آمریکا: طالبان اقدامات بیشتری برای تشکیل دولت فراگیر انجام دهد

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که هیئت مذاکراه کننده این کشور در دوحه، از طالبان خواسته تا اقدامات بیشتری در راستای تشکیل دولت فراگیر انجام دهد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه در مورد ادعای نقض حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

این وزارت خانه مدعی شد که بعد از نشست دو روزه هیئت آمریکایی با طالبان که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، از رهبران این گروه خواسته تا از حقوق همه افغان ها محافظت و به تعهد خود مبنی بر عفو عمومی عمل کند.

ادعا می شود که «توماس وست» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، در نشستی که طی روزهای ۲۹ و ۳۰ نوامبر (۸ و ۹ آذر) برگزار شد، درباره مسائل مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورها، با طالبان گفتگو کرده است.

آمریکا: طالبان اقدامات بیشتری برای تشکیل دولت فراگیر انجام دهد

به گفته پرایس، هیئت طالبان متعهد شده تا به هیچ گروهی اجازه ندهد تا از قلمرو افغانستان برای تهدید سایر کشورها استفاده کند حال آنکه واشنگتن از ادامهٔ حضور القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه دولت موقت طالبان هم با انتشار بیانیه ای، گفتگوها میان دو طرف را مثبت ارزیابی کرد.

به گفته «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان، دو طرف روی مسائل سیاسی، اقتصادی، حقوق بشری، بهداشتی، آموزشی، امنیتی و کمک‌رسانی به نیازمندان، بحث کرده اند.

وی تاکید کرد که هیئت طالبان از آمریکا خواسته تا پول بلوکه شدهٔ افغانستان را بدون قید و شرط آزاد کند، فهرست‌های سیاه را حذف وتحریم‌ها را خاتمه دهد و میان مسائل حقوق بشری و مسائل سیاسی تفکیک قائل شود.

اما طرف آمریکایی می گوید درخواست طالبان را مبنی بر آزاد سازی دارایی های افغانستان، رد کرده است.