قدرت گرفتن ائتلاف ایران، چین و روسیه در مقابله با آمریکا

«دیود وو» از تحلیلگران ارشد امور اقتصادی آمریکا ، در گزارشی که در وبگاه ریل کلییر دیفنس منتشر شد، تشکیل ائتلاف ایران ، روسیه و چین و اعلام رسمی همکاری آنان را نشانه تقویت اتحاد ضد آمریکایی دانست.

در بخشی از متن این گزارش آمده است چین و روسیه ایران را در مذاکرات آتی وین همراهی می‌کنند. رئیس‌جمهور ایران و روسیه به تازگی در مکالمه‌ای تلفنی درباره امضای توافق‌نامه‌ای به تفاهم رسیدند که به توافق میان ایران و چین شبیه باشد.

در ادامه با بیان آن‌که پس از جنگ سرد، ائتلاف چین، روسیه و ایران برای به چالش کشیدن نظم بین‌المللی، مهم‌ترین تحول ژئوپولیتیکی است، آمده است: «رسمی شدن همکاری این ۳ کشور بیانگر آن است که اتحادشان به رسیدن به اهداف این کشور‌ها کمک کننده خواهد بود. از جمله این اهداف سقوط دلار آمریکا، خط لوله نورد استریم ۲، و اراده ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای را می‌توان نام برد.»

قدرت گرفتن اتحاد ایران، چین و روسیه در مقابله با آمریکا

دیود وو در بخشی دیگر آورد: «دولت کنونی آمریکا راهبردی برای مقابله با ائتلاف ایران، چین و روسیه ندارد، تمام اقدامات ۱۱ ماه گذشته آمریکا نشانه تقویت ائتلاف این کشورها است از جمله آن‌ها نیز می‌توان شکست و عقب‌نشینی از افغانستان و تشویق آشکار تایوان به مشارکت در سازمان‌های بین‌المللی را نام برد.»

در ادامه این گزارش با اشاره به خروج تدریجی آمریکا از منطقه غرب آسیا آمده است: «جدایی بیشتر این کشور از خاورمیانه مسابقه تسلیحاتی در این منطقه را تسریع می‌کند. عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ برای تسلیحات خود ۵۸ میلیارد دلار هزینه کرد در زمینه واردات نظامی به ششمین کشور جهان تبدیل شد.»

دیود وو در بخش بعدی این گزارش با بیان آن‌که قیمت هر بشکه نفت خام به شکلی سرسام‌آور به ۷۵ دلار رسیده است و عربستان نیز به بالا بودن قیمت نفت نیاز دارد تا هزینه‌های نظامی خود را پرداخت کند، آمده است: «فشار بایدن بر تولید انرژی پاک، تولید نفت در آمریکا را به نسبت قیمت بی‌کشش‌تر کرده است.»

در انتها نیز این تحلیلگر آمریکایی نوشت: «طنز سال ۲۰۲۱ این است که پایان ریاست جمهوری ترامپ با ثبات و نظم جهانی نبود و برعکس آن را شاهد بودیم. سال ۲۰۲۱ به ما آموخت که سیاست خارجی موفق به سبک و روش وابسته نیست.»