اجماع جهانی بر افول آمریکا سرعت گرفته است

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل درباره افول آمریکا سال‌های اخیر گفت: افول آمریکا در حال سرعت گرفتن است. بر اصل افول، اجماع در بین همه کارشناسان هست، البته عده‌ای هم که اختلاف‌نظر دارند آن‌ها هم معتقد به افول هستند، زیرا در این زمینه نشانه‌های متعددی وجود دارد. در چند وقت گذشته فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان و دزدی دریایی آمریکایی‌ها اتفاق افتاد که متوقف شد. اینها هم نشانه دیگری از افول قدرت آمریکاست. مشکلات داخلی و خارجی و مشکلات متعدد اقتصادی، سیاسی،  نظامی و حوزه قدرت نرم هم بر نهاد‌های حاکم شده است.

وی افزود: زمانی‌که کشوری مثل آمریکا افول پیدا می‌کند چه کسی می‌تواند از این فرصت افول استفاده بکند؟ کشوری که کم ترین وابستگی و ارتباط را با آمریکا دارد، مثل ایران و چین که از افول آمریکا استفاده خواهند کرد. منتها یک ارتباطات گسترده اقتصادی بین آمریکا و چین است که اگر آمریکا افول پیدا بکند ضربات مهمی به چین و روسیه وارد می شود؛ همین‌طور هر چه ارتباط با آمریکا کم تر باشد در دوران افول آمریکا و فشار آمریکا می‌تواند از آن فرصت استفاده بکند، ایران دقیقا کشوری است که کم ترین ارتباط را با آمریکا دارد و این فرصت خوبی برای ایران است.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین کشور در دولت قبلی آمریکا را کدخدا می‌دانستند و اعتقادی به افول آمریکا نداشتند و از دنیا عقب بودند و کشور را هشت سال معطل فلان توافق در فلان پایتخت اروپایی کردند که اقتصاد کشور شرطی شد. مشکلات زیادی برای ایران اتفاق افتاد و بحمدالله این افراد دیگر در قدرت نیستند. این دولت جدیدی که رو‌ی کار آمده‌ باید دنیا را آن‌گونه که هست ببیند و از فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود استفاده بکند.

اجماع جهانی بر افول آمریکا سرعت گرفته است

وی ادامه داد: اولویت دولت جدید نباید همان اولویت دولت قبلی باشد؛ مثل دولت آقای روحانی، دولت آقای هاشمی و دولت آقای خاتمی که اولین اولویتش، حل مسئله و مشکل با غرب باشد. دولت باید موضوع و هدف مهمی داشته باشد و اگر نداشته باشد طبیعتاً نتیجه نمی‌گیرد. اولویت سیاست خارجی ایران نباید معطل شدن برای غرب باشد. پس باید از غرب عبور بکنیم و با کشور‌هایی که می‌خواهند کار بکنند و تعدادشان هم کم نیست با آن‌ها کار کنیم. از آن‌جا هم که با فرصت‌های جدیدی روبرو هستیم امید است دولت جدید بتواند از آن استفاده کند.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: البته تفاوتی بین افول و فروپاشی وجود دارد. امروز بر افول آمریکا اجماع هست و بر فروپاشی اجماع نیست؛ فروپاشی اتفاقی است که برای شوروی اتفاق افتاد و عمرش تمام شد؛ سرزمینش چند قطعه شد و حکومتش کامل تغییر کرد. بعضی‌ها بر این عقیده هستند که آمریکا هم دچار فروپاشی خواهد شد، ولی اجماع بر آن نیست. بر افول آمریکا الزام است که سرعت می‌گیرد و ما داریم به‌سمت یک جهان چندقطبی می‌رویم؛ آمریکا ممکن است یکی از این قطب‌ها باشد اما قطب اصلی نیست و از این جهت فرصت‌های دیگری در جهان است که ایران می‌تواند از آن استفاده بکند.

وی با اشاره به سخنان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یوم الله سیزدهم آبان اشاره کرده و افزود: هفتصد و پنجاه پایگاه نظامی در دنیا اولین تاثیرش بر روی خود آمریکا است که این هفتصد و پنجاه پایگاه هزینه زیادی را در بر دارد، هزینه نظامی آمریکا هزار میلیارد دلار است و این پولی هست که باید برای مردم آمریکا خرج شود یا حداقل یک بخش قابل‌توجهی از آن برای مردم باید خرج بشود. حالا انتظار این نیست که آمریکا در حوزه نظامی هزینه نداشته باشد، منتها هزینه نظامی آمریکا بیشتر از هزینه نظامی کل دنیاست و نتیجه‌اش این می‌شود که آمریکا می‌شود رتبه اول کرونا، مشکلات زیرساختی، مشکلات پزشکی که رتبه‌ی یک دنیا را می‌گیرند.

ایزدی اشاره کرد: در خارج آمریکا هم این پایگاه‌های آمریکایی مشغول به فساد و فحشا و ایجاد مشکل در صنعت و متوقف کردن آن  کشور‌ها هستند و به دیکتاتوری اقدام می کنند، در کشور‌هایی که در آن‌جا مشغول هستند و حضور دارند با استفاده از ارتباطاتی که با نیرو‌های نظامی بومی دارند اقدام به کودتا کرده و برای کشور‌هایی که نیرو‌هایی آمریکایی در آن کشور هستند مخرب هستند.