قیمت قیر را به بازار بین‌المللی ربط داده اند/ هر یک‌تن قیر 9 میلیون و 500 هزار تومان شده است

خبری که رئیس کمیسیون عمران مجلس آن را مطرح و به دلایل افزایش و راه‌های جلوگیری از آن پرداخت. 27 مهرماه نیز با حضور مسئولان وزارت نفت موضوع تأمین قیر در کمیسیون عمران بررسی و محمدرضا رضایی کوچی، در تشریح نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: در بودجه 1400 مقرر شد 15 هزار میلیارد تومان برای تأمین قیر پروژه‌های عمرانی، میان دستگاه‌های اجرایی توزیع شود. با توجه به اینکه در فصل پاییز عملیات آسفالت‌ معابر بسیار سخت می‌شود، ازاین‌رو تأکیدداریم هرچه سریع‌تر نقدینگی 15 هزار میلیارد تومانی در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که نشست مذکور کمیسیون عمران با مسئولانی از وزارت نفت و دستگاه‌های اجرایی توافق شد که نقدینگی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد. همچنین رئیس کمیسیون عمران تأکید کرد که از سازمان بورس نیز دعوت خواهیم کرد قیمت پایه‌ای در بورس برای قیر مشخص و کمیته‌ای بر این موضوع نظارت کند.

در همین راستا با نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس به گفت‌وگو پرداختیم.

*متاسفانه عده ای قیمت قیر را به بازارهای بین المللی ربط داده اند

صدیف بدری ، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» بیان کرد: ما در قوانین بودجه در امسال نیز مانند سنوات سال‌های گذشته در بودجه 1400 دریکی از تبصره‌ها تکلیفی برای دولت مصوب کرده‌ایم و آن تأمین قیر برای پروژه‌های عمرانی کشور بود که 15 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: وزارت نفت و سازمان برنامه‌وبودجه مکلف هستند که تمهیدات لازم برای این موضوع را انجام دهند. اما تفسیری در بودجه شده بود که هم‌اکنون در نیمه دوم سال هستیم و ما نیز به همین دلیل متممی ارائه کردیم و این مشکل نیز حل شد.

بدری ادامه داد: هفته گذشته نیز در کمیسیون عمران جلسه‌ای داشتیم و عملکرد دستگاه‌ها و سازمان برنامه‌وبودجه بررسی شد. متأسفانه بعد از هفت ماه دولت به این موضوع تمکین کرده و تقسیمات لازم و ابلاغات لازم را انجام داده است اما هم‌اکنون در استان‌های سردسیری مثل اردبیل فصل کاری تمام‌شده است.

قیمت قیر را به بازار بین‌المللی ربط داده اند/ هر یک‌تن قیر 9 میلیون و 500 هزار تومان شده است

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: از طرفی سالیان سال است وزارت نفت و دولت‌ها به مسئله قیر توجه نداشته‌اند و یکی از معضلات ما قیمت قیر در مصارف داخلی بوده است. در این مسئله فرمولی تعریف‌شده بود که قیر را به قیمت‌های بین‌المللی وابسته کرده بود و ما برای حل این مشکل جلسات بسیار زیادی برگزار کردیم تا بگوییم باید قیمت مواد اولیه و ضروری را از قیمت ارز جدا کنیم اما متأسفانه فرمول محاسباتی وزارت نفت باقیمت جهانی نفت نوشته‌شده است.

*کارخانه‌های قیر سازی با یکدیگر هماهنگ هستند/ قیمت یک‌تن قیر به 9 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است!

او اظهار می‌کند که در این ماجرا کارخانه‌های قیر سازی با یکدیگر هماهنگ هستند و زمانی که 15 هزار میلیارد تومان بودجه دولتی برای خرید قیر به بازار می‌رود منجر به افزایش قیمت قیر می‌شود و هم‌اکنون قیمت یک‌تن قیر به 9 میلیون و پانصد هزار تومان شده است.

بدری تأکید کرد: این مسئله در حالی است که ما در بودجه قیمت پنج میلیون تومان برای هر تن قیر پیش‌بینی‌شده بود. یعنی قیر به نسبت سال گذشته دو برابر رشد داشته است. درصورتی‌که همه مواد آن داخلی است. به‌نوعی قیر تولیدات آخر پالایشگاهی است که به هیچ دردی نمی‌خورد و به‌نوعی ضایعات پالایشگاه است اما متأسفانه عده‌ای این مورد را هم وابسته به قیمت‌های جهانی کرده‌اند.

وی یادآور شد: البته ما در کمیسیون عمران این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم. زمانی که ما نیاز داخلی داریم چه لزومی دارد که این موضوع را به صادرات وصل کنیم؟ حدود 6.5 میلیون تن سالانه تولید قیر داریم که چیزی بین 2.5 تا 3 میلیون تن نیاز پروژه‌های داخلی است.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان می‌کند: تمام این موضوعات را به بورس آوردیم و به‌نوعی مصرف داخلی خودمان هم با شرایط و قیمت صادرات مشخص می‌شود که کاملاً غیرمنطقی است. از طرف دیگر درصد افتی که به کارخانه‌های تولید قیر می‌دهند هم جای بحث دارد و با واقعیت فاصله دارد.

وی افزود: به نظر بنده دولت برای مدیریت بازار و قیمت مصارف داخلی حتماً باید یکی از فاکتورهای اصلی را قیمت تمام‌شده در نظر بگیرد نه شرایط بین‌المللی و شرایط ارزی و بعد با یک سود منطقی آن را برای بازار داخلی استفاده کنند.

بدری می‌گوید: در حال حاضر درصدی که وزارت نفت برای تأمین قیر کارخانه‌ها در نظر گرفته است 34 درصد است اما این‌ها با یک مصوبه مربوط به سال 80 گفته‌اند قیمت سارمان حمایت از تولیدکننده 17 درصد است درصورتی‌که شرایط تمام‌شده 12 درصد است.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در انتها خاطرنشان کرد که هزینه‌های تمام‌شده برای تولید قیر 12 یا نهایتاً 15 درصد است اما این‌ها 17 درصد هم‌سود برای آن در نظر می‌گیرند و 9 درصد هم ارزش‌افزوده در نظر می‌گیرند که به 34 درصد می‌رسد. یعنی از 100 تنی که به کارخانه‌های زیرساخت داده می‌شود 66 تن به پروژه‌های عمرانی می‌رسد.