ایران با هزینه کم نیروی دریایی آمریکا را در خلیج فارس گرفتار کرد

 یک نشریه آمریکایی روز دوشنبه در گزارشی نوشت که نیروی دریایی آمریکا نباید نیروی دریایی ایران را دستکم بگیرد.

نشریه «نشنال اینترست» در بخش‌هایی از این گزارش به قلم «جیمز هولمز» از اعضای اندیشکده رزم دریایی آمریکا نوشت، به نظر می‌رسد که تهران توانسته است با به کارگیری نیروهای دریایی سبک با هزینه کم، آمریکا، ابرقدرت پیشروی جهان را در در عرصه‌ای که مایل به تقابل نیست، به مخمصه بیاندازد.

نشنال اینترست در بخش دیگر نوشت،مقام‌های ایران چه از روی محاسبات راهبردی، چه از روی شور ایدئولوژیک و چه از روی ظرافت آشکار، مقید و مصمم به نظر می‌رسند که نگذارند شیطان بزرگ حیاط خلوت آنها را ببندد.

به نوشته این نشریه، جای تردید نیست که تهران می‌تواند هزینه‌های سنگینی را بر آمریکا تحمیل کند و در حال حاضر این کار را انجام می دهد.

نشنال اینترست نوشت، نیروی دریایی آمریکا نباید نیروی دریایی ایران را دستکم بگیرد.

ایران با هزینه کم نیروی دریایی آمریکا را در خلیج فارس گرفتار کرد

یک اندیشکده آمریکایی نیز در تازه ترین تحلیل در زمینه قدرت دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز نوشت، بستن تنگه برای چندین سال تنها به 300 مین نیاز دارد و نیروی دریایی ایالات متحده برای مقابله با این تهدید در کوتاه مدت تا میان مدت کاملا ناتوان است. به یقین تهدید اصلی در خلیج فارس زرادخانه فزاینده موشک‌های ضد کشتی ایران با بردهای مختلف است.

اندیشکده «میدل ایست» در بخش‌هایی از این گزارش مفصل نوشت، تنگه هرمز یکی از مهم ترین تنگه‌های دریایی جهان برای عرضه جهانی نفت و گاز طبیعی است. موضوع آزادی دریانوردی در این تنگه مدت‌هاست که منبع تنش بوده است. در حالیکه هرگونه تلاش از سوی ایران برای بستن تنگه هرمز بسیار نامحتمل به نظر می‌رسد، با این حال، رویدادهای سه سال گذشته نشان داد که ایران همچنان می‌تواند بدون افزایش خطر رویارویی نظامی با غرب، مشکلاتی را در این تنگه ایجاد کند.

ایران با هزینه کم نیروی دریایی آمریکا را در خلیج فارس گرفتار کرد

این اندیشکده نوشت، ایران ابزارهای مختلفی در این مسیر به ویژه از طریق نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از هزاران مین دریایی، قایق‌های تندرو مسلح و زیر دریایی‌های کوچک در اختیار دارد و ایرانی‌ها قدرت نظامی برتر خود در خلیج فارس و تنگه هرمز را به عنوان تضمین کننده  امنیت انرژی جهان نشان می‌دهند.

اندیشکده میدل است نوشت، ایران یکی از دو کشور دارای موقعیت خوب در خلیج فارس است که از طولانی‌ترین خط ساحلی بهره می‌برد و تقریباً به آن کنترل عملی دارد. ایران به تمام مسیرهای کشتیرانی منتهی به تنگه هرمز دسترسی دارد.