احیای توافق هسته‌ای و ضرورت گام‌های عملی طرف‌های غربی

 حسن اوجی در یادداشتی با عنوان " احیای توافق هسته ای و ضرورت گام های عملی طرف‌های غربی" نوشت:

توافق هسته ای برجام در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل با هدف اعتماد سازی در مورد برنامه هسته­ ای ایران و همچنین رفع موانع اقتصادی و برداشتن تحریم ها در دوره ریاست حزب دموکرات به رهبری باراک اوباما با ایران و کشورهای ۱+۵ در ۲۳ تیر ۱۳۹۴  منعقد گردید. با این حال علی رغم اجرای صادقانه تعهدات توافق شده برجام توسط جمهوری اسلامی ایران، اما متاسفانه اجرای این تعهدات به صورت یک طرفه توسط تیم جمهوریخواه حاکم بر ایالات متحده نقض گردید. این تیم به رهبری دونالد ترامپ همواره و از همان ابتدای روی کار آمدن برجام را بدترین توافق خوانده و با هدف نابودی کامل آن، اقدام به خروج غیرقانونی از توافق و بازگشت مجدد تحریم ها برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نمود. این اقدام یکجانبه ترامپ در اعمال تحریم­های ظالمانه که بر اساس سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی صورت گرفت، آسیب زیادی به مردم و اقتصاد ایران وارد ساخت. تحریم­های حداکثری به منظور تاثیرگذاری بر ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران، امنیت اقتصادی اقشار مختلف مردم را هدف قرار داده و حتی در شرایط فراگیری کرونا از هیچ اقدام انسانی علیه سلامت مردم ایران فروگذار نکردند.

احیای توافق هسته‌ای و ضرورت گام‌های عملی طرف‌های غربی

با پایان دوران چهارساله پر فراز و نشیب و سراسر تحریم‌های دونالدترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، و همزمان با ورود تیم‌ جدید دموکرات به کاخ‌سفید، بایدن همواره از همان ابتدا بر  بازگشت به توافق هسته ای تاکید کرد. به

گونه ای که حتی در یک یاداشت رسمی که وی  در سپتامبر ۲۰۲۰ برای شبکه سی ان ان تهیه کرد، به طور صریح تاکید داشت چنانچه ایران به تعهدات سختگیرانه برجام پایبند باشد، آمریکا نیز به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت اما با این وجود بعد از گذشت نزدیک به یک سال ما همچنان شاهد رویکرد اشتباه دولت جدید ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران هستیم، طوری که علی رغم وعده وعیدهای تیم جدید آمریکا، نه تنها شاهد رفع تحریم ها نبوده ایم، بلکه برخی از نمایندگان تیم سیاست خارجی بایدن از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حتی آشکارا در برنامه زنده تلویزیونی هدف دولت بایدن را ایجاد اجماع به منظور اعمال تحریم‌های هدفمند علیه ایران و منزوی کردن تهران می‌دانند.

سیاست یک بام و دو هوای رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه ۱۸ آبان که «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد، بار دیگر این چهره آمریکا در قبال ایران را نشان داد که واشنگتن فاقد حسن نیت و غیر قابل اعتماد است. بدون شک چنین اقدامات مستقیم و غیر مستقیم مقامات آمریکایی که سلامت و معیشت مردم ایران را هدف قرار گرفته اند، نافی وجود اراده آن‌ها برای گفتگوی سازنده در قالب بازگشت به برجام و فاقد حسن نیت است.

دولت آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی ایران همانطور که مکرراً اعلام کرده است، عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و متناسب با رفع تحریم‌ها، و بازگشت دیگر اعضا به توافقنامه هسته­ای، به همان شکل و صورت به تعهدات خود عمل می­کند. بنابراین بایدن باید به خوبی به این نکته توجه داشته باشد که هم‌اکنون بازگشت مجدد آمریکا به برجام به معنی رفع تحریم­های بسیار گسترده­ای است که دولت ترامپ براساس قوانین مختلف و فرمان­های اجرایی متعددی از جمله تحریم ‌نفتی و در چارچوب قانون مبارزه با تروریسم، حقوق بشر و... آنها را وضع کرده است. بر این اساس در حال حاضر و با شروع مذاکراتی در اوایل ماه آینده، جز با برداشتن کامل تحریم­ها و عمل به تعهدات قبلی از طرف آمریکا و اروپا، جمهوری اسلامی ایران به بازگشت مجدد آمریکا به برجام رضایت نخواهد داد. باید تاکنون برای آن­ها روشن شده باشد که هرگز سیاست‌های زیاده­خواهانه آمریکا و برخی از متحدین منطقه­ای آن­ها، ایران را مرعوب نخواهد کرد تا از اهداف کلان منافع ملی خود دست بردارد.

با توجه به خلف وعده و نقض فاحش قوانین بین­المللی و اقدامات خصمانه آمریکا در طی سال های اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، اکنون نوبت این کشور است تا نسبت به بازسازی اعتماد و چهره غصب شده ایالات متحده آمریکا در نزد ملت ایران، حسن نیت خود را با لغو کامل تحریم ها به مردم ایران و همچنین جامعه بین­الملل نشان دهد. در این راستا ضرورت دارد تا ایالات متحده برای نشان دادن این حسن نیت، موارد زیر را مدنظر داشته باشد:

۱- لغو کامل تحریم­های مرتبط با فعالیت های هسته ای اعمال شده توسط آمریکا علیه کشورمان

۲-  تعهد به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در چارچوب اجرای قوانین بین المللی

۳- بازگشت به اجرای کامل برجام و لغو تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و تحریم های غیرقانونی علیه افراد و شرکت ها و سازمان های ایرانی

۴- خروج  نیروهای تروریستی آمریکا از منطقه و لزوم عدم دخالت در بحران های منطقه ای

۵- تضمین آمریکا  برای عدم خروج از توافق  برجام حتی در صورت تغییر هیات حاکمه آمریکا

۶- عذر خواهی و محکوم نمودن اقدامات تروریستی از جمله به  شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی که خود  با تروریست های دست پرورده داعشی مبارزه می کرد.

۷- تامین و تادیه خسارت های وارد شده اقتصادی توسط آمریکا به جمهوری اسلامی ایران  به دلیل نقض تعهدات این کشور در قبال برجام و قطعنامه سازمان ملل