بایدن راهی جز توافق با ایران ندارد

 پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در گزارشی به قلم جان هالتیوانگر نوشت که احیای توافق هسته‌ای ایران یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی جو بایدن ، رئیس‌ جمهور آمریکا در زمان روی کار آمدن او بود اما به نظر می‌رسد که این توافق تاریخی در آستانه شکست است، زیرا سران کشور‌های غربی بار‌ها اخطار داده اند که صبر آن‌ها برای بازگشت ایران به مذاکرات تمام شده است.

در این گزارش نوشته شده است که کارشناسان معتقدند اگر مذاکره کنندگان نتوانند توافق برجام را احیا کنند، هیچ "طرح ب" عملی ( برنامه جایگزین) برای بایدن وجود ندارد.  

بایدن راهی جز توافق با ایران ندارد

این مقاله همچنین ادعا کرد که ایران محدودیت‌های توافق هسته‌ای درباره غنی سازی اورانیوم را نقض کرده و و زمان پیشرفت برای تسلیحات هسته‌ای ایران در حال کوتاه‌تر شدن است.

 

اینسایدر همچنین در ادامه این گزارش نوشت که باربارا اسلاوین، مدیر بخش «آینده ایران» در شورای آتلانتیک در مصاحبه با اینسایدر گفته است که هنوز تمام امیدش را برای احیای توافق هسته‌ای ایران از دست نداده و ادعا کرد که اقتصاد ایران در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و بازگشت به توافق هسته‌ای ایران می تواند برای ایران یک مزیت باشد.

اسلاوین در ادامه ادعا‌های خود افزود: «چند عامل کلیدی وجود خواهد داشت: اینکه فشار‌های چین چقدر می تواند ایران را متقاعد کند که از کاهش کوتاه مدت تحریم‌ها سود ببرد و اینکه آیا دولت بایدن می تواند این اطمینان را به ایران بدهد که به تواافق پایبند خواهد بود یا خیر.»

او در ادامه افزد: «هیچ «طرح ب» وجود ندارد و  آنچه هست فقط ادامه‌ «طرح آ» است، یعنی دیپلماسی به علاوه ایجاد انگیزه از طریق کاهش تحریم ها. هیچ راه‌حل نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و تلاش‌های گذشته اسرائیل برای کاهش سرعت کار‌ها از طریق خرابکاری و ترور، تنها ایران را برای سرعت بخشیدن به برنامه هسته ایش تشویق کرده است.»

باربارا اسلاوین با اتهام زنی به ایران گفت: «ایران در آستانه هسته‌ای شدن قرار دارد و اگر تصمیم بگیرد، همه تخصص و مواد لازم را برای ساخت بمب دارد.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه ایران اکنون سلاح هسته‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: «ایران تا کنون اقدام به این کار نکرده است زیرا همیشه محاسبه کرده که چگونه می تواند از تمامیت ارضی خود بدون استفاده از سلاح هسته‌ای محافظت کند. ایران می‌داند که ورود به این مسیر باعث ایجاد رقابت تسلیحات هسته‌ای خطرناک جدیدی در خاورمیانه خواهد بود.»

جان هالتیوانگر در ادامه گزارش خود عنوان کرد که بایدن اخیرا در اظهاراتی اعلام کرد در صورت احیای توافق برجام، تنها زمانی از توافق خارج خواهد شد که شواهد روشنی از نقض این توافق از طرف ایران وجود داشته باشد.

جوزف سیرینسیونه، عضو برجسته موسسه کوئینسی (اندیشکده آمریکایی) روز دوشنبه در حساب کاربری توییتر خود نوشت که دیپلماسی بهترین و تنها راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه است.

راندا اسلیم، کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه به اینسایدر ادعا کرد: «اگر مذاکرات وین شکست بخورد، چشم‌انداز تنش نظامی بین ایران و اسرائیل افزایش می‌یابد.»

۳۰ خرداد ماه بود که ششمین دور مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت، نشستی ذیل کمیسیون مشترک برجام که از فروردین امسال با هدف احیای این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز و با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و حضور غیرمستقیم آمریکا تشکیل شد. هنوز زمان مشخصی برای دور بعدی مذاکرات اعلام نشده است.