نمایش اقتدار ایران در خلیج فارس با باز پس گیری نفتکش ایرانی/آمریکا به دنبال تقویت داعش در افغانستان است

ثمانه اکوان کارشناس روابط بین الملل در برنامه سلام تهران با اشاره به جریانات اخیر و دزدی نفت ایران در خلیج فارس گفت: چند روز پیش امریکایی ها در منطقه خلیج فارس با تخلیه نفت از یک نفت کش ایرانی ، قصد ربودن نفت را داشتند که با رسیدن نیروهای سپاه پاسداران این محموله توقیف و به سمت سواحل مکران در آبهای سرزمینی ایران هدایت شد و آمریکایی ها با بالگرد این محموله را تعقیب کردند که در نهایت نتوانستند کاری انجام دهند.

وی با بیان اینکه این کار آمریکا قبلا هم تکرار شده بود،گفت: سال پیش هم آمریکا یک نفتکش ایرانی را هنگام  حمل نفت برای ونزوئلا توقیف کرد و با خالی کردن نفت آن به یک نفتکش دیگر در یک حراجی در آمریکا فروختند و پولش را هم به ایران برنگرداندند.

نمایش اقتدار ایران در خلیج فارس با باز پس گیری نفتکش ایرانی/آمریکا به دنبال تقویت داعش در افغانستان است

اکوان اظهار کرد: ربودن نفتکش ایرانی توسط آمریکاو باز پس گیری آن توسط نیروهای سپاه پاسداران نشان دهنده آن است که آمریکا دیگر قلدری سابق را ندارد که بگوید هر جا بخواهم می توانم محموله نفت ایران را بگیرم و ایران هم کاری نمی تواند انجام دهد.

کارشناس روابط بین الملل افزود: در حال حاضر مساله ای که رسانه ها هم به آن پرداخته اند قدرت ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است و در حالی که در گذشته تصور می شد قدرت ایران فقط منحصربه خلیج فارس است الان ثابت شد که دریای عمان هم به این منطقه افزوده شده است و آمریکا نمی تواند کاری علیه ایران انجام دهد.

وی در خصوص نوع پردازش رسانه های آمریکا به این موضوع گفت: در مواقعی که امریکا از لحاظ نظامی مورد ضعف قرار می گیرد رسانه های این کشور طبق پروسه خاص، ابتدا سکوت نموده و موضوع را انکار می کنند وبعد اطلاعات را به صورت قطره چکانی منتشر می کنند، بعد از یکی دو ماه که دیگر افکار عمومی توجه چندانی به این قضیه نمی کنند جزئیات بیشتری از مساله منتشر می شود و بعد از آن تحلیلگران به این مساله می پردازند که چرا قدرت نظامی کشورشان دچار ضعف شده است بعد از یکسال و نیم دو سال، ابعاد واقعی قضیه منتشر می شود مانند جریان عین الاسد که ابتدا گفتند چیز مهمی نبوده است.

اکوان در خصوص واکنش دیگر رسانه های جهان نسبت به این موضوع،گفت: مساله مهم این است که چون این منطقه راه عبور نفتکش های مختلف است  برخی کشورهای منطقه در آن منافعی دارند مانند کشورهای چین، ژاپن، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی هم ممکن است به این قضیه بپردازند؛ اما خودمان هم رسانه های مخالف جمهوری اسلامی داریم که همان ابتدا بدون اطلاع از ابعاد قضیه، راهکار رسانه ای شان مانند رسانه های آمریکاست و می گویند که روایت ایران دروغ است و سعی می کنند قضیه را طور دیگری مطرح کنند و با توجه به مطرح بودن مسائلی مانند، مذاکرات،تحریم ها، فشارها و تهدیداتی  مانند حمله آمریکا و اسرائیل، این رسانه ها سعی می کنند این فشار روانی را بر روی مردم نگه دارند.

این کارشناس روابط بین الملل در خصوص برگزاری اجلاس آب و هوایی در اسکاتلند گفت: در این اجلاس کشورهای مختلف شرکت کردند و آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین آلوده کننده های محیط زیست و در حالی که ترامپ قبلا از توافق آب و هوایی پاریس بیرون آمده بود،  در این اجلاس شرکت کرد و بایدن  همان ابتدا بخاطر اینکه از این توافق بیرون آمده بودند از کشورهای جهان عذرخواهی کرد و بلافاصله با گرفتن گارد تهاجمی گفته است که حالا برگشته ایم و می خواهیم مدیریت مقابله با تغییرات آب و هوایی را در دست بگیریم کشورهای چین، روسیه و عربستان چرا به صورت حضوری شرکت نکرده اند؟ چرا تعهداتشان را انجام نداده اند؟ و اینها بیشترین آلوده کننده ها هستند.

اکوان افزود: در همان زمان رسانه های آمریکایی خبری منتشر کردند که بایدن در حالی این حرفها را به کشورهای دنیا می زند که درخودِ آمریکا سوخت های فسیلی استفاده می شود و بخاطر مسائل سیاسی به این موارد زیاد پرداخته نمی شود.

 این کارشناس روابط بین الملل در خصوص میزان محبوبیت بایدن گفت: ابتدای روی کار آمدن بایدن طبق نظر سنجی های انجام شده محبوبیت بالایی داشت ولی به مرور به خاطر افزایش تورم شدید در آمریکا،بیکاری، چرخه توزیع کالا و از طرفی نداشتن اقدام متفاوت با اقدامات ترامپ در زمینه سیاستهای داخلی و خارجی، سبب شده تا محبوبیت بایدن به شاخص 43 درصد برسد که این میزان  درخصوص  کمترین میزان محبوبیت ترامپ به 49 و 50 رسیده بوده است.

اکوان با اشاره به اینکه بایدن اعلام کرده که اعتقادی به این نظر سنجی ها ندارد و کار خودش را انجام می دهد، گفت: این نظر سنجی ها در انتخابات بعدی خیلی تاثیر دارد، همین الان در انتخابات فرمانداریهای ایالت های مختلف آمریکا جمهوری خواهان در حال برنده شدن هستند و این زنگ هشداری برای دموکراتهاست که احتمالا انتخابات

کنگره را هم به جمهوری خواهان می بازند و احتمال بازگشت ترامپ به عرصه سیاست امریکا بیشتر می شود.

وی در خصوص اتفاقات مربوط به افغانستان و همکاری امریکا  با داعش خراسان  اظهار کرد: این خبر از این لحاظ مهم است که کشورهای منطقه همیشه بر این اعتقاد بودند که آمریکا بوجود آورنده داعش است و یا شرایط را طوری فراهم کرد که داعش در منطقه بوجود آید.

وی بیان کرد: نیروهایی که تحت نظارت آمریکا در افغانستان آموزش دیده بودند نیروهای اطلاعاتی، عملیاتی یا نظامی آمریکا بودند که بعد از خروج از افغانستان اینها را درآنجا گذاشتند و در حال حاضر با پیوستن به داعش خراسان، می خواهند داعش را در افغانستان تقویت کنند و این خبر مهمی است که نشان می دهد آمریکا با خروج از افغانستان و با باقی گذاشتن این نیروها زمینه را برای پیوستن آنها به گروه های تروریستی فراهم کرده و این ها که نیروهای آموزش دیده ای بودند و منطقه را به خوبی می‌شناختند جذب داعش شدند و توانستند اقدامات تروریستی انجام دهند که با این جریان خطر ظهور و بروز داعش، خیلی بالاست.