اختلاف نظر مقامات دولت بایدن و رژیم صهیونیستی برسر ایران

نشریه آمریکایی آکسیوس در گزارشی اعلام کرد اختلافات بین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی درمورد مذاکرات هسته‌ای با ایران در یک کنفرانس بین‌المللی امروز (یکشنبه) در بحرین به صورت علنی مطرح شد.

آکسیوس در این باره نوشت: «تاکنون آمریکا و اسرائیل در تلاش بودند تا در جلسات خصوصی خود اختلافات را کنار بگذارند، اما اکنون با ازسرگیری مذاکرات در تاریخ ۲۹ ماه نوامبر (۸ آذر) این مسئله دشوارتر می‌شود.»

امروز نشست گفت‌و‌گوی منامه ۲۰۲۱، «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، و «برت مک گورک» هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه، را گردهم آورد.

آکسیوس در ادامه افزود: «هولاتا و مک گورک در این دیدار تلاش کردند تا به یک جبهه واحد برسند، اما درست از ابتدای سخنرانی مواضع متفاوتی را از رویکرد خود به توافق هسته‌ای ایران نشان دادند. در حالی که مقام اسرائیلی از بازداری ایران از رسیدن به قابلیت "شکست هسته‌ای" سخن می‌گفت، همتای آمریکایی او از تعهد دولت آمریکا برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌گفت.»

اختلاف نظر مقامات دولت بایدن و رژیم صهیونیستی برسر ایران

همچنین بنابر بر اعلام این نشریه، در طول جلسه پرسش و پاسخ نیز این اختلاف کمرنگ‌تر نشد، زیرا هولاتا و مک گورک همچنان برسر فشار بیشتر بر ایران و همچنین نیاز به یک تهدید نظامی برای بازدارندگی ایران از پیشبرد بیشتر برنامه هسته‌ای، اختلاف نظر داشتند.

هولاتا که برای اولین بار علنی صحبت می‌کرد و ژنرال سابق موساد نیز هست در اظهارات امروز خود مدعی شد: «آنچه ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداشت، ایستادگی قاطعانه جهان در مقابل این کشور بود. اسرائیل در صورت نیاز از خود دفاع خواهد کرد و ما در حال حاضر در حال آمادگی برای این مسئله هستیم.»

در مقابل اما مک‌گورک گفت: «دولت آمریکا بر مذاکرات برجامی در وین متمرکز و به فکر حل مسائل از راه دیپلماسی است. اگر در این راه شکست بخوریم باقی گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.»

او همچنین در خلال سخنان خود گفت: «دولت قبلی با خروج یک‌جانبه از برجام باعث شد برنامه هسته‌ای ایران بیشتر پیش رود و همچنین کارزار فشار حداکثری، سیاستی شکست خورده است. ما این توهم را نداریم که فشار بیشتر، رفتار این کشور با مردمش را تغییر دهد.»

هولاتا اما گفت: «ایران به خواسته ما تن نداده و امتیازی به ما نخواهد داد. هرکسی می‌گوید فشار کارساز نیست باید ببیند فشار جمهوری‌خواهان تا چه حد مقابل ایران ایستاد و باعث شد تا رویه خود را تغییر دهد.»

این گزارش در حالی منتشر شد که ساعاتی پیش تحلیلگر پایگاه خبری هیل، در گزارشی به ارزیابی روابط آمریکا با رژیم اشغالگر قدس در دولت «جو بایدن» پرداخت، سیاست آمریکا در قبال ایران را هماهنگ با صهیونیست‌ها دانست و نوشت: «در کل روابط کنونی آمریکا و اسرائیل اگر بالاترین میزان شراکت را نداشته باشد، یکی از قوی‌ترین روابط تاریخ میان این دو طرف بوده است. یکی از اصلی‌ترین نقاط این شراکت نیز هماهنگی آن‌ها در قبال ایران و توافق هسته‌ای این کشور است. این مسئله حتی بر اختلاف برسر فلسطینی‌ها نیز ارجح است.»