حذف ارز 4200 باعث تورم می شود؟

به گزارش افکارنیوز، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک مبحث پرچالش اقتصادی در روز‌های اخیر تبدیل شده است؛ این ارز که به ارز جهانگیری نام گرفت به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی مسیر رانت را در اقتصاد کشور باز کرده است.

همین چند روز گذشته بود که دولت لایحه ساماندهی «ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی» را به صحن مجلس فرستاد و اهالی بهارستان با فوریت لایحه دولت درباره ارز ۴۲۰۰ مخالفت کرند تا کشور در نحوه توزیع یارانه ارزی، همچنان با سردرگمی مواجه باشد.

البته دغدغه نمایندگان در زمینه حذف این ارز هم محل توجه است لذا نمایندگان معتقدند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم فعلی را چندین برابر خواهد کرد. با این حال برخی از نمایندگان هم نظری بر خلاف آن دارند.

حذف ارز 4200 باعث تورم می شود؟

از همین رو مالک شریعتی در گفتگو با افکارنیوز با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حواشی ایجاد شده در این زمینه اظهار داشت: پشت ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت بزرگی نهفته است، اینکه ادعا می شود که حذف این ارز می‌تواند باعث افزایش قیمت سایر کالا‌ها اساسی و یا تورم شود، یک دروغ بزرگ است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حال حاضر مواد و کالا‌هایی که به ظاهر با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند باید با یک سوم قیمت به دست مردم برسد، اما در حال حاضر مردم با هزینه بسیار بالا و تقریباً با ارز آزاد مایحتاج خود را تهیه و تامین می‌کنند.

نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات،پردیس و اسلامشهر» در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طبیعتاً اصلاح روش حذف ارز ۴۲۰۰  نیاز به تدابیری دارد تا اثرات شوک روانی آن به طور کل کنترل شود.

شریعتی بیان داشت: دولت باید تدابیری را در این بخش به کار گیرد که شوک روانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی مدیریت شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دولت طبق مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ مکلف به انجام این مهم است و حتماً به لایحه جدید در این بخش نیاز ندارد.