گفت و گوی تلفنی نماینده گوترش در امور سوریه با خاجی

« گیر پدرسون » نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه امروز (شنبه) با علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات سوریه از جمله روند سیاسی حل و فصل بحران، کمیته قانون اساسی و توسعه کمک‌های بشردوستانه بحث و تبادل نظر شد.

طرفین در این گفت‌وگو ضمن حمایت از تداوم روند سیاسی سوریه، بر ادامه گفت‌وگوها در چارچوب کمیته قانون اساسی تأکید کردند.

گفت و گوی تلفنی نماینده گوترش در امور سوریه با خاجی

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های مشترک سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی، گام‌های لازم در جهت رفع تحریم‌های یکجانبه و بازسازی فوری زیرساخت‌های ضروری برای بهبود وضعیت انسانی و بازگشت پناهندگان و آوارگان ‌در سوریه برداشته شود.

پدرسون هم نیز ضمن تشریح آخرین اقدامات و تلاش های خود، بر گسترش کمک‌های بشردوستانه به عنوان عنصری وحدت بخش در زمینه حل و فصل بحران سوریه تأکید کرد.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی سه‌شنبه ۲۷ مهر ماه با «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو درباره ششمین نشست کمیته قانون اساسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. خاجی در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل ضمن تأکید بر رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم سوریه، تصریح کرد: تدوین قانون اساسی سوریه باید بدون دخالت خارجی از طریق گفت‌وگوهای ملی شکل بگیرد. (بیشتر بخوانید)

خاجی همچنین هفته گذشته ۳۰ آبان با «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده بود درباره اوضاع سوریه به گفت‌وگو پرداخت. مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی در این دیدار با اشاره به مبارزه مشترک ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه، بر ضرورت همکاری تنگاتنگ دو کشور در حفظ حاکمیت، بازسازی و کمک به ثبات سوریه تأکید کرد. 

پدرسون مهر ماه سال جاری در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص وضعیت سوریه به بحث و تبادل نظر پرداخت.