نتیجه دور جدید مذاکرات هسته‌ای باید «تامین منافع ملی» باشد

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 از هشتم آذرماه، اظهار داشت: مذاکرات ایران با طرف‌های برجامی، از یک طرف ساده و از سوی دیگر پیچیده است و باید به طور همزمان به این سادگی و پیچیدگی توجه شود.

وی افزود: ساده بودن مذاکرات از این جهت است که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در برجام به طور کامل عمل کرد، اما طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها به تعهداتی که پذیرفته بودند، عمل نکردند و با بدعهدی به منافع ایران در برجام آسیب زدند.

عده‌ای به باج دادن هم قانع نیستند و می‌گویند از کنارش رد شویم!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ همچنین درباره جریان‌‌سازی همزمان رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر لزوم گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌ها در این مذاکرات و توافق با آنها، ادامه داد: عده‌ای معتقدند، ما باید دائماً به طرف مقابل باج بدهیم و به این هم قانع نیستند و معتقدند اگر بنا به هر دلیلی این باج‌دادن‌ها مابه‌ازایی هم نداشته باشد، باید به آرامی از کنارش بگذریم! این یعنی روحیه ذلیلانه در مقابل دشمن ستمگر که با اساس انقلاب اسلامی مغایرت دارد.

مقتدایی به پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: پیچیدگی این دور از مذاکرات به این دلیل است که طرف‌های مقابل یعنی آمریکا و اروپایی‌ها وقتی می‌گویند به تعهدات خود عمل می‌کنیم، مجدداً نقض پیمان می‌کنند و کار را پیچیده و چندلایه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری  اسلامی ایران اعلام کرده است، مذاکراتی را دنبال می‌کند که منافع ملت ایران در آن تأمین شود؛ قانون مصوب مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» هم بر همین نکته تأکید دارد و حالا باید به این سؤال پاسخ دهیم که بدعهدی‌ها و پیمان‌شکنی‌ها را بپذیریم یا نه؟

نتیجه دور جدید مذاکرات هسته‌ای باید «تامین منافع ملی» باشد

منافع ملت ایران تامین نشود، دلیلی برای مذاکرات فرسایشی وجود ندارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه تأکید کرد: برای حل این مسئله جمهوری اسلامی ایران مبانی خودش را اعلام کرده است؛ ما به دنبال دوستی و تأمین منافع مشترک هستیم، لذا اگر مذاکرات منافع ما را تأمین کند، با جدیت آن را دنبال می‌کنیم و اگر منافع ملت ایران تأمین نشود دلیلی برای دنبال کردن مذاکرات فرسایشی وجود ندارد.

مقتدایی به برخورد مقتدرانه اخیر سپاه پاسداران با دزدی دریایی آمریکا در خصوص نفت ایران اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات اخیر جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع ملت ایران در دریا، هوا و زمین نشان می‌دهد که می‌توانیم از پس کارهای خود برآییم، لذا ما به مذاکرات به عنوان مسیری برای دستیابی به منافع خود نگاه می‌کنیم، نه ابزاری برای باج دادن به دشمنی که کوتاه نمی‌آید.

گام اول راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، برقراری مبادلات مالی ایران است

وی در خصوص مسئله راستی‌آزمایی برای لغو تحریم‌های ضد ایرانی در مذاکرات برجامی نیز تصریح کرد: در حال حاضر، دیوار بی‌اعتمادی بلند است و این طرف غربی است که باید برای کوتاه کردن این دیوار اقدام کند. جمهوری اسلامی ایران نه به دنبال بهانه است و نه به دنبال باج‌ دادن، بلکه به دنبال دستاوردی عملی از دل مذاکرات برای تأمین منافع مردم ایران است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه با تأکید براینکه غربی‌ها باید بپذیرند که به منافع مادی جمهوری اسلامی ایران در برجام آسیب زده‌اند، گفت: راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به این معناست که طرف غربی باید بپذیرد که تبادلات مالی و پولی ایران را به رسمیت بشناسد و برای روان‌سازی آن، اقدام عملی کند.

مقتدایی افزود: در همین رابطه، پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف باید امکان رد و بدل داشته باشد، چرا که در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار پول بلوکه شده در کشورهای مختلف داریم که به دلیل تحریم‌های ضد ایرانی امکان دستیابی به آنها وجود ندارد، لذا در گام نخست باید این دارایی‌ها به ملت ایران بازگردد.