مطالبه تضمین توافق از آمریکا حق مشروع ایران است

 روزنامه انگلیسی زبان نیشن روز چهارشنبه در سرمقاله خود با عنوان « گفت وگوهای برجامی » نوشت: با توجه به چالش‌های فعلی، باید دید که آیا نتایج ملموسی در پی مذاکرات وین در اواخر این ماه حاصل خواهد شد یا خیر.

نیشن نوشت: انتظارات کمی وجود دارد زیرا بسیاری بر این عقیده‌اند که از سرگیری مذاکرات باید به عنوان یک دستاورد تلقی شود. در عین حال با توجه به تأثیرات نامطلوب تحریم‌های اقتصادی بر مردم ایران و همچنین از نظر پیچیدگی اوضاع ژئوپلیتیکی، امید است که این مسئله دیرینه در آینده نزدیک حل شود.

این روزنامه بر لزوم اقدام کاخ سفید برای اعتمادسازی برای هرگونه دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: مطمئناً آمریکا اعتبار خود را از دست داده است، زیرا این موضوع تنها به ایران محدود نمی‌شود، بلکه ما در پرونده‌های قبلی یعنی عراق و لیبی نیز شاهد آن بودیم. بنابراین، منطقی است که مقامات ایرانی قبل از هرگونه مذاکرات در بحث برجام، از دولت بایدن ضمانت بخواهند.

مطالبه تضمین توافق از آمریکا حق مشروع ایران است

نیشن نوشت: با توجه به آسیب‌هایی که به روابط دوجانبه تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ وارد شده است، کاخ سفید باید اقدامات اعتمادسازی را برای پر کردن این خلاء و جلب اعتماد طرف ایرانی در نظر بگیرد.

در ادامه این سرمقاله آمده است: قابل درک است که ببینیم چرا ایران نسبت به نیات ایالات متحده مطمئن نیست. به همین دلیل نگرش‌های داخلی نسبت به تعامل با آمریکایی‌ها در طول سال‌ها سخت‌تر شده و این وضعیت در دولت جدید به ریاست آقای رئیسی برجسته‌تر مشاهده می‌شود.

این روزنامه انگلیسی زبان دونالد ترامپ را به دلیل تخریب تلاش‌های حفظ برجام، ایران ستیزی و پایان دادن به فرآیند عادی‌سازی روابط تهران با قدرت‌های غرب سرزنش کرد و نوشت: ترامپ هر پیشرفتی که برای تعامل میان آمریکا و ایران انجام شده بود را از بین برد بنابراین متوجه خواهیم شد که چرا طرف ایرانی نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند.

مقامات جمهوری اسلامی با توجه به سابقه عهدشکنی‌های آمریکا و خروج دولت ترامپ از برجام خواستار ارائه تضمین توسط دولت بایدن هستند که دولت بعدی آمریکا به تعهدات خود پایبند باشد.

خروج از یونسکو، پیمان‌ آب و هوایی، شورای حقوق بشر و در نهایت توافق هسته‌ای از موارد اشکار نقض عهد آمریکا در دولت گذشته بود با این حال این رویه منحصر به دولت جمهوری خواه ترامپ نبوده است. دولت کنونی آمریکا هم با حفظ ظاهر و با ادبیات و رویکردی دیپلماتیک تعهدات آمریکا را زیر پا می‌گذارد و حاضر نیست به تعهدات دولت آمریکا عمل کند. این وضعیت هرگونه تعامل با آمریکا را درهاله‌ای از تردید و ابهام قرار می‌دهد.

مذاکرات در وین برای برقراری مجدد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های آمریکا در ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) از سر گرفته می‌شود.