صدای آب و چشم به راهی مردم

زاینده رود در روزهای اخیر بیشتر از هر زمانی در تاریخ نامش شنیده شده، رودخانه ای که حالا با خشک شدنش باعث اعتراض کشاورزان به مساله آب شد.

فیلمها و عکس های اعتراضات مردم اصفهان در زاینده رود دست به دست می چرخید و این اعتراض ها از زمان سفر وزیر نیرو به اصفهان شکل گرفت.

تجمعات گسترده در زاینده رود در دو هفته گذشته که کشاورزان شرق این اصفهان  با چادر قرمز و کشاورزان غرب با چادر آبی مستقر شده بودند باعث شد تامحمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد در اسرع وقت برای حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند.

اعتراضات اصفهان

مخبر رسما اعلام کرد که من شخصا در جمع این عزیزان در شرق اصفهان حضور داشته‌ام و می‌دانم که وضعیت سختی داشته‌اند و به دنبال آن هستیم که به هر وسیله‌ای که هست و می‌شود، مشکل را برطرف کنیم. وزرا نیز در حال کار بر این موضوع هستند و طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند و پیشنهاداتی دارند که در حال بررسی آن هستیم و به‌زودی درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم. 

درباره تجمع مردم اصفهان و کشاورزان در زاینده رود نکات بسیار مهمی وجود دارد که به آن می پردازیم.

 مهمترین نکته در اعتراضات مردم نسبت به مساله آب این است که موضوع در واقع معیشت مردم می باشد که کم آبی باعث شده کشاورزان با مشکلات بسیار جدی روبرو شوند و این مساله فارغ از اعتراضات سیاسی انجام شد و مدیریت خود مردم در این قضیه قابل احترام است.

دوم اینکه شعارهای انحرافی و ساختار شکنانه در قضیه تجمعات مردم اصفهان در زاینده رود داده نشد و رسانه ملی نیز سریعا پای کار آمد و دیگر رسانه ها نیز به این موضوع پرداختند و مطالبات جدی مردم پیگیری و باعث شد سریعا دولت به مساله ورود کند.

نکته مهم دیگر این بود که اجازه جولان دادن و موج سواری به رسانه های بیگانه داده نشد و به بهترین شکل مدیریت اعتراضات توسط مردم و رسانه ها صورت گرفت.

در این ماجرا باید دقت داشت که مطالبات مردم را باید شنید که متاسفانه این موضوع در دولت قبل بسیار کم رنگ شده بود. مردم تقاضا دارند برای رفع مشکلات و معضلات آنها به ویژه مسائل اقتصادی گوش شنوا وجود داشته باشد، وقتی با سرعت رئیس جمهور و معاون اول وی وارد ماجرا می شوند و دستورات لازم را برای بر طرف شدن مشکل آب می دهند برای مردم دلگرم کننده است. 

نکته بعدی اینکه مسئولان پس از استماع نظرات مردم و مشکلات آنها باید سریعا به شکل عملی با ورود در میدان مشکلات را حل کنند تا باعث رضایتمندی مردم شوند.