موضع غیرسازنده آمریکا درمذاکرات وین

 لارنس نورمن خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد از آنجایی که ایرانی ها حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا نیستند، وقوع سوء تفاهم در مورد مواضع و انتظارات غیر قابل پیشگیری می شود.

خبرنگار وال‌استریت ‌ژورنال نوشت موضع محوری آمریکا کاملا روشن است. برجام سندی است که روی آن توافق شده است. هیچ ضمانتی داده نشده که طرفی هرگز از آن خارج نشود این، یک توافق سیاسی با تعهدات سیاسی بوده است. اگر ایران می‌خواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا هم خواسته‌های خود را دارد.

موضع غیرسازنده آمریکا درمذاکرات وین

این خبرنگار آمریکایی اذعان کرد مساله روشن بود، در واقع، بصورت علنی اعلام شد ضمانت دائمی منتفی است. هیچ رئیس‌ جمهوری آمریکا اختیار ملزم کردن دولت آینده را به معاهده ای غیرالزام‌آور که از تایید کامل سنا برخوردار نیست، ندارد.

وی ادعا کرد دولت بایدن این را هم به صراحت بیان کرد که هرگونه ضمانت حقوقی، فراتر از توافقی خواهد بود که بر سر آن اجماع حاصل شده است.

این خبرنگار آمریکایی مدعی شد با این حال، آنها کاملا تمایل داشتند در داخل متن، تعهد سیاسی خودشان را به اجرای توافق و پایبندی به آن به وضوح و صراحت قید کنند.

خبرنگار وال استریت ژورنال ادامه داد آنها نمی خواستند برای بازگشت به برجام تلاش زیادی کنند و به دلایل کوچک دوباره از آن خارج شوند.

 وی تصریح کرد که منابع غربی کاملا می دانند خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ اخذ ضمانت از سوی ایران  را کاملا منطقی کرد. شاید این فاصله ای است که نمی توان آن را پر کرد.

این خبرنگار آمریکایی سپس مدعی شد روش محک زدن آن از طریق مذاکرات است به صورت ایده‌آل، مذاکره مستقیم.

این در حالی است که کاظم غریب آبادی نماینده وقت ایران نزد سازمان‌های بین المللی مرداد ماه امسال گفت: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که آماده‌اند به تعهدات خود تحت تفاهم هسته‌ای برگردند و تحریم‌های مغایر با آن را بردارند،‌ اما رفتار آنان در مذاکرات این را ثابت نمی‌کند.

 وی با ذکر مصادیقی گفت: حاضر به ارائه‌ تضمین در مورد عدم تکرار رفتارهای مشابه دولت قبل در قبال تفاهم هسته‌ای نشدند؛ حتی حاضر نشدند دوره‌ی زمانی معقولی را هم برای تداوم کار شرکت‌هایی که با ایران وارد تجارت و کار اقتصادی می‌شوند، در نظر بگیرند که تا در صورت بروز هر مشکلی برای تفاهم احتمالی کار خود را بدون دغدغه از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکایی به پایان برسانند.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه 1+4 ، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد و آمریکا و اتحادیه اروپا در حالیکه یکی ناقض برجام و دیگری بدعهد در عمل به تعهداتش بوده، اصرار به از سرگیری این مذاکرات و حضور دولت جدید ایران داشته اند.

دولت دموکرات بایدن که ازمنتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه به وقت محلی، نام چهار فرد و دو شرکت در شهرهای اصفهان و قم ایران و نیز یک نفتکش عمانی با پرچم لیبریا را به فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا اضافه کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به اقدام اخیر خزانه داری آمریکا در تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی کشورمان، ضمن محکوم کردن و مردود دانستن این اقدام، گفت: اعمال تحریم های جدید نشان دهنده رفتار کاملا متناقض کاخ سفید است.

سعید خطیب زاده افزود: دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می دهد، این پیام را ارسال می کند که واقعا قابل اعتماد نیست.

وی اظهارداشت: دولتهای مختلف در این کشور نشان داده‌اند که تا چه میزان ناتوان از درک واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران هستند. اینگونه اقدامات آمریکا در تداوم سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ و تحریم های غیرقانونی و ظالمانه این کشور است و همانطور که تاکنون این سیاست هیچ یک از اهداف آمریکا را محقق نکرده است باز هم دستاوردی برای این کشور جز ناکامی ‌های جدیدی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این فشارها و تحریم ها خللی در عزم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از امنیت و آرامش مردم سرافراز کشور ایجاد نخواهد کرد. تهران مسیر توسعه پایدار اقتصادی را با قدرت ادامه می دهد.

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز چهارشنبه پس از دیدار با انریکه مورا  معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل اعلام کرد: تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف های مقابل خواسته غیرقابل چشم پوشی جمهوری اسلامی ایران است.

مذاکره کننده هسته ای ایران در این دیدار با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران دانست.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.