نتایج مذاکرات صدر با کردها و اهل تسنن درباره تشکیل دولت

 منابع سیاسی به سایت روزنامه عربی۲۱ اعلام کردند: مقتدی صدر ، رهبر جریان صدر عراق طی دو روز سفر خود به بغداد مذاکراتی را درباره تشکیل دولت با بزرگترین گروه‌های سنی و کرد و گروه‌های شیعه برگزار کرد.

این منابع اعلام کردند، گروه‌های سنی(ائتلاف تقدم به ریاست محمد الحلبوسی) و کردها(حزب دموکراتیک کردستان به ریاست بارزانی) با خواسته مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق درباره تشکیل دولتی بدون دیگر طرف‌های سیاسی شیعه مخالفت کردند.

این منابع اعلام کردند،" صدر از دیدار با محمد الحلبوسی به دلیل مخالفت وی با ائتلاف برای تشکیل دولتی با اکثریت سیاسی و تأکید بر لزوم موافقت تمام گروه‌های شیعه ناخرسند بود."

نتایج مذاکرات صدر با کردها و اهل تسنن درباره تشکیل دولت

به گفته این منابع دیدار هیئت سیاسی جریان صدر با هیئت حزب دموکراتیک کردستان عراق در بغداد نیز همین گونه بود. این حزب نیز ائتلاف با صدر را به متحد شدن موضع شیعه مشروط کرد.

ماجد شنکالی، عضو حزب دموکراتیک کردستان اعلام کرد که حزبش از همان اوایل اعلام کرده که علیه هیچ طرفی نیست بلکه تلاش می‌کند شیعیان توافقی درباره موضوع تشکیل دولت داشته باشند تا یک طرف به صورت جداگانه تصمیم نگیرد و مقتدی صدر و فراکسیون صدر وعده اجرای این مسئله را داده‌اند.

شنکالی پیش بینی کرد که دولت آتی با موافقت اکثریت تشکیل شود و احتمالا جریان صدر رهبری دولت را با مشارکت گروه‌های "چارچوب هماهنگی شیعیان" برعهده بگیرد.