جلالی ادامه داد: تهدیدهای نوین دشمن با محوریت انسان و فناوری دارای تفکر بوده و فناوری نیز هر روز در حال تغییر و پیشرفت است بنابراین، این نوع تهدیدها هر روز پیچیده‌تر شده و شناسایی و مقابله با آنها نیز به همین نسبت سخت‌تر از تهدیدهای قدیمی و کلاسیک است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات ما برای دفع خطر دشمن باید منجر به افزایش پایداری و بازدارندگی و تداوم فعالیت‌ها و کارکردهای مهم و حیاتی شود به این معنا که تهدیدات منجر به اختلال در زندگی شهروندان و خدمات رسانی به آنها نشود.

سردار جلالی در ادامه با اشاره به استراتژی دشمن در تقابل با ایران گفت: تهدید، کودتا و هشت سال جنگ تحمیلی برای دشمن نه تنها ثمری نداشته بلکه سبب شد تا ایران اسلامی بتواند با تبدیل تهدید جنگ به فرصت در بسیاری از عرصه ها از جمله عرصه نظامی خودکفا شود. همین امر تقویت و افزایش قدرت بازدارندگی را به همراه داشت که دشمن خیال تقابل نظامی را از سر بیرون کرد.

وی ادامه داد: پس از آن آمریکا راهبرد فشار همه جانبه حداکثری را در دستور کار قرار داد که مبتنی بر ابزارهای مادون جنگ بود. آمریکا در این مسیر، از سلاح تحریم تا فشنگ آخر استفاده کرد. در واقع ترامپ نه تنها خود از دنیای سیاست محو شد بلکه گزینه جدید تحریم برای بایدن باقی نگذاشت.

 رییس سازمان پدافند غیر عامل اظهار کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی تمام امکانات خود و ضدانقلاب را برای برهم زدن امنیت ایران بسیج کردند که هدف آن ایجاد یک ظرفیت اقدامات آشوب برانگیز و ضد امنیتی علیه ایران بود که ماحصل آن شکست فشار همه جانبه حداکثری دشمن در تمام حوزه ها بود.

وی با اشاره به حمایت آمریکا از چهار قرارگاه جنگ سایبری با دسترسی بالا به شبکه‌های اجتماعی خارج پایه، افزود: استراتژی دشمن به سمت یک مجموعه عملیات ترکیبی رفته است که از جمله آن می‌توان به جنگ سایبری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی خارج پایه یا همان "جنگ شبکه های اجتماعی"  اشاره کرد. 

سردار جلالی گفت: در این جبهه جدید همه تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور براساس الگوهای شناختی در شبکه‌های اجتماعی را رصد و پایش می‌کنند تا بهانه ای برای تحریک مردم بیایند و موضوعاتی که به کار تولید یک حادثه امنیتی می‌خورد را دست آویز خود برای تحریک مردم قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: جنبه دیگری از این عملیات ترکیبی را در بهره گیری از لایه ماهواره ای در عملیات تروریستی (اینترنت ماهواره ای)، عملیات خرابکاری صنعتی-تروریستی و توسعه عملیات نظامی تا مادون جنگ شاهد بودیم. ترور شهید دکتر فخری زاده، که با استفاده از هوش مصنوعی، فضای مجازی و اینترنت ماهواره ای  و عملیات نفوذ انجام شد یکی از شواهد گویای دشمنی استکبار علیه ملت ایران است. 

 رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور یاد آور شد: آنچه سبب شد دسیسه و توطئه دشمنان علیرغم همه زحمات و هزینه‌هایی که برای کشور داشت راه به جایی نبرد و تاب‌آوری ملت ایران را به جهانیان نمایش بگذارد استراتژی مقاومت فعال بود که رهبری نقشه راه آن را برای ما ترسیم و ابلاغ کردند.امروز ترامپ به تاریخ پیوسته است و هیچ کدام از اهدافش محقق نشده است هر چند در برخی حوزه ها هم ما را به زحمت انداخت.

سردار جلالی گفت: نشانه‌های زوال دشمنان را از بروز و جلوه یک آمریکای آسیب پذیر، حذف ترامپ از جریان سیاسی آمریکا و شکست رژیم صهیونیستی  با سقوط دولت نتانیاهو به وضوح می‌توان مشاهده کرد. به‌طوری که با اطمینان می‌توان گفت جبهه دشمن آسیب‌پذیرترین شرایط را در چهل سال گذشته دارد و به امید خدا شکست، سرنوشت مقدر دشمنان جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به قدرت هوشمند دشمن به ویژه در عرصه نبردهای بیولوژیک، گفت: متاسفانه شاهد برنامه مشترک بیولوژیک آمریکا در منطقه بدون نظارت نهادهای بین المللی هستیم که تمهیدات بالقوه‌ ناشی از این برنامه، کشورها منطقه را تهدید می‌کند. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با ارائه نقشه‌ای از تاسیسات آزمایشگاه‌های آمریکا در منطقه بر ضرورت ایجاد یک حرکت جمعی دفاع بیولوژیک بین الملل علیه برنامه مشکوک آمریکا با مشارکت کشورهای منطقه تاکید کرد.

سردار جلالی با بیان اینکه در زمینه فعالیت‌های ماهواره‌ای نیز شاهد اقدامات آمریکا هستیم که بر بستر توسعه اینترنت جهانی صورت می‌گیرد افزود: ارائه خدمات اینترنتی فرا حکومتی، می‌تواند زمینه حکمرانی خارج از حاکمیت ملی بر مردم را فراهم کند. غیر از اینکه خطر اشراف و تهدیدات ناشی فعالیت‌های ماهواره‌ها در لایه های نزدیک به زمین را نیز نباید فراموش کرد که در این زمینه باید اقدامات و تمهیدات لازم چه در حوزه بین اللملی و چه ملی اندیشیده شود.