نقش تفکر بسیجی در ایجاد وحدت بین نیروهای انقلاب

روح امام عزیز شاد که جملات نابش درباره بسیج همواره حیات بخش و چراغ راهی بود برای آنانکه در خاموشی مسیر پر پیچ و خم انقلاب ، گاه سمت و سوی اصلی خود را فراموش میکنند .

همان جملاتی که در اولین پیام ایشان برای تشکیل بسیج مستضعفین منتشر شد و فرمودند : "بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمرى است که شکوفه هاى آن بوى بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق مى دهد.

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامى است که پیروانش بر گلدسته هاى رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامى است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامى و بى نشانى گرفته اند... بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده اند .. من همواره به خلوص و صفاى بسیجیان غبطه مى خورم و از خدا مى خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجى ام. (2 آذر 67)

همانطور که میدانیم یکی از اهدافی که از همان ابتدا برای تشکیل بسیج در نظر گرفته شده است، تقویت وحدت و همبستگی ملی و تحکیم پیوند ناگسستنی بین سرنوشت مردم با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است .

این وحدت نه تنها بین مردم و قشرهای مختلف نیروهای مردمی، محلی، صنفی و دانشجویی است و باید باشد که بین مسئولین و سران قوا نیز باید دیده شود و در مرحله بعد بین مردم و مسئولین !

قطعا در حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ... همواره مشکلاتی پیش روی یک نظام و کشور هست که باید با مدیریت و حفظ وحدت در برابر آنها ایستاد و مقاومت کرد تا حل و برطرف شود .

این مشکلات مانند شکافی است که میتواند عامل تهدید کننده ای در مسیر پیشرفت باشد و اگر به شانه خالی کردن از مسئولیت و فرافکنی به دیگران و متهم کردن بقیه منجر شود هرگز پر نشده و قطعا عمیق تر خواهد شد.

نقش تفکر بسیجی در ایجاد وحدت بین نیروهای انقلاب

جامعه اسلامی ایران هم که به خودی خود از همان ابتدای استقلال و آزادی خود از دول شرق و غرب همواره متهم به شکافهای مذهبی و قومیتی و ... بود و از طرفی تحت تهاجم ها و شبیخونها و تحریمها هم قرار گرفت، بیشتر باید به حفظ وحدت فکر کند و از منازعات بی نتیجه و تفرقه افکن که جز دشمن شاد کردنمان اثری ندارد بپرهیزد .

حضرت آیت الله خامنه ای درباره ی تاثیر وحدت ملی در ایجاد امنیت ملی می فرمایند: "امنیت هم ناشی از وحدت است. اگر وحدت نباشد، امنیت ملی هم به خطر می افتد و ایجاد ناامنی می شود." (26/1/79)

ایشان در ادامه تعریفشان را از وحدت چنین بیان می دارند: "منظور ما از وحدت چیست؟ یعنی همه مردم یکسان فکر کنند؟ نه. یعنی همه مردم یک نوع سلیقه سیاسی داشته باشند؟ نه. یعنی همه مردم یک چیز را، یک شخص را، یک شخصیت را، یک جناح را، یک گروه را بخواهند؟ نه؛ معنای وحدت اینها نیست. وحدت مردم، یعنی نبودن تفرقه و نفاق و درگیری و کشمکش. حتی دو جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی مثل هم نیستند، می توانند اتحاد داشته باشند؛ می توانند کنار هم باشند؛ می توانند دعوا نکنند." (همان)

و اینجاست که نقش بسیج در حفظ و تقویت این وحدت مشخص میشود . تفکر بسیجی نه تنها در هشت سال دفاع مقدس بر کشور ما حاکم بود که در طول این‌ چهل و دو سال، در هنگام سیل و زلزله و آتش سوزی و اغتشاشات داخلی و بیماریهای همه گیر هم به طور ویژه و برجسته نمود داشت .

بسیجی در تمامی این عرصه ها صرفنظر از اینکه چه کسی مقصر این حوادث است و چه کسی باید پیگیر باشد فقط و فقط چشم و نگاهش به وحدت ملی بود و ناامید کردن دشمن ! همواره برای کمک به مردم پیش قدم بود و گوشش به فرمان رهبر که اگر میگوید کمکهای همدلانه بگوید چشم و اگر میفرماید جهاد و سازندگی بگوید سمعا و طاعتا ...

ما میدانیم که اداره کشور کار سختی است و مسئولان بسیاری هم هستند که دارند دلسوزانه برای رفع مشکلات تلاش میکنند. عده ای هم هستند که چشم انداز  آینده این کشور و انقلاب را فراموش کرده اند و درگیر مشکلات و شکافهای لحظه ای شده اند.

قطعا این روزهای سخت به لطف خدا و بسیج نیروها و همدلی مردم و مسئولین خواهد گذشت، و آنانکه در این مدت وقتشان به گله گذاری و فرار از مسئولیت و منفعت خواهی شخصی سپری شده پشیمان خواهند شد.

دور نیست آن روزی که این انقلاب را به دست صاحب اصلیش صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسانیم و نسبت به کرده خود جوابگو باشیم . باشد که روسفید گردیم . آمین

صفورا ترقی