ترور الکاظمی می تواند سناریوی ساختگی باشد/ وضع آمریکا خوب نیست

ابوالفضل ظهره وند کارشناس امور بین الملل در برنامه سلام تهران درباره تغییرات کشور عراق گفت: انتظار این بود که انتخابات عراق بهتر از این برگزار شود  اما با مداخله کسانی که علاقه مند نبودند، انتخابات دستکاری و ۳ هزار صندوق مفقود شد.

وی با بیان اینکه مطالبه بازشماری مردم به حق است، ادامه داد: همان افراد جمعه تظاهر آرام را به خشونت تبدیل کردند، یا درخصوص اتفاقی که برای پهباد افتاد، به قدری در منطقه خوب سناریو چیدند که توانستند را همه چیز را بهم بزنند. ثبات در این منطقه سرمایه اصلی و خواسته مردم عراق است. اما عوامل بیرونی دنبال عراق دموکراتی نیستند.

سفیر سابق‌ ایران در ایتالیا‌ تاکید کرد: حال هوشمندی مردم عراق است که وضعیت را مدیریت کنند و اجازه ادامه این وضعیت را ندهند. مراجع هم نقش مهمی در آنجا دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه ترور ناکام الکاظمی از چند بعد مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: سابقه اطلاعاتی آقای الکاظمی، خاموش بودن سامانه دفاعی سفارت آمریکا، سرنگونی دو پهباد توسط محافظان الکاظمی و همچنین نبودن الکاظمی در محل ترور، نشان می دهد که این اتفاق میتواند یک سناریوی ساختگی و آمریکا هم نویسنده آن باشد.

WhatsApp Image 2021-11-08 at 15.14.48

ظهره وند درباره وضعیت اروپا بیان کرد: مهمترین مسئله الان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. اروپایی ها خیلی انعطاف نشان دادند تا برگزیت اجرا شود. الان مانده اند که با بریتانیا چه کنند. مسئله کشتی ماهیگیری در کانال ماشر، مسئله ایرلند شمالی و حضور ایرلند که پاشنه آشیل بریتانیاست. ایرلندی ها می خواهند در اتحادیه باشند اما انگلیس از اتحادیه خارج شد. الان به مردمی که بیشترین ارتباط را در اتحادیه دارند فشار می آید و موجب اعتراض شده است.

وی همچنین درباره آمریکا گفت: در ۲۰۲۴، اگر ترامپ و بایدن باشند، ترامپ با فاصله اندکی بایدن را شکست می دهد‌. در حال حاضر میزان دموکرات ها از ۸۶ درصد به ۷۱ درصد نزول یافته است. خروج آمریکا از افغانستان عامل مهمی در تضعیف جایگاه بایدن بود. همچنین مانور قهرمانانه سپاه در عمان هم به جایگاه او ضربه زد.

این کارشناس با اشاره به مطلب سفیر وقت ترامپ، افزود: او نوشته بود که دیگر کشورها از آمریکا نمی هراسند.

وی یادآور شد: در مجموع حال و اوضاع آمریکا خوب نیست.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.